SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

9 trendów technologicznych dla mediów i marketingu według agencji Edelman

Jakie technologie będą kształtowały komunikację i reklamę w przyszłym roku? 9 kluczowych trendów wskazuje w swoim raporcie globalna sieć konsultingowa Edelman.

1. Rozwój sztucznej inteligencji - jeszcze więcej rekomendacji od robotów
W raporcie eksperci agencji Edelman wskazują, że nawet 60 proc. firm i ośrodków badawczych inwestuje w rozwój sektora „machine learning”. Sztuczna inteligencja jest już częścią naszej cyfrowej rzeczywistości w postaci algorytmów i systemów rekomendacji. AI pozwala nam dobrać najlepsze playlisty na Spotify czy Netflixie, uczy się naszych zachowań zakupowych i podsyła najlepsze oferty w sklepach online. Dynamicznie rozwija się technologia wizualnego wyszukiwania, z której korzystają serwisy zakupowe oraz Pinterest.

2. Post Cable Networks wyznaczają nowe standardy w mediach online
Analitycy zwracają uwagę na dynamiczny rozwój Post Cable Networks (PCN), mediów dostępnych 24/7 w wielu kanałach online. Należą do nich serwisy Vice, Cheddar czy Quartz. Media PCN generują ogromne ilości informacji, zarówno kierowanych do masowej, jak i niszowej publiczności. Treści są dostosowane do nowych kanałów, np. Snapchat Discover czy Insta Stories, są angażujące i social-friendly. Portal Cheddar, wyznaczający nowe standardy w sektorze mediów finansowych, stawia na transmisje live – codziennie umieszcza na swoich kanałach 8 godzin treści nadawanych na żywo.

- Bardzo ciekawym wątkiem jest zwrócenie uwagi na „Post Cable Networks”, a więc media takie jak Vice czy Unilad. Wyróżnia je nie tylko ilość materiału generowanego codziennie, ale przede wszystkim znakomite profilowanie treści (dzięki którym niszowe newsy zdobywają spore zasięgi, docierając dokładnie do osób, które są nimi zainteresowane), czy sprawność korzystania z całego wachlarza sposobów komunikacji społecznościowej z odbiorcą. Post Cable Networks to wymarzeni partnerzy dla marek, które potrafią tworzyć naturalny i angażujący content - komentuje Jakub Chajdak, head of tech practice w agencji Lighthouse.

3. Wzrost znaczenia chatbotów
Już w mijającym roku, chatboty coraz częściej komunikowały się z nami w imieniu marek (np. przy zamawianiu jedzenia, rezerwacji biletów w kinie) czy mediów. W kolejnych latach boty nadal będą się rozwijać i automatyzować procesy obsługi klienta czy procesu reklamacji. W dobie niskiego zaufania dla mediów trzeba będzie zadbać o zaufanie do zautomatyzowanej komunikacji z markami i mediami – prognozują eksperci Edelmana. Poprzez doskonalenie botów tj. wyposażenie w głos, będziemy obserwować rozwój domowych narzędzi sterowanych głosem jak Amazon Echo i Google Home. Co istotne, boty nie mają brzmieć jak roboty, należy doskonalić je tak, by dawały także rozrywkę użytkownikom i dyskutowały z nimi.

4. Rozwój rozszerzonej rzeczywistości
Rozszerzona rzeczywistość rozwija się w komunikacji marek. Lego umożliwia już cyfrowe wyobrażenie sobie konstrukcji z klocków, zanim jeszcze wybudujemy ją w rzeczywistości. Marki modowe i kosmetyczne ścigają się na wprowadzanie wirtualnych przymierzalni i testerów kosmetyków. Technologie oparte na rozszerzonej rzeczywistości są coraz tańsze i bardziej dostępne. Jedną z najnowszych tego typu funkcji jest animoji dostępna na iPhoneX od Apple.  

5. Współpraca z influencerami: dokładniej mierzymy efekty
Influencerzy stali się integralnym elementem ekosystemu mediów, cieszą się dużym zaufaniem konsumentów, często większym niż tradycyjne media. Jak mierzyć efektywność działań influencerów? W tej chwili dane o zasięgu w social mediach to za mało – analitycy Edelmana wskazują na potrzebę tworzenia profili demograficznych czy tematycznych. To wyzwanie dla agencji reprezentujących influencerów, które muszą przedstawiać konkretne dane i targetować przekaz.

6. Amazon wprowadza kolejny etap rewolucji w e-commerce
Inteligentne urządzenia głosowe, tzw. domowy concierge, będą robić za nas zakupy. Najpopularniejszym obecnie tego typu urządzeniem jest Amazon Echo. Rozwój sektora social commerce (przykładem są wtyczki zakupowe na Instagramie i Pintereście oraz platforma Facebook Marketplace) jest coraz silniejszą konkurencją dla tradycyjnych portali aukcyjnych i e-commerce. Na znaczeniu zyskują rekomendacje, czy skracanie ścieżki od zobaczenia produktu do możliwości dokonania zakupu. Według analityków social marketing jest trzykrotnie bardziej efektywny niż tradycyjne reklamy digitalowe i programmatic.

7. Big Data: w stronę pojedynczego klienta
Analitycy Edelmana wskazują,, by mając w zanadrzu gigantyczne zasoby danych, skupiać się na customer experience (doświadczeniu klienta z marką), a dopiero w dalszej kolejności na wskaźnikach performance.

8. Personalizacja zamiast „persony” marki
W raporcie czytamy, że obecnie mamy do czynienia z tak gigantyczną fragmentaryzacją kanałów w mediach, że tworzenie jednej, tradycyjnej persony marki staje się anachronizmem. Lepiej jest zatem skupić się na personalizacji treści, w czym pomaga big data, zbierająca informacje o preferowanych formach zakupów, konsumpcji mediów czy spędzania wolnego czasu.

9. Rewolucja IT zmienia kulturę organizacyjną
Millenialsi w wielu firmach stanowią najliczniej reprezentowane wśród pracowników pokolenie. Ma to ogromne przełożenie na kulturę organizacyjną. Dla millenialsów ważne są przede wszystkim kanały digitalowe, uproszczone struktury, czy skracanie dystansu między pracownikami i managamentem. To duże wyzwanie dla osób zajmujących się komunikacją wewnętrzną i employer brandingiem. Ponadto, rozwijający się sektor „machine learning” sprawia, że wiele czynności mogą wykonywać boty (np. prace w biurze obsługi klienta). Analitycy Edelmana wskazują, że w dzisiejszych czasach pracownicy chcą być bardziej mobilni, mieć możliwość dostępu do danych, narzędzi i kompetencji z innych działów w ramach organizacji. To początek końca sztywnych struktur działów czy skrywania kompetencji.

Dołącz do dyskusji: 9 trendów technologicznych dla mediów i marketingu według agencji Edelman

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl