SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro zyskało 560 tys. kupujących i zwiększyło sprzedaż. Mall Group ze stratą

Na koniec ub.r. na Allegro zakupy robiło 14,1 mln internautów, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej, a kwartalna wartość sprzedaży zwiększyła się o 14 proc. Po przejęciu nierentownej Mall Group firma prawie podwoiła przychody, a jej zysk netto nieco zmalał.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Skorygowany zysk EBITDA Allegro w czwartym kwartale 2022 roku w Polsce wzrósł rdr o 41,2 proc. do 708 mln zł. Średnia prognoz anlityków zebranych przez PAP Biznes zakładała 670,5 mln zł.

Kwartalne przychody firmy w Polsce zwiększyły się o 26,5 proc. do 2,02 mld zł. Natomiast łączne wpływy poszły w górę o 92,5 proc., ponieważ 1,06 mld zł dołożyła przejęta wiosną ub.r. Mall Group.

Allegro miało w czwartym kwartale 179,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto jednostki dominującej. Konsensus analityków zakładał 259,8 mln zł.

- Rok 2022 był prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych w najnowszej historii e-commerce’u jako takiego. Tym bardziej doceniamy więc fakt, że był on kolejnym rokiem wzrostu dla Allegro - przyznał w komunikacie Roy Perticucci, od września ub.r. prezes firmy.

Przypomniał, że swoje poprzednie prognozy finansowe Allegro podało w dniu wybuchu wojny w Ukrainie. - Wywołana nią tragedia wciąż zmienia krajobraz geopolityczny, dokłada się do presji inflacyjnej i stanowi źródło niepokojów na rynkach, zakłócając działanie łańcuchów dostaw i utrudniając realizację biznesplanów w wielu różnych branżach. Dostosowaliśmy się odpowiednio do tych wymagających okoliczności. W trakcie pandemii Allegro pełniło dla wielu naszych klientów rolę koła ratunkowego, a obecnie, w czasie podwyższonej inflacji, jedynie dowodzi swojego statusu platformy zakupowej nr 1 - podkreślił Perticucci.

Roczna stratan, bo Allegro przepłaciło za Mall Group i WE|DO

W całym ub.r. przychody Allegro poszły w górę o 68,2 proc. do 9 mld zł, na co złożyło się 6,64 mld zł w Polsce (24,1 proc. w górę rok do roku) i 2,36 mld zł wypracowane przez Mall Group.

Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 2,15 mld zł (4,1 proc. więcej niż w 2021 roku), przy czym Mall Group zanotowała 156,8 mln zł straty.

Inne wskaźniki rentowność zanurkowały poniżej zera: na poziomie operacyjnym z 1,36 mld zł zysku do 1,64 mld zł straty, a netto z 1,09 mld zł zysku do 1,92 mld zł straty. Przesądził o tym zrealizowany w listopadzie ub.r. niepieniężny odpis w kwocie 2,293 mld zł dotyczący wartości aktywów firm Mall Group i WE|DO, przejętych wiosną ub.r. za 881 mln euro. Allegro przyznało, że kupiło firmy na szczycie cyklu rynkowego, natomiast wyniki finansowe obu „okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano”.

Mocno w górę koszty IT i dostaw

Przychody od zewnętrznych sprzedawców na platformach Allegro w czwartym kwartale ub.r. wyniosły 1,55 mld zł, o 26 proc. więcej niż przed rokiem. Procentowo mocniej wzrosły wpływy z własnego sklepu Allegro (o 32,9 proc. do 188,7 mln zł), z reklam (o 29,7 proc. do 198,3 mln zł) oraz te określone jako pozostałe (o 32,3 proc. do 27,7 mln zł).

Firma przeznaczyła przez kwartał na działalność operacyjną 1,34 mld zł, o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Koszty netto dostaw poszły w górę o 31,7 proc. do 565,2 mln zł, a usług IT - o 47,8 proc. do 43,9 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wydatki pracownicze w całym ub.r. zwiększyły się o 36,4 proc. do 757,2 mln zł, przy czym w czwartym kwartale wzrost był znacznie niższy - o 22,3 proc. do 187,2 mln zł. Wyhamowała też dynamika kosztów usług marketingowych - z 15,2 proc. całorocznie do 0,8 proc. w czwartym kwartale.

Kupujący wydaje na Allegro 3,5 tys. zł

Skonsolidowana wartość sprzedanych produktów (GMV) na Allegro w Polsce w czwartym kwartale ub.r. wyniosła 14,4 mld zł, po wzroście o 14 proc. r/r.

Liczba aktywnych kupujących wzrosła w czwartym kwartale o 560 tys. do ponad 14 mln, natomiast GMV na jednego aktywnego kupującego na polskiej platformie - o 11,3 proc. do 3 515 zł .

Wskaźnik realizacji transakcji take rate (określający, jaka część wartości sprzedaży trafia do firmy w prowizjach i opłatach) w polskiej części biznesu wzrósł w czwartym kwartale o 1,06 pp r/r do poziomu 10,91 proc., zaś wynik za cały 2022 rok był o 0,59 pp wyższy w ujęciu rocznym i osiągnął 10,82 proc.

Allegro zaznaczyło, że wzrost take rate wynika z nowych opcji monetyzacji wprowadzonych w pierwszym i trzecim kwartale.

Kolejne zmiany pozwalające Allegro zarabiać więcej pojawiły się w czwartym kwartale. W listopadzie roczna subskrypcja Allegro Smart! podrożała z 49 do 59,90 zł, a Allegro Smart Student! - z 39 do 49,90 zł. Nie zmienił się cena Allegro Smart! przy zakupie na miesiąc - nadal wynosi 10,99 zł. Równocześnie Allegro wycofało się z wprowadzenia do regulaminu zapisu pozwalającego podwyższać w oparciu o wskaźniki inflacyjne ceny i minimalnej kwoty zakupów w ramach Allegro Smart!

Od listopada sprzedawcy niekorzystający z usługi abonamentowej na Allegro płacą dodatkowo 1 zł od każdej oferty, w której doszło do sprzedaży, a sprzedawcy z kontem zwykłym będą ponosili identyczne opłaty i prowizje jak ci z kontem firmowym.

Z początkiem listopada podwyższono opłatę pobieraną na Allegro za przesyłki produktów do Paczkomatów InPostu i związane z tym usługi dodatkowe, a także za przesyłki do punktów DPD Pickup.

Celem Allegro wzrost marży powyżej 5 proc.

Allegro zapowiedziało, że przechodzi na kwartalny cykl publikowania swoich prognoz finansowych. - Zrealizowaliśmy wszystkie założone na 2022 rok cele i teraz przechodzimy na kwartalny cykl przedstawiania naszych oczekiwań finansowych. Decyzję podjęliśmy uwzględniając praktyki rynkowe innych dużych graczy na globalnym rynku e-commerce. Uznaliśmy takie podejście za bardziej adekwatne i efektywne - wyjaśnił w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

Firma oczekuje w pierwszym kwartale 2023 roku wzrostu GMV z działalności w Polsce o 13-14 proc. r/r, a przychodów o 20-22 proc.r/r. Skorygowana EBITDA powinna się zwiększyć o 20-23 proc. r/r, zaś oczekiwany CAPEX ma wynieść 100-110 mln zł.

Wskaźnik GMV segmentu Mall powinien być w pierwszym kwartale br. o 1-2 proc. niższy r/r, zaś spadek przychodów oczekiwany jest na poziomie 2-4 proc. r/r. Oczekiwana strata segmentu na poziomie skorygowanej EBITDA to 75-80 mln zł, zaś jego spodziewany CAPEX w tym czasie to 20-30 mln zł.

Na poziomie skonsolidowanym Allegro oczekuje wzrostu GMV w pierwszym kwartale br. o 20-21 proc. r/r, a przychodów o 64-66 proc. r/r. Skorygowana EBITDA grupy powinna wzrosnąć o 3-6 proc. r/r, zaś CAPEX spodziewany jest na poziomie 120-140 mln zł.

- Naszym celem jest dalszy rentowny wzrost GMV w Polsce dzięki skupieniu się na kategoriach, w których do tej pory nie mieliśmy silnej pozycji, przy jednoczesnej dalszej poprawie marży dzięki usługom reklamowym i monetyzacji. Skupiamy się na tym, by zwiększać marżę w Polsce z powrotem do docelowego poziomu 5 proc. Jednocześnie dążymy do przyspieszenia wzrostu GMV także na poziomie grupy poprzez zwiększenie skali na arenie międzynarodowej. Pierwszym krokiem będzie wykorzystanie obecności MALL w Czechach -wyliczył Jon Eastick.

Zaznaczył, że „głównym zadaniem strategicznym jest dalsza optymalizacja kosztów i poprawa wydajności w całej grupie przy znacznym obniżeniu nakładów inwestycyjnych, by dalej zwiększać przepływy pieniężne i zmniejszać dźwignię finansową”.

Akcje Allegro drożeją po wynikach

Allegro na warszawskiej giełdzie jest notowane od jesieni 2020 roku. W środę na koniec sesji kurs spółki wynosił 26,1 zł, co dawało 27,59 mld zł kapitalizacji. Przez minione 12 miesięcy zmalał o 28 proc.

W czwartek rano, po publikach danych i prognoz finansowych, akcje spółki zyskiwały ponad 7 proc., a przed południem wzrost przekroczył 10 proc.

Głównymi inwestorami w Allegro są fundusze Permira i Cidinan, mają po 27,13 proc. akcji

Dołącz do dyskusji: Allegro zyskało 560 tys. kupujących i zwiększyło sprzedaż. Mall Group ze stratą

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Podnoście dalej prowizje i inne opłaty to się wam Excel zapali!
odpowiedź