1997-2007: trzykrotnie wzrósł udział TVN
TVN startował mając 5,07 proc. udziału w rynku, dziś 16,13 proc. W ciągu tego okresu stacja z reklam zarobiła 13 mld zł. 10 lat TVN oceniają przedstawiciele mediów, reklamy i gwiazdy.
3 października 2007 mija dziesięć lat od narodzin TVN. W tym
czasie TVN przeobraził się ze stacji o małej widowni w jednego z
trzech największych graczy na polskim rynku telewizyjnym.
Od powstania z roku na roku wzrastała oglądalność stacji. Podczas
gdy w pierwszych trzech miesiąca nadawania TVN oglądało średnio 270
tys. widzów, to już w 2006 roku był to ponad milion osób - wynika z
danych AGB Nielsen Media Research przygotowanych dla
Wirtualnemedia.pl.
Ponad trzykrotnie wrosły także udziały TVN w rynku telewizyjnym. W
1997 roku wynosiły one 5,07 proc., w rekordowym jak do tej pory
2006 roku - aż 16,74 proc.
Wszyscy 4+ |
||
Rok | AMR | SHR % |
1997* | 275 080 | 5,07% |
1998 | 336 223 | 6,40% |
1999 | 579 648 | 10,68% |
2000 | 644 200 | 11,42% |
2001 | 825 041 | 13,88% |
2002 | 821 333 | 13,89% |
2003 | 840 109 | 13,99% |
2004 | 875 299 | 14,71% |
2005 | 900 792 | 15,02% |
2006 | 1 005 267 | 16,74% |
2007** | 948 001 | 16,13% |
16 - 49 |
||
Rok | AMR | SHR % |
1997* | 155 969 | 5,65% |
1998 | 196 549 | 7,24% |
1999 | 309 745 | 11,09% |
2000 | 342 826 | 11,73% |
2001 | 463 243 | 15,24% |
2002 | 449 308 | 14,88% |
2003 | 455 321 | 15,11% |
2004 | 458 705 | 16,24% |
2005 | 459 119 | 16,61% |
2006 | 490 091 | 18,21% |
2007** | 433 379 | 16,85% |
Kobiety |
||
Rok | AMR | SHR % |
1997* | 147 910 | 5,16% |
1998 | 186 116 | 6,66% |
1999 | 342 194 | 11,79% |
2000 | 371 697 | 12,42% |
2001 | 482 358 | 15,19% |
2002 | 472 773 | 14,97% |
2003 | 488 269 | 15,18% |
2004 | 504 289 | 15,85% |
2005 | 519 076 | 15,92% |
2006 | 600 509 | 18,12% |
2007** | 583 536 | 17,72% |
16-49 mieszkańcy miast |
||
Rok | AMR | SHR % |
1997* | 121 373 | 6,42% |
1998 | 147 695 | 8,11% |
1999 | 230 462 | 12,33% |
2000 | 267 258 | 13,56% |
2001 | 349 386 | 17,13% |
2002 | 342 905 | 16,98% |
2003 | 323 534 | 16,36% |
2004 | 322 276 | 17,57% |
2005 | 339 094 | 18,73% |
2006 | 363 061 | 20,76% |
2007** | 314 830 | 19,06% |
Przez te 10 lat rosły także wpływy reklamowe, chociaż były także okres spadkowy. W pierwszych trzech miesiącach istnienia TVN zarobił 257 mln zł, a w rekordowym 2006 roku - 2,03 mld zł. W sumie w ciągu tych 10 lat cennikowe wpływy wyniosły ponad 13 mld zł. ( bez rabatów).
Rok | Wpływy reklamowe |
1997* | 256 980 350 |
1998 | 458 077 048 |
1999 | 723 455 570 |
2000 | 1 086 840 650 |
2001 | 1 218 516 913 |
2002 | 1 440 929 745 |
2003 | 1 604 485 200 |
2004 | 1 405 731 668 |
2005 | 1 395 034 090 |
2006 | 2 032 443 025 |
2007** | 1 466 805 100 |
SUMA | 13 089 299 359 |
Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl 10 lat istnienia TVN komentują przedstawiciele mediów i reklamy
Juliusz Braun - były szef KRRiT
10 lat TVN to ważna część dziejów polskiej telewizji, polskich
mediów, polskiego życia publicznego. Trzeba by więc napisać bardzo
dużo, bo przez wiele lat pracy w Krajowej Radzie byłem blisko spraw
TVN - a na to brak miejsca. Więc tylko jedno słowo: dobrze. Dobrze
oceniam.
Sukcesem jest poszerzenie sfery debaty publicznej. Z wejściem TVN pojawił się rzeczywisty pluralizm telewizyjnej informacji i publicystyki, a decyzja o uruchomieniu TVN 24 była nie tylko przejawem odwagi, ale i odpowiedzialności. Kolejnym krokiem na tej drodze jest program poświęcony religii. Wierzę, że to będzie sukces.
Ważnym momentem w dziejach polskiej telewizji, był start Big
Brothera, programu zmieniającego sposób myślenia o telewizji.
Podtrzymuję negatywną opinię o sprzed kilku lat o jego społecznych
konsekwencjach. To porażka, że telewizja musi być właśnie taka, ale
jednocześnie trzeba przyznać, że dla stacji był to sukces. Wejście
tego formatu na polski rynek było w epoce globalizacji nieuchronne,
a TVN potrafił utrzymać pewien standard. Takich kontrowersji nie
wzbudza już np. Taniec z gwiazdami. To sukces jakich mało.
I jeszcze jeden sukces, ważny dla polskiego rynku mediów. Decyzje o
losach TVN podejmowane są w Warszawie, a rozstanie z partnerami
amerykańskimi zaowocowało ostatecznie wyraźną poprawą pozycji
stacji.
Jaka przyszłość czeka TVN?
n - jak niezmiennie ciekawa; n - jak nowoczesna. Ale jednocześnie:
n - jak nieznana, bo nie ma dziś nikogo, kto mógłby precyzyjnie
określić kształt rynku telewizyjnego w Polsce za 10 lat. Jestem
jednak przekonany, że grupa różnorodnych programów TVN miejsce na
tym rynku ma zapewnione.
Anna Lubowska, dyrektor zarządzająca domu mediowego
Mediaedge:cia.
Jak oceniam 10 lat TVN? To chyba
pytanie retoryczne. TVN odniósł ogromny sukces. Mimo ,że powstał
kiedy Polsat już nie źle zdążył zadomowić się na rynku szybko
doszlusował do grona 3 największych stacji utrzymuje się tam na
stałe. Na głowę bije konkurentów w miejskich, węższych grupach
docelowych. Jest równym partnerem w grupach szerszych.
Swoim programem bez przerwy wyzywa konkurentów na pojedynek
Jakie były największe sukcesy a jakie
porażki?
Porażka był niewątpliwie start Faktów. Ale jak
spektakularny był potem rewanż!
Co TVN zmienił na polskim rynku?
TVN przyniósł ze sobą rozmach, jakość, nowe formaty, jakościową i
spójną, choć masową formułę.
Jaka przyszłość czeka TVN?
Mam nadzieję, że świetlana, czego właścicielom, wielbicielom i
pracownikom życzę!
Tomasz Englert - CEO GroupM Poland
TVN miał trudne początki. Ambitne deklaracje co do skutków wejścia
na rynek przysporzyły stacji sporo zamieszania. Na sukces trzeba
było zaczekać. Przełomowym momentem dla stacji był Big Brother
1.
Wejście na rynek ryzykownego projektu TVN24 zmieniło rynek i poważnie przyczyniło się do przesuwania coraz większych budżetów reklamowych ze stacji ogólnopolskich do kanałów informacyjnych i tematycznych.
Przez parę ostatnich lat TVN był motorem rozwoju rynku TV. Rynek
polski jest bardzo trudny. Tu nie ma łatwych sukcesów. W tym roku
Polsat udowodnił, że potrafi przejąc pozycje lidera. Będzie nas
czekać ciekawy rok 2008.
Jarosław Ziębiński, Chairman & CEO Leo Burnett na
Europę Środkową i Wschodnią
Trudny początek spowodowany nie najlepszą strategią wejścia na
rynek. Zbyt długo trwało dochodzenie do wniosku, iż aby odnieść
spektakularny sukces w pierwszej kolejności atakuje się najsłabsze,
a nie najmocniejsze strony konkurenta. Potem przyszła jednak
niezbędna korekta ramówki (np. Fakty powędrowały z 19.30 na 19.00)
i zaczęło iść lepiej. Konsekwentna praca nad programem i
pozyskiwanie utalentowanych osobowości złożyły się na udane 10 lat
TVN-u.
Sukces - zbudowanie mocnej marki TVN i TVN 24. Porażka - włączenie się w nurt populistycznego dziennikarstwa i niedostatek wyższej kultury i nieco bardziej wyrafinowanej rozrywki w programie.
TVN podniosła ogólną jakość polskich mediów, a szczególnie informacji transmitowanych na żywo.
Jaka przyszłość czeka TVN?
Dobra. Dalsze budowanie marki TVN poprzez podnoszenie standardów i
rozciąganie jej na nowe obszary. Rozwijanie kanałów
tematycznych.
Igor Janke
publicysta "Rzeczpospolitej, twórca Niezależnego Forum
Publicystów Salon24.pl
TVN odniósł sukces pod wieloma względami. Wykorzystał szansę,
zajął miejsce jednej z dwóch głównych prywatnych stacji
telewizyjnych. Na wielu polach prześciga Polsat i TVP. Umiał
dotrzeć do najbardziej atrakcyjnej grupy odbiorców. Konsekwentnie
buduje wizerunek nowatorskiej stacji. Cały czas się zmienia,
poszukuje nowych form, wyprzedza ruchy konkurencji.
Z mojego punktu widzenia największymi sukcesami było stworzenia
"Faktów" przez Tomasza Lisa, które od razu zdystansowały publiczne
"Wiadomości" (wówczas jedyny program newsowy) i wprowadziły nowy
standard w telewizyjnym dziennikarstwie informacyjnym. Dziś nadal
"Fakty" zdobywają konsekwentnie coraz silniejsza pozycję.
TVN ma dar kreowania własnych (i ściągania z zewnątrz) osobowości
telewizyjnych. Zarówno w programach informacyjnych jak i
rozrywkowych dystansuje pod tym względem i Polsat i od niedawna
telewizję publiczną. Oglądając programy tej stacji widać, że przed,
ale też za kamerami pracuje tam masę ludzi, którzy świetnie czują
telewizję.
Wielkim sukcesem jest stworzenie kanału TVN24, który wyznacza dziś
rytm dnia wszystkim innym mediom zajmującym się informacjami i
publicystyką.
Strategia rozwoju grupy (kupno Onet.pl, otwierania kolejnych
kanałów tematycznych) wydaje się niezwykle spójna i
konsekwentna.
Trudno znaleźć minusy. Jedynym jest może ten, że oglądając programy
informacyjne i publicystyczne czasami zbyt łatwo mogę się domyślać
jakie sympatie bądź antypatie polityczne mają ich dziennikarze. Ale
to problem większości polskich mediów. Nie oznacza to jednak, że
stacja nie prezentuje różnych punktów widzenia. Robi to w niemal
każdym programie. I chwała jej za to.
Podsumowując. Świetnie wykorzystana szansa. Wielki talent
założycieli i twórców. Szczere gratulacje.
Sławomir Siezieniewski - dziennikarz TVP3
Jeżeli w ciągu zaledwie 10 lat prywatna stacja staje sie jednym z
najbardziej opiniotwórczych i nowoczesnych mediów w Polsce to nie
można tego ocenić inaczej niż jako sukces. TVN to na rynku mediów
na pewno nowa jakość w telewizji.
Jakie były największe sukcesy a jakie porażki?
Sukcesy: zdobycie najbardziej pożądanej grupy odbiorców na rynku,
nowy styl i jakość informacji, ogromna wiarygodność, zdobycie miana
symbolu nowoczesności technologicznej w telewizji i profesjonalizmu
w działaniu, stworzenie zespołu ludzi zdolnych zmierzyć się z
każdym zadaniem i umiejętne kreowanie swoich dziennikarzy na
gwiazdy.
Porażki: odwrót od ośrodków lokalnych, fatalne informacje
sportowe i brak sportu na antenie, nudny i przegadane festiwale w
Sopocie, nieudana pierwsza próba wejścia na giełdę, kłopot z
platformą "n" i przytłoczenie anteny "formatami" i gigantyzmem.
Super helikopter wykorzystywany do pokazywania pogody czy ulicznych
korków to przerost formy nad treścią. Przynajmniej na razie... .
Patrząc jednak choćby na nieudany start "Faktów" 10 lat temu i ich
późniejszy i obecny poziom - widać wyraźnie, że stacja umie
przekuwać porażki w sukcesy
Co TVN zmienił na polskim rynku?
Dzięki charyzmie Tomasza Lisa, Adama Pieczyńskiego i Kamila
Durczoka udało się stworzyć bardzo mocny zespół informacji i
publicystyki, który narzucił swój styl narracji całej konkurencji
na rynku. Dzieki Edwardowi Miszczakowi zachodnie formaty zamieniają
się w żyły złota. A programy Szymona Majewskiego i Taniec z
gwiazdami rozruszały skostniały rynek rozrywki. To wszystko
okraszone bajeczną elektronika i nowinkami technicznymi ( czyli
pasją prezesa Macieja Sojki ) dało stacji niepowtarzalny styl,
który konkurencja stara się tylko kopiować.
Jaka przyszłość czeka TVN?
Coraz trudniejsza walka
o rynek. Wszyscy się zbroją i patrzą na ręce konkurencji. Ale
stacja skutecznie wychowuje sobie widzów od najmłodszego pokolenia
i to powinno zaprocentować w przyszłości.
Maciej Kita , Media Buying Director
OmnicomMediaGroup
10 lat TVN to dynamiczny rozwój i konsekwentna realizacja
przemyślanej strategii, która, jak widać, przynosi sukcesy.
Myślę, że za największy sukces można uznać wprowadzenie Big
Brothera, co było pewnym ryzykiem, jednak od tego czasu TVNowi
systematycznie rośnie oglądalność. Porażki? - ta stacja ma
zdecydowaną przewagę sukcesów.
TVN wprowadził nowe standardy jakościowe, wyznacza trendy, niezaprzeczalnie inni mogą sie na TVNie wzorować.
Jaka przyszłość czeka TVN?
Główna stacja będzie musiała walczyć o utrzymanie udziałów,
ponieważ wydaje się, że osiągnęła już szczyt, jednak inwestycje
choćby Polsatu w program mogą utrzymanie sie na tym szczycie
utrudnić.
Dalszy rozwój i inwestycje w kanały tematyczne oraz własną
platformę cyfrową będą pewnie jednym z priorytetów szefów
stacji.
Opinie pracowników TVN - więcej.
* - stacja nadaje od 3.10.1997
** - dane do 1.10.2007
A jak Państwo oceniają 10. lat TVN? Zapraszamy do
komentowania na dole strony za pomocą opcji 'dodaj
komentarz'.
Dołącz do dyskusji: 1997-2007: trzykrotnie wzrósł udział TVN