66 proc. Polaków dokonuje zakupów w internecie
66 proc. polskich internautów deklaruje, że chociaż raz zrobiłozakupy w sieci: w sklepach internetowych i na aukcjach - wynika zraportu "E-commerce w Polsce", przygotowanego przez firmę Gemius.
Gemius od pięciu lat bada sektore-commerce (e-sklepy, aukcje internetowe) wPolsce. Dotychczas, co roku notowany był kilkuprocentowy wzrostodsetka internautów dokonujących zakupów w sieci. Z raportu wynika,że ok. 80 proc. kupujących w sieci zamierza nadal korzystać zesklepów internetowych i aukcji. 44 proc. internautów, którzy nigdynie kupowali przez internet, zamierza spróbować tego wprzyszłości.
Polscy internauci stają się coraz bardziej świadomymi iaktywnymi klientami aukcji oraz sklepów internetowych.Rozpoczynając zakupy w sieci wiedzą gdzie poszukiwać danegoproduktu lub informacji o nim. W porównaniu z rokiem ubiegłymwyraźnie spadła popularność wyszukiwarek jako pierwszego źródłainformacji o poszukiwanych produktach. Częściej niż przed rokieminternauci decydują się na bezpośrednie odwiedzenie stron znanychaukcji i sklepów internetowych oraz porównywarek cen.
Co drugi klient sklepów i aukcji internetowych(50 proc.) zapytany o znajomość porównywarek cen odpowiada, że znai korzysta z tego typu serwisów - to kilkuprocentowy wzrost wporównaniu z rokiem ubiegłym.
Rosnącą aktywność polskich internautów w sektorze e-commercedobrze obrazuje statystyka kupujący vs. kupujący i sprzedający naaukcjach. Tegoroczna fala badania pokazała, że udział osóbdokonujących zakupów i jednocześnie wystawiających produkty naaukcjach internetowych wzrósł o 6 pkt. proc. w porównaniu z 2008rokiem.
Internauci poświęcają też znacznie więcej czasu aukcjom (średnioponad pięć godzin miesięcznie) niż sklepom (średnio 45 minut wskali miesiąca). Przeciętny użytkownik w marcu 2009 roku dokonałblisko 580 odsłon stron aukcyjnych i ok. 73 odsłon wsklepach online.
-Aukcje oferują szerszy asortyment towarów niż nawet największysklep. A skoro jest więcej towarów, to i użytkownicy poświęcająwięcej czasu na ich oglądanie. Duże znaczenie w wytłumaczeniu tegozjawiska może mieć także zrozumienie potrzeb internautów - aukcjeczęsto są miejscem "wyceny" różnego rodzaju towarów. Po krótkiejwizycie na największych serwisach aukcyjnych znamy już rynkowąwartość np. samochodu, który chcemy sprzedać" - wyjaśniaGabriel Matwiejczyk, senior internet business developmentmanager w Gemius.
Badanie "Internauci o zakupach w sieci" zostało zrealizowane zapomocą ankiet internetowych (CAWI) emitowanych na witrynachkorzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnegoaudytu site-centric stat.pl/PBI. Losowa emisja ankiet zostałaprzeprowadzona w okresie 21-26 kwietnia 2009 roku. Do analizywłączono 1700 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych odinternautów w wieku 15 lat i więcej.
Dołącz do dyskusji: 66 proc. Polaków dokonuje zakupów w internecie