Agora z ponad 100 mln zł straty. Jesienią mniej widzów w Heliosie
W czwartym kwartale ub.r. przychody grupy Agora zmalały o 5,9 proc. do 331 mln zł, sprzedaż reklam spadła o 10 proc., a biletów w kinach Helios o 9 proc. Całoroczna strata netto firmy sięgnęła 105,7 mln zł, z czego prawie połowa to koszty odpisów.
Przychody grupy Agora z reklam (internetowych, outdoorowych, radiowych, prasowych i kinowych) zmalały w zeszłym kwartale o 9,8 proc. do 157,8 mln zł, z biletów w kinach Helios - o 9,2 proc. do 58 mln zł, a z przekąsek i napojów w kinach - o 1,3 proc. do 30,8 mln zł. Za to działalność gastronomiczna urosła o 22,6 proc. do 10,3 proc., a produkcja i dystrybucja filmów- o 27 proc. do 8 mln zł.
Wzrost wpływów reklamowych nastąpił w segmentach Reklama zewnętrzna, Radio oraz Film i Książka. W pierwszym z tych biznesów przyczyniły się do tego rosnące wydatki na kampanie realizowane na nośnikach typu citylight, digital i backlight, w drugim - przychody ze sprzedaży czasu antenowego w stacjach Grupy Radiowej Agory, które w IV kwartale 2022 r. odnotowały łączny udział w słuchalności na poziomie prawie 8 proc.
Z kolei w kinach zwiększenie wpływów z reklamy miało związek głównie z brakiem ograniczeń w ich działalności. Zmniejszyły się natomiast wpływy reklamowe w segmencie Internet, na co rzutowały niższe przychody ze sprzedaży usług reklamowych w spółce Yieldbird, przy wyższych wpływach portalu Gazeta.pl, oraz w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana. Udział przychodów cyfrowych i internetowych w całkowitych wpływach Grupy Agora ze sprzedaży reklam wyniósł ponad 40 proc.
304 tys. cyfrowych prenumerat "Gazety Wyborczej"
Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw w ostatnim kwartale 2022 r. zmniejszyła się o ponad 2 proc. do 38,6 mln zł. Wzrosły wpływy ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”, przy spadku przychodów ze sprzedaży tradycyjnych wydań. Wyborcza.pl zamknęła 2022 r z liczbą aktywnych subskrypcji powyżej 303,7 tys., co oznacza wzrost o przeszło 6 proc. w stosunku do końca 2021 r. W ciągu IV kwartału ub.r. liczba subskrybentów zwiększyła się o niemal 10 tys.
Liczba sprzedanych dostępów Premium TOK FM na koniec 2022 wyniosła blisko 31,9 tys. Udział wpływów cyfrowych w całkowitych przychodach ze sprzedaży wydawnictw Grupy zwiększył się do niemal 38 proc., rośnie też cała sprzedaż cyfrowych treści - jej udział stanowił prawie 39 proc.
W IV kwartale ub.r. w kinach sieci Helios sprzedano 3 mln biletów, czyli o niemal 12 proc. mniej niż w IV kwartale 2021 r. Na całym kinowym rynku w tym czasie zakupionych zostało 11,9 mln biletów wobec 14,7 mln biletów rok wcześniej, co oznacza spadek o 19 proc.
Wzrost przychodów z działalności gastronomicznej miał związek ze wzrostem wpływów spółki Step Inside, odnotowanym przy braku obostrzeń w działalności i dzięki większej liczbie lokali. Z kolei wzrost przychodów z działalności filmowej to efekt sukcesu kinowego filmu "Johnny" o przyjaźni ks. Jana Kaczkowskiego z Patrykiem Galewskim w reżyserii Daniela Jaroszka, który do końca 2022 r. zgromadził prawie milionową widownię. Tytuły dystrybuowane przez spółkę przyciągnęły w 2022 niemal 2,7 mln widzów, dając jej historyczne 32 proc. udziału w rynku dystrybucji polskich filmów i pozycję jego lidera.
Odpisy i zwolnienia kosztowały Agorę ponad 50 mln zł
Wydatki operacyjne firmy zwiększyły się o 10,3 proc. do 361,4 mln zł, najmocniej przyczynił się do tego skok odpisów z 2,5 do 47,2 mln zł i 5,3 mln zł kosztów zwolnień grupowych przeprowadzonych w listopadzie i grudniu.
Przełożyło się to na spadek zysku EBITDA z 68 do 55,3 mln zł i marży EBITDA z 19,3 do 16,7 proc. Natomiast rentowność netto poszła w dół z 24,2 mln zł zysku do 30,5 mln zł straty.
Poprzednie trzy kwartały były dla firmy dużo lepsze. W efekcie całorocznie grupa Agora zwiększyła przychody o 15,2 proc. do 1,11 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 16,9 proc. do 1,18 mld zł (odpisy poszły w górę z 4,9 do 46 mln zł) zysk EBITDA wzrósł ze 124,4 do 139,3 mln zł.
Natomiast strata netto pogłębiła się ponad dwukrotnie: z 46,6 do 105,7 mln zł
Odpisy aktualizujące w IV kw. 2022 roku uwzględniają: 43,4 mln zł odpisu w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana, 3,3 mln zł w segmencie Film i Książka, 0,4 mln zł w segmencie Reklama Zewnętrzna oraz 0,1 mln zł w segmencie Internet. Odpisy aktualizujące w 2022 roku uwzględniają 43,4 mln zł odpisu w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana, 2,2 mln zł w segmencie Film i Książka, 0,3 mln zł w segmencie Reklama Zewnętrzna oraz 0,1 mln zł w segmencie Internet
- Mimo słabszego IV kwartału i ogromnej presji kosztowej zakończyliśmy 2022 rok ze wzrostem przychodów i poprawą wyniku na poziomie EBITDA. W kolejnych miesiącach chcemy skoncentrować się na działaniach mających wzmocnić całą Grupę Agora i ugruntować jej pozycję jednej z najsilniejszych firm na polskim rynku medialnym. Sprzyja temu dobre otwarcie bieżącego roku i realizacja długo oczekiwanej inwestycji w Eurozet - największej w historii Agory inwestycji w media. Istotnym czynnikiem do podjęcia kolejnych projektów rozwojowych będzie też decyzja akcjonariuszy spółki w sprawie planowanej reorganizacji grupy kapitałowej - mówi Bartosz Hojka, prezes Agory.
Dołącz do dyskusji: Agora z ponad 100 mln zł straty. Jesienią mniej widzów w Heliosie