18 mld USD na reklamę mobilną w 2013 r., Google liderem
Ponad dwukrotnie zwiększyły się w 2013 roku globalne wydatki na mobilną reklamę online - szacuje firma eMarketer.
W ubiegłym roku na mobilną reklamę internetową na świecie wydano 17,96 miliarda dolarów - o 105 proc. więcej niż w roku 2012 (8,76 mld USD).
eMarketer prognozuje, że w kolejnych latach kontynuowane będzie dynamiczne, utrzymujące się na dwucyfrowym poziomie tempo wzrostu. W bieżącym roku spodziewane jest przyspieszenie o 75,1 proc., do 31,45 miliarda dolarów (prawie 1/4 ogółu wydatków na cyfrową reklamę), a w roku 2018 rynek ma osiągnąć wartość 94,91 miliarda dolarów.
Za szybki rozwój rynku odpowiadają przede wszystkim Google i Facebook. Łączny przychód tych firm z mobilnych reklam wzrósł w 2013 roku o 6,92 miliarda dolarów, stanowiących 75,2 proc. z 9,2 miliarda dolarów, o które zwiększył się cały rynek. Obaj giganci mieli razem ponad 2/3 udziału w rynku, a wskaźnik ten ma w tym roku nieznacznie wzrosnąć.
Szczególnie szybki wzrost notuje Facebook, który jeszcze w 2012 roku miał tylko 5,4 proc. udziału w globalnym rynku mobilnej reklamy online, w roku 2013 było to już 17,5 proc., a w bieżącym roku ma to być 21,7 proc.
Pozycję lidera cały czas utrzymuje Google, ale jego udział w latach 2012-2013 zmalał z 52,6 proc. do 49,3 proc. Według eMarketera, w tym roku Google zanotuje kolejny spadek - do 46,8 proc., głównie na skutek szybkiej ekspansji Facebooka.
Daleko w tyle za Google i Facebookiem znajdują się Twitter, Pandora, YP i Millennial Media.
Ponadto eMarketer szacuje, że udział reklam mobilnych w całkowitym przychodzie z reklam Facebooka zwiększy się z 45,1 proc. w 2013 roku do 63,4 proc. w roku 2014. Dla Google analitycy przewidują tutaj wzrost z 23,1 proc. do 33,8 proc.
Dołącz do dyskusji: 18 mld USD na reklamę mobilną w 2013 r., Google liderem