Komisja Etyki Reklamy: „każdy pożycza” w spocie promującym Bocian Pożyczki to skrót, a nie manipulacja
Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę na wypowiadane w spocie telewizyjnym marki pożyczkowej Bocian Pożyczki stwierdzenie, że „każdy pożycza”. Uznała, że nie jest to statystyka mogąca wprowadzać w błąd, tylko rodzaj metafory.
Skarga skierowana do Komisji Etyki Reklamy dotyczyła spotu marki Bocian Pożyczki (należącej do firmy Everest Finanse) emitowanego od sierpnia br. W reklamie dwie osoby mówią krótko o pożyczaniu, jedna stwierdza, że „każdy pożycza”.
Właśnie tych słów dotyczyła skarga. Jej autor uznał, że jest to sugestia, że każdy obywatel pożycza, przy czym nie poparto jej żadnymi statystykami. - Stwierdzenie to wprowadza w błąd i nie jest etyczne włączając do tego sielankowy i frywolny montaż̇ wideo. W reklamie pożyczanie traktowane jest jako coś normalnego i może działać́ na szkodę̨ mniej roztropnego odbiorcy - oceniono w skardze.
Firma Everest Finanse tłumaczyła, że słowa „każdy pożycza” nie odnoszą się do żadnego konkretnego produktu, w tym tzw. chwilówek, tylko wynika z zastosowanej w spocie reklamowym konwencji polegającej na przytaczaniu wypowiedzi różnych osób.
- Brak przedstawionych statystyk nie wskazuje na chęć ukrycia jakichkolwiek danych, a jedynie wynika ze skrótowego charakteru przekazu reklamowego. Ponadto konieczność przestawienia odpowiednich statystyk nałożona jest na instytucje finansowe, jednak nie dotyczą one spotu reklamowego, którego dotyczy skarga - wskazała spółka.
Komisja Etyki Reklamy uznała, że w spocie nie naruszono standardów przekazu reklamowego. Zwróciła uwagę, że słowa „każdy pożycza” są wypowiadane przez jedną z bohaterek, która tak też uzasadnia swoje działanie polegające na pożyczeniu pieniędzy. - Stwierdzenie to nie pochodzi bezpośrednio od reklamodawcy, nie stanowi też hasła reklamowego - podkreślono.
- Tego rodzaju przedstawienie opinii - wypowiadanej przez postacie występujące w reklamie - nie może być uznawane za równoznaczne z twierdzeniem reklamodawcy. Przekaz reklamowy w tym przypadku wykorzystał pewną scenkę rodzajową, mającą na celu zobrazowanie danej postawy i zdania oraz stanowi pewien rodzaj metafory - dodano w stanowisku Komisji Etyki Reklamy.
Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki Reklamy: „każdy pożycza” w spocie promującym Bocian Pożyczki to skrót, a nie manipulacja