4,6 mld złotych na reklamę internetową w Polsce w 2018 roku. W 2019 o miliard więcej
Do końca 2018 roku wydatki na reklamę internetową w Polsce osiągną poziom 4,6 mld złotych, a segment online pod względem wartości może przerosnąć telewizję - wynika z raportu IAB Polska. Zgodnie z prognozami w 2019 roku kwota ta wzrośnie nawet do 5,6 mld, a reklama internetowa będzie odpowiadała za 35 proc. wszystkich wydatków reklamowych na polskim rynku.
W raporcie „Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce 2018 – 2019” organizacja IAB Polska przewiduje, że wartość wydatków na reklamę internetową wzrośnie w br. o 13,3 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
Raport podkreśla, że dobra sytuacja ekonomiczna w kraju sprzyja rozwojowi biznesu, a co za tym idzie wzrostowi wydatków reklamowych. Dla rynku reklamy ten rok jest najlepszy od 10 lat. Motorem wzrostu są internet, telewizja, a także radio.
Nakłady na digital rosną najszybciej i tym samym wyraźnie szybciej niż cały rynek. Łączne wydatki reklamodawców wzrosły w pierwszym półroczu 2018 o 9,2 proc., zaś nakłady na reklamę w internecie o 14,1 proc. Dzięki temu udział internetu w mediamiksie wyniósł już 33,4 proc. Według prognoz firmy Starcom na koniec br. udział ten wyniesie 33,6 proc., co będzie oznaczać wzrost o 1,4 pkt proc. względem poprzedniego roku.
Rozpatrując jedynie reklamę internetową, reklamodawcy łącznie w całym półroczu wydali o 191,7 mln zł więcej niż przed rokiem. Liderem wydatków, jak i liderem wzrostu był sektor handlowy, który zwiększył swoje inwestycje o 25 proc. Wzrosły także nakłady na reklamę w internecie z obszarów: czas wolny (+24,4 proc.), napoje i alkohole (+20,9 proc.), media (+19,2 proc.) i finanse (+10 proc.).
Rola digitalu w komunikacji marketingowej reklamodawców rośnie z każdym kwartałem. Według prognoz Starcomu udział reklamy online w łącznych wydatkach reklamowych jest najwyższy dla takich sektorów jak: komputery i audio wideo, podróże i turystyka, odzież i dodatki, motoryzacja, finanse, czas wolny.
Jak podkreśla raport są to branże, w których proces zakupowy jest silnie związany z internetem. To właśnie tam klienci bardzo często szukają informacji na temat produktu lub usługi albo dokonują zakupu. Wśród reklamodawców, którzy przyczynili się do znaczącego wzrostu na rynku reklamy online w pierwszym półroczu 2018 r. znalazły się przede wszystkim takie firmy jak Media Markt, Media Expert, Allegro, Volkswagen oraz Totalizator Sportowy.
Według raportu niezmiennie od kilku lat dominującymi trendami na rynku są mobile i programmatic. Starcom szacuje, że wydatki reklamowe w kanale mobile w pierwszym półroczu wzrosły o 23,5 proc. Tym samym udział urządzeń przenośnych przekroczył już 1/3 łącznej wartości budżetów digitalowych.
Silny wzrost reklamy mobile to w dużym stopniu zasługa dynamicznego wzrostu wydatków reklamowych w mediach społecznościowych, które są konsumowane najczęściej właśnie na urządzeniach mobilnych. W dalszym ciągu rośnie też znaczenie danych w marketingu internetowym, dlatego coraz większą popularnością cieszy się zakup programatyczny. Starcom szacuje, że w drugim kwartale 2018 r. blisko 30 proc. przychodów lokalnych wydawców (czyli wyłączając Facebooka i Google) było realizowane przez programmatic.
Rośnie Facebook
Od początku roku na rynku reklamy online najwyższą dynamikę wzrostu generuje Facebook. Nie słabnie także zainteresowanie reklamą na YouTube oraz na największych portalach – są to stałe elementy większości kampanii. Starcom prognozuje, że wspomniane trendy utrzymają się do końca b.r., a wartość wydatków na reklamę w internecie po dwunastu miesiącach wzrośnie o 13,3 proc., osiągając tym samych 33,6 proc. udziału w całym rynku reklamowym w Polsce.
Kluczowy wpływ na tempo rozwojowe reklamy online w Polsce mają te same formaty reklamowe i rozwiązania, które są motorami obserwowanymi w skali globalnej. Liderem wartości (50 proc. udziału w torcie reklamowym) oraz wzrostu jest obecnie reklama graficzna (22 proc. rok do roku).
Skala nakładów na reklamę wizerunkową marek wskazuje na wyjątkowo dobre nastroje inwestycyjne. Według IAB warto podkreślić, że wzrost ten jest obserwowany nie tylko w obszarze należącego do reklamy graficznej wideo, którego wartość wzrosła o 41 proc. Także klasyczne formaty display odnotowały dwucyfrowy indeks (15 proc.).
Ponad 5 mld zł w 2019 roku
Zgodnie z prognozami zamieszczonymi przez IAB należy się spodziewać, że w 2018 r. wartość rynku reklamowego online może osiągnąć poziom 4,6 – 4,8 mld zł, a w kolejnym 5,4 – 5,6 mld zł. Jeszcze dalej idzie w szacunkach cytowany w raporcie Tomasz Łebkowski, menedżer w zespole Telekomunikacji, Mediów i Technologii w PwC.
- Według naszych prognoz rynek reklamy online w Polsce w ciągu najbliższych 4 lat wzrośnie o połowę, a jego wartość na koniec 2022 r. szacowana jest na 1,7 mld dol (ok 6,4 mld zł – przyp. red.) - podkreśla Tomasz Łebkowski. - Najsilniejszego wzrostu, który w tym okresie może osiągnąć 25,7 proc. spodziewamy się w reklamie mobilnej. Istotny wpływ na branżę będą miały też: rosnące znaczenie mediów społecznościowych, dominacja gigantów technologicznych – Google i Facebooka oraz rozwój skuteczniejszych sposobów mierzenia coraz bardziej zautomatyzowanych kampanii cyfrowych. Z drugiej strony negatywny wpływ na rynek mogą mieć nowe regulacje, czyli RODO, a także nowe rozporządzenie dot. ochrony prywatności i danych osobowych w komunikacji elektronicznej, tzw. rozporządzenie e-privacy, które ma zostać sfinalizowane na przełomie 2018 i 2019 roku. Dużym wyzwaniem dla kampanii online w Polsce jest także coraz wyższy procent użytkowników internetu blokujących reklamy – ocenia ekspert z PwC.
Prawie 2,2 mld zł na reklamę online w Polsce w pierwszej połowie 2018 roku
W pierwszym półroczu 2018 roku na reklamę internetową w Polsce wydano prawie 2,2 mld zł - wynika z danych IAB Polska. To wynik 17 proc. lepszy w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Wg prognoz ten rok może zamknąć się kwotą 4,6 mld zł, a w 2019 roku wydatki na internet mogą przewyższyć te na reklamę w telewizji.
Dołącz do dyskusji: 4,6 mld złotych na reklamę internetową w Polsce w 2018 roku. W 2019 o miliard więcej