SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

3,4 tys. skarg na polskie reklamy. Najwięcej na Blacka, Egoo i mBank

W ub.r. do Komisji Etyki Reklamy wpłynęło dokładnie 3 367 skarg na 208 różnych przekazów reklamowych. Ponad tysiąc dotyczyło billboardów napoju Black, a po ok. 650 - billboardów napoju Egoo i plakatów mBanku.

W porównaniu z 2011 rokiem liczba skarg przesłanych do Komisji Etyki Reklamy wzrosła ponad trzykrotnie. Z 3367 skarg zaledwie 9 złożyli przedsiębiorcy, reszta pochodziła od konsumentów indywidualnych. Odbiorcy zdecydowanie najczęściej skarżyli się na nieodpowiedni wizerunek płci (dotyczyło tego 2365 skarg), a zdecydowanie rzadziej na treści nieodpowiednie dla małoletnich (661 skarg), zbyt agresywne przekazy (165 skarg) oraz elementy wprowadzające w błąd (80 skarg). Aż 2417 skarg dotyczyło reklam zewnętrznych, 849 - spotów telewizyjnych, a 53 - reklam internetowych. Ponad 90 proc. zgłoszeń zostało przesłanych przy pomocy formularza dostępnego w serwisie radareklamy.pl.

Komisja Etyki Reklamy przeprowadziła 208 postępowań i wydała w sumie 154 uchwały w sprawie zgodności przekazów z Kodeksem Etyki Reklamy. 71 skarg zostało oddalonych, a w 50 przypadkach Komisja uznała, że reklamy naruszyły kodeks branżowy.

W ub.r. zdecydowanie najwięcej skarg - 1005 - dotyczyło billboardów napoju energetycznego Black pokazujących skąpo ubrane modelki z hasłami „Sprawdź jak działa” i „Bądź grzeszny”. Komisja orzekła, że taki przekaz dyskryminuje kobiety poprzez ich przedmiotowe traktowanie oraz jest nieodpowiednia dla dzieci i młodzieży (przeczytaj o tym więcej). 650 skarg dotyczyło billboardów napoju Egoo przedstawiających ubraną w stringi kobietę i mężczyznę trzymającego ręce na jej pośladku (więcej na ten temat), a 642 - reklamy programu mSaver w mBanku pokazującej nagą kobietę opatrzona została napisem  „Nigdy nie robiłeś TEGO przy kasie? To zacznij!”. W obu przypadkach Komisja orzekła, że reklamy dyskryminują kobiety, ukazując je przedmiotowo.

W br. Komisja Etyki Reklamy otrzyma zapewne rekordową liczbę skarg. Już na początku reklam przesłano bowiem ponad 1,7 tys. skarg na kampanię reklamową Heyah wykorzystującą wizerunek Lenina (więcej na ten temat), a prawie 1,3 tys. skarg dotyczyło spotu wafelków Grześki, w którym bohaterka mówi do dzieci bawiących się z ojcem: „To nie jest wasz tata” (przeczytaj o tym więcej).

Dołącz do dyskusji: 3,4 tys. skarg na polskie reklamy. Najwięcej na Blacka, Egoo i mBank

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tt
co z głośnością reklam? nawet już tok fm emituje reklamy głośniej ale to na dłuższą metę strzał w kolano. automatycznie przełączam kanał.
0 0
odpowiedź
User
tt
co z głośnością reklam? nawet już tok fm emituje reklamy głośniej ale to na dłuższą metę strzał w kolano. automatycznie przełączam kanał.
0 0
odpowiedź
User
Rumpelstickin
A co to jakiś zakaz jest przedmiotowego traktowania kobiet??? Taka to jest marka do takiego targetu się zwraca i komisji etyki reklamy g... do tego. Czy femi-nazistki będą decydować o wszystkim co się dzieje w tym kraju i zakazywać po kolei wszystkiego?!?
0 0
odpowiedź