Allegro zmienia zasady komentarzy: tylko od kupujących, bez ocen neutralnych, widoczne przez rok
Serwis Allegro.pl ogłosił nowe zasady komentarzy do transakcji: oceny będą mogli wystawiać tylko kupujący z pełną aktywacją konta (a sprzedający tylko odpowiadać na negatywne komentarze), będą one widoczne w serwisie przez 12 miesięcy od publikacji i nie będzie już komentarzy neutralnych.
Od 25 stycznia komentarze do zakończonych transakcji na Allegro będą mogli pisać tylko kupujący, a od kwietnia - jedynie ci z nich, którzy dokonali pełnej aktywacji konta w serwisie. - W handlu powszechną zasadą jest, że to kupujący oceniają profesjonalnych sprzedawców, zawodowo trudniących się handlem. Efektem są rekomendacje lub ostrzeżenia, pomagające innym kupującym. Wprowadzenie na Allegro zmiany, że oceny wystawiają tylko kupujący sprzedającym, jest realizacją tej zasady. W czasach, gdy na Allegro przeważały transakcje między osobami prywatnymi, wzajemne oceny były uzasadnione. Jednak obecnie ponad 85 proc. transakcji na Allegro dotyczy produktów nowych, z gwarancją, od profesjonalnych sprzedawców. Nowe zasady komentowania będą więc lepiej służyć interesom kupujących, dla których będą czytelnym narzędziem rozpoznawania dobrych sprzedających - uzasadnia tę zmianę Allegro w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.
Poza tym możliwość wystawiania komentarzy tylko przez kupujących ma wyeliminować komentarze odwetowe nieuczciwych sprzedawców. Ma to też zachęcić kupujących do wystawiania ocen, także tych negatywnych.
Z kolei sprzedający nadal będą mogli odpowiadać na negatywne komentarze na ich temat. Takie odpowiedzi będą widoczne przy komentarzach. Ponadto nie będzie już można wystawiać komentarzy neutralnych.
Na profilach sprzedawców będą wyświetlane tylko komentarze zamieszczone w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a nie jak obecnie wszystkie dotychczasowe. - Dzięki temu kupujący będą mogli wybierać oferty sprzedających, którzy aktualnie świadczą usługi na wysokim poziomie, a ocena z wielu lat ubiegłych nie będzie miała znaczenia. Jest to też ważne dla sprzedających, którzy poprawili jakość obsługi, mimo że kiedyś przydarzyły im się problemy - uzasadnia Allegro.
Serwis zapowiada też, że w kolejnym etapie zmian cząstkowe oceny sprzedaży (zgodność przedmiotu z opisem; kontakt ze sprzedających; czas realizacji zamówienia, koszt wysyłki) wystawiane przez kupujących staną się widoczne dla sprzedających. Allegro wyjaśnia, że sprzedawcy sygnalizowali, że obecnie trudno jest im wywnioskować, które obszary obsługi klienta wymagają poprawy, a które są na wysokim poziomie.
Ponadto do 90 dni po realizacji transakcji zostanie skrócony czas na napisane komentarza (gdy ten okres będzie dobiegał końca, kupujący będą otrzymywać przypomnienie).
- Nowe zasady przyniosą korzyści zarówno kupującym jak i sprzedającym. Chcemy, by kupujący na pierwszy rzut oka wiedzieli, jaką jakość obsługi oferuje im dany sprzedający, czy szybko realizuje wysyłkę, czy rzetelnie opisuje oferty i czy jest uprzejmy. Nowy system komentarzy pokaże, jaka jest jakość obsługi sprzedawcy tu i teraz, a nie na przestrzeni ubiegłych lat. Jest to rozwiązanie lepsze, niż obecne, ponieważ jakość obsługi zmienia się w czasie. Wyeliminuje to także tych sprzedających, którzy w przeszłości uzyskali dobre oceny, a obecnie obniżyli jakość - uważa Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej w Allegro.
Od lutego w serwisie będą obowiązywać wszystkich użytkowników nowe zasady dotyczące zdjęć będących miniaturkami ofert. Reguły te zapowiedziano w połowie ub.r.
Według badania Gemius/PBI w listopadzie ub.r. Allegro.pl zanotowało 15,94 mln realnych użytkowników i 1,89 mld odsłon. W październiku ub.r. serwis razem z Ceneo.pl został sprzedany przez Naspers za 2,25 mld dolarów funduszom inwestycyjnym Cinven, Permira i Mid Europa.
Dołącz do dyskusji: Allegro zmienia zasady komentarzy: tylko od kupujących, bez ocen neutralnych, widoczne przez rok
To przymuszanie do wystawianie pozytywów w sytuacji, gdy transakcja przebiegła "prawie" poprawnie.