Branżę PR przez koronawirusa czeka więcej zleceń z zarządzania kryzysowego i digitalu
Przedstawiciele branży public relations uważają, że po pandemii wzrośnie zapotrzebowanie na zarządzanie kryzysowe oraz digital PR. Znacznie zmaleje za to popyt na eventy i sponsoring - wynika z badań przeprowadzonych przez zespół analityków Exacto.
Zdaniem 77 proc. PR-owców po pandemii Covid-19 na rynku pojawi się więcej zleceń z obszaru komunikacji kryzysowej. Nieco mniejszy odsetek badanych (72 proc.) spodziewa się wzmożonego zainteresowania potencjalnych klientów działaniami w digitalu.
- W związku z wybuchem pandemii COVID-19 szczególnego znaczenia nabrały dwa obszary, którymi zajmują się specjaliści public relations. Zarządzanie kryzysowe było uruchamiane przez znaczną część podmiotów, które musiały dostosować procedury do nowych realiów. Digital PR natomiast, w naturalny sposób zyskuje na znaczeniu z racji przeniesienia znacznej części działań do sieci - podsumowuje dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. UW, współautor badań.
Badania dowodzą, iż profesjonaliści PR prognozują także wzrost zapotrzebowania na rynku w zakresie komunikacji wewnętrznej (51 proc.) oraz CSR (42 proc.). Co ciekawe, przy tym drugim obszarze 35 proc. specjalistów mówi o spadku popytu na tego typu działania.
Podobna rozbieżność widoczna jest w kategorii relacji z influencerami, gdzie wzrost zapotrzebowania prognozuje jedna trzecia specjalistów, a spadek 41 proc.
Obszarami, na które zapotrzebowanie będzie się kurczyć są - oprócz eventów i sponsoringu - badania i ewaluacje – tu spadek prognozuje 42 proc. badanych.
Potencjał outsourcingowy usług PR
Wśród zadań realizowanych głównie przy wsparciu zewnętrznym, czyli tych z największym potencjałem outsourcingowym, specjaliści branży PR wskazali: badania i ewaluacje (36 proc.), zarządzanie kryzysowe (33 proc.), relacje z influencerami (28 proc.), organizację eventów (28 proc.) oraz digital PR (28 proc.).
– Interpretując te odpowiedzi należy mieć na uwadze, że na wysoko oceniane pod kątem outsourcingowym badania i ewaluacje oraz organizację eventów trzeba nałożyć prognozowany przez specjalistów spadek zapotrzebowania w tych obszarach. Zatem firmy nie tylko rezygnują z części działań, ale także optymalizując koszty szukają podmiotów zewnętrznych do realizacji tych, które jednak planują wykonać – dodaje Dariusz Tworzydło.
Z kolei digital PR i zarządzanie kryzysowe to dziedziny, gdzie wysoki potencjał outsourcingowy połączony jest z prognozowanym wzrostem zapotrzebowania na usługi. Oznacza to, że firmy PR mogą liczyć na coraz większy zasób zleceń w tych obszarach.
Badanie przeprowadzono na przełomie kwietnia i maja 2020 roku metodą wywiadów internetowych CAWI. W ankiecie udział wzięło 242 specjalistów branży PR.
Dołącz do dyskusji: Branżę PR przez koronawirusa czeka więcej zleceń z zarządzania kryzysowego i digitalu