Branża piwna w mediach
Znacznie zmniejszyły się wydatki reklamowe branży piwnej w telewizji
25 maja 2003 roku weszła w życie znowelizowana Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, która pozwala na reklamowanie piwa w mediach elektronicznych po godzinie 20.00. Wcześniej obowiązywała ustawa z 18 września 2001 r., która zezwala na reklamę piwa alkoholowego w godzinach 23.00 - 6.00 rano.
Jak wynika z danych AGB Polska po wejściu ustawy ograniczającej reklamę piwa znacznie zmniejszyły się wydatki reklamowe branży piwnej w telewizji. W okresie 18 września - 31 grudnia 2001 wyniosły one 11 mln zł. W porównaniu do tego samego okresu w 2000 roku, wydatki zmalały prawie 6-krotnie. Wśród marek reklamujących się w 2000 po wejściu w życie Ustawy znalazły się: Królewskie, Lech Premium, Tatra, Tyskie, Warka, Żywiec.
Stacje telewizyjne przygotowały się na wejście kampanii reklamowych piwa zmianą ramówki po 23.00. Atrakcyjniejsza ramówka po 23.00 oznaczała jednak droższy czas reklamowy.
Wraz z rozpoczęciem obowiązywania nowelizacji Ustawy, czyli z dniem 25 maja 2003, Biuro Reklamy Telewizji Polskiej S.A. rozesłało list do producentów piwa informujący o podwyżce cen reklam o 15%. Podwyżka jest związana z 10% podatkiem nałożonym na media przez ministra do spraw kultury fizycznej i sportu.
Wejście w życie nowelizacji spowodowało znacznie ograniczenie wydatków na reklamę piwa. W tygodniu rozpoczynającym się 26 maja 2003r. wpływy z reklam i billboardów sponsorskich wykupionych przez branżę piwną przyniosły stacjom telewizyjnym tylko 1.755.665zł. Dla porównania wpływy w tygodniu rozpoczynającym się 12 maja 2003r. wyniosły 3.992.080zł.
Najbardziej aktywnym reklamodawcą po 25 maja były Browary Żywiec - 103 emisje za 640 tysięcy złotych. Na drugim miejscu były Browary Warka - 73 emisje za 509 tysięcy złotych, a na trzecim Kompania Piwowarska - 56 emisji za 362 tysiące złotych. Dla porównania w tygodniu 12 - 18 maja 2003 r. Browary Żywiec wykupiły 131 emisji za 620 tysięcy złotych, Browary Warka 169 emisji za 1.150 tysięcy złotych, natomiast Kompania Piwowarska - 187 emisji za 1.398 tysięcy złotych.
Porównanie dwóch tygodni w telewizyjnej reklamie piwa: przed wprowadzeniem ustawy (12 - 18 maja 2003r.) i po wprowadzeniu ustawy (26 maja - 1 czerwca 2003r.).
| 26.05 - 01.06 2003 | 12.05 – 18.05 2003 |
Reklamodawca | Wpływy | Wpływy |
BROWARY ZYWIEC S.A. | 639900 | 619550 |
BROWARY WARKA | 508600 | 1150000 |
KOMPANIA PIWOWARSKA S.A. | 361500 | 1397800 |
CARLSBERG OKOCIM | 245665 | 423290 |
BROWAR BELGIA | 0 | 401 440 |
Według danych Media Monitoring głównym medium reklamowym branży piwnej jest telewizja, która od 2001 roku przejmuje 83 - 89% wydatków reklamowych w prasie, radio i telewizji. Na drugim miejscu jest prasa, która przejmuje od 9 do 17% wydatków. Radio zadowala się udziałami poniżej 1%.
| 2001 | ||
Medium | Wartość | Wartość | Wartość |
TV | 258 451 785 | 191 577 940 | 37 066 730 |
PRASA | 26 747 083 | 38 647 115 | 6 419 938 |
RADIO | 3 606 822 | 1 728 887 | 164 284 |
Razem | 288 805 690 | 231 953 942 | 43 650 952 |
Reklama piwa w telewizji
W 2001 roku emisje reklam i billboardów sponsorskich piwa w telewizji stanowiły 3,1% wszystkich reklam telewizyjnych, w 2002 roku - 4,2%, natomiast do 31 maja 2003 roku - 3,0%.
Rok | 2002 | 1.01 – 31 maja 2003 | |
14020 | 23163 | 8033 | |
Wszystkie spoty | 448010 | 550466 | 265615 |
Udział | 3,1% | 4,2% | 3,0% |
Miesięczne wydatki branży piwnej w telewizji według marek i producentów na przestrzeni lat 2001 - 2003
W 2001 roku największym reklamodawcą telewizyjnym pod względem wydatków w branży piwnej była Kampania Piwowarska. W 2001 roku wydała ona 66.210 tysięcy złotych, w 2002 roku - 70.848 tysięcy złotych, natomiast w 2003 roku do 31 maja - 21.295 tysięcy.
W 2001 roku na drugim miejscu uplasowały się Browary Warka 57.316 tysięcy złotych. W 2002 roku drugie miejsce zajęły natomiast Browary Żywiec z wydatkami 53.667 tysięcy złotych. W rankingu za okres 1 stycznia - 31 maja 2003 na drugim miejscu ponownie pojawiają się Browary Warka z wydatkami 13.065 tysięcy złotych.
W 2001 r. łączne wpływy z reklamy telewizyjnej i emisji billboardów sponsorskich wyniosły 5.957.526 tys. zł, w 2002r. wpływy spadły do 6.276.874 tyś. zł, w 2003r. (do 31 maja) - 2.623.524 tys. złotych.
Wpływy uwzględniają spoty reklamowe i billboardy sponsorskie. Analizy oparto na oficjalnych cennikach stacji. Nie uwzględniają one rabatów. W zestawieniach uwzględniono następujące stacje telewizyjne: TVP1, TVP2, TVP3, Polsat, Polsat2, RTL7/TVN7, Canal+, TVN, Polonia1, TV4, TV Puls, Tele5.
Dołącz do dyskusji: Branża piwna w mediach