Facebook przegrywa w walce o zaufanie Amerykanów z Amazonem, Google i Microsoftem
41 procent Amerykanów ufa Facebookowi, podczas gdy do Amazona zaufanie czuje 66 procent użytkowników w USA - wynika z badania Reutersa i firmy Ipsos. 28 procent respondentów nie korzystających z Facebooka nie ukrywa, że powodem tego są obawy o udostępnianie prywatnych informacji obcym osobom i podmiotom.
Agencja Reuters wspólnie z firmą badawczą Ipsos postanowiły sprawdzić jak wygląda kwestia zaufania Amerykanów do Facebooka w kontekście trwającej afery związanej z kontrowersyjnym wykorzystaniem danych użytkowników serwisu do działań politycznych.
Sondaż przeprowadzony w niedzielę na próbie ponad 2,2 tys. mieszkańców USA wskazuje, że Facebookowi ufają oni najmniej spośród największych firm technologicznych, które świadcząc swoje usługi gromadząc jednocześnie dane internautów.
Według sondażu 41 proc. Amerykanów wierzy, że Facebook działa zgodnie z przepisami dotyczącymi wykorzystywania informacji o użytkownikach i prywatności w sieci.
Facebook zdecydowanie przegrywa z większością swoich rynkowych konkurentów. Okazuje się, że zwycięskiego w zestawieniu Amazona obdarza zaufaniem 66 proc. respondentów, niewiele mniej (62 proc.) ufa Google oraz Microsoftowi (60 proc.). 53 proc. Amerykanów deklaruje zaufanie do Apple, a bezpośrednio przed Facebookiem znajduje się Yahoo – tej firmie wierzy 48 proc. badanych.
Badanie wskazuje, że pomimo kryzysu zaufania do Facebooka wygrywa on wśród Amerykanów jako serwis społecznościowy. 51 proc. użytkowników przyznaje że używa Facebooka stale, podczas gdy takiej samej odpowiedzi udzieliło 20 proc. w wypadku Google+, 18 proc. odnośnie Instagrama i 13 proc. w kontekście Snapchata.
Na pytanie o powody z jakich nie korzystają z Facebooka 28 proc. respondentów wskazało na wątpliwości związane z prywatnością – użytkownicy nie chcą by wrażliwe informacje na ich temat były dostępne dla obcych osób lub podmiotów.
W badaniu zapytano też Amerykanów czy rząd USA powinien regulować kwestie tego jak firmy internetowe wykorzystują dane użytkowników. 46 proc. respondentów uznało, że konieczne są ściślejsze regulacje w tym zakresie, a jedynie 17 proc. uznało że nie jest to potrzebne.
W sondażu poruszono też kwestie targetowania reklam, które wymaga gromadzenia konkretnych danych na temat użytkowników. 41 proc. badanych oceniło, że reklamy targetowane są gorsze od swoich zwykłych odpowiedników, z kolei 63 proc. Amerykanów chciałoby w przyszłości widzieć mniej reklam opartych na targetowaniu i danych użytkowników.
Sondaż opublikowany przez Reutersa i Ipsos potwierdza w dużym stopniu opinie ekspertów, którzy w rozmowach z Wirtualnemedia.pl przewidują, że choć obecny kryzys wizerunkowy nie zatopi Facebooka, to jednak może spowodować wyraźny spadek zaufania użytkowników do tego serwisu.
Dołącz do dyskusji: Facebook przegrywa w walce o zaufanie Amerykanów z Amazonem, Google i Microsoftem