SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro przecenione o 10 proc., chce rosnąć za granicą i w płatnościach

Po publikacji wyników z drugiego kwartału i obniżeniu swoich całorocznych prognoz Allegro zanotowało spadek kursu akcji o 10,3 proc. Nowy szef firmy wskazał trzy główne priorytety: rozwój niektórych segmentów produktów, ekspansja za granicą oraz nowe usługi z obszaru fintech.

W pierwszej połowie br. grupa Allegro przy wzroście wpływów o 18,8 proc. do 2,99 mld zł zanotowała wzrost wydatków operacyjnych o 41,2 proc., głównie wskutek o połowę wyższych kosztów dostaw. Rentowność obniżyły straty przejętych w kwietniu br. Mall Group i WE|DO CZ, w konsekwencji w drugim kwartale br. wynik netto grupy Allegro zmalał rok do roku z 259,9 mln zł zysku do 63,5 mln zł straty.

Ponadto Allegro podało, że aktualizuje swoje oczekiwania na cały 2022 rok dla działalności prowadzonej w Polsce zakładając wzrost GMV w przedziale 15-17 proc., przy wzroście przychodów na poziomie 23-26 proc. i wzroście skorygowanej EBITDA o 10-12 proc. r/r. Nakłady inwestycyjne mają się zaś ograniczyć do 650-700 mln zł.

W maju firma informowała, że zakłada wzrost GMV na poziomie 15-20 proc., przy czym przychody mają być o 25-30 proc. wyższe rdr, a skorygowana EBITDA ma być o 10-15 proc. wyższa rdr bez uwzględnienia wyników Grupy Mall i WE|DO. Nakłady inwestycyjne w całym roku miały wynieść 675-725 mln zł.

Allegro zapowiedziało w czwartek rano, że w 2022 roku na poziomie skonsolidowanym, GMV ma się zwiększyć o 22-24 proc. wobec wcześniej przewidywanych 22-28 proc. Przychody grupy mają wzrosnąć w bieżącym roku o 67-71 proc. wobec 70-76 proc. wcześniej oczekiwanych. Skorygowana EBITDA grupy ma wzrosnąć o 2-6 proc. wobec wcześniej planowanych 4-11 proc., a nakłady inwestycyjne spodziewane są obecnie w przedziale 720-800 mln zł wobec 775-845 zakładanych wcześniej.

Akcje Allegro staniały o 10 proc.

Te informacje nie spodobały się inwestorom. Allegro zaczęło czwartkową sesję giełdową na minusie sięgającym 7 proc., a przy zamknięciu notowań spadek wynosił już 10,27 proc. przy obrotach sięgających 181,2 mln zł (spółka była pod tym względem liderem na warszawskim rynku). Indeks WIG stracił w czwartek 3,39 proc., a WIG20 - 3,85 proc.

Przy kursie 21,98 zł kapitalizacja Allegro to 23,3 mld zł. A jeszcze na początku września ub.r. za akcję płacono ok. 70 zł. W ciągu ostatnich 12 miesięcy kurs zmalał o 62,4 proc., a od początku br. - o 43,4 proc.

Nowy prezes Allegro wskazuje priorytety

Wyniki Allegro z drugiego kwartału omawiał na konferencji nowy prezes, który jeszcze za nie nie odpowiada: Roy Perticucci został szefem firmy na początku września, zastępując Francoisa Nyutsa. Wcześniej pracował m.in. w Amazonie i Tesco.

Perticucci poinformował, że przez kilka pierwszych tygodni pracował ze swoimi współpracownikami nad określeniem priorytetów.

Pierwszym priorytetem nowego prezesa Allegro będzie utrzymanie koncentracji na dalszym wzroście. - Musimy zwiększać nasze doświadczenie w takich segmentach rynku jak produkty związane z ochroną zdrowia, pielęgnacją, modą i artykułami spożywczymi. To są obszary szczególnie interesujące dla naszych klientów. Żeby to zrobić musimy pozyskać nowych kupców do naszych platform. Musimy więc równie dużą uwagę przywiązywać zarówno do naszych klientów, jak i do firm, które będą sprzedawać produkty przez nasze kanały sprzedażowe - powiedział Perticucci.

Zwrócił uwagę, że został prezesem Allegro w momencie, gdy spółka wyszła z Polski na rynki krajów ościennych. Drugim priorytetem jest więc ekspansja międzynarodowa. - Następne kroki nie będą łatwe, zwłaszcza w tym momencie, gdy wyniki są pod presją rosnących kosztów i obarczone niepewnością - powiedział.

- Zakup Mall Group wymaga dużo wysiłku. W następnym roku musimy przekonać najpierw czeskich, a później słowackich klientów do zainteresowania się naszym modelem zakupowym - dodał.

Trzecim priorytetem nowego prezesa Allegro są usługi finansowe. - Moją wizją jest rozwój usług fintech w modelu samofinansującym się, z pozytywną EBITDA. Żeby to osiągnąć, musimy rozwijać nowe produkty - powiedział Perticucci.

Jak wskazał prezes, powyższe trzy priorytety są zorientowane na dalszy wzrost biznesu Allegro. - Chcemy też skupiać się na generowaniu gotówki i uważnym podejściu do kosztów. Moją troską są słabe wyniki sprzedażowe niektórych spółek z grupy Mall w pierwszej połowie roku, ale dobrą wiadomością jest to, że wzrost wraca w drugiej połowie roku. Cały czas musimy jednak skupiać się na marżach - powiedział.

- Ważną kwestią w zakresie kosztów jest transport. Klienci w Europie oczekują darmowych dostaw. Usługa Smart! okazała się wielkim sukcesem, dzięki oferowaniu tanich dostaw. Musimy intensyfikować współpracę z firmami transportowymi, żeby radzić sobie z rosnącymi kosztami, np. paliw - dodał.

Prezes Allegro chce też dokonać przeglądu aktywów pod kątem ich rentowności. - Chcemy też spędzić więcej czasu nad wykorzystaniem już istniejącej bazy naszych pracowników i ich umiejętności, a mniej skupiać się na poszukiwaniu nowych pracowników, co nie oznacza, że rezygnujemy całkowicie ze zwiększania zatrudnienia - powiedział Roy Perticucci.

Inflacja na razie nie osłabiła sprzedaży na Allegro

Z kolei Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro, poinformował, że pracuje nad aktualizacją swoich średnioterminowych oczekiwań w latach 2023-2026. - W pierwszym kwartale 2023 roku chcielibyśmy przedstawić wnioski z naszego przeglądu średnioterminowych oczekiwań na lata 2023-2026. One mogą się zmienić, zwłaszcza po wybuchu wojny w Ukrainie - zaznaczył.

Nowe średnioterminowe oczekiwania mają odzwierciedlać zmieniające się otoczenie biznesowe w strukturze kosztów i skupić się na zwiększaniu wydajności.

W lutym Allegro zapowiadało, że roczny wzrost GMV Allegro w latach 2022-2026 ma być na poziomie powyżej 20 proc., przychody grupy mają w tym czasie rosnąć o wysokie kilkanaście proc., a skorygowana EBITDA w środkowych lub wyższych rejestrach 20 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/allegro-prowizja-od-sprzedazy-oplata-konto-firmowe-nowa-oplata ##

Planowane roczne nakłady kapitałowe Allegro w latach 2023-2026 miały wynieść 1-1,3 mld zł rocznie. Poziom zadłużenia grupy miał spadać z około 3.0x przy planowanym przejęciu Mall Group do około 1.0x w 2025 roku.

Eastick poinformował podczas telekonferencji, że obserwowane spowolnienie gospodarcze, w tym silnie rosnąca inflacja, nie miało do tej pory wpływu na wolumeny sprzedaży na polskim rynku. Spółki z przejętej w tym roku grupy Mall Group powinny powrócić do wzrostu w końcówce trzeciego kwartału lub w czwartym kwartale.

Dołącz do dyskusji: Allegro przecenione o 10 proc., chce rosnąć za granicą i w płatnościach

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Niech jeszcze bardziej podniosą prowizję dla sprzedających to będą się kisić we własnym sosie bo nikt nie będzie już korzystał z waszego pośrednictwa za 10% prowizji + 2 czy 4 zł za wysyłkę, że o kosztach ewentualnych reklam już nie wspomnę.
odpowiedź