SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Branża reklamowa chce certyfikować influencerów

IAB Polska i IAA Polska ogłosiły współpracę nad opracowaniem standardów dotyczących influencer marketingu. Odbyły się pierwsze spotkania, podczas których organizacje podzieliły się zadaniami. Grupa Robocza Influencer Marketingu IAB Polska opracuje m.in. „Kodeks Etyki Reklamy Influencera”, a IAA Polska zaproponuje standardy oceny naruszeń oraz reakcji na naruszenia. W planach jest m.in. certyfikacja influencerów. 

fot. Flickr.com fot. Flickr.com

W ostatnich tygodniach gotowość do włączenia się w prace ogłosiło SKM SAR.

– Pracę nad „Kodeksem Dobrych Praktyk Influencer Marketingu IAB Polska” rozpoczęliśmy już pod koniec ubiegłego roku, po sukcesie projektu influencermarketing.org.pl, który stworzyliśmy wraz z UOKiK i innymi organizacjami, m.in. Radą Reklamy i SKM SAR. Grupa Robocza Influencer Marketing działająca przy IAB Polska postanowiła podjąć dalsze kroki w kierunku stworzenia zasad umożliwiających zrównoważony, etyczny i bezpieczny rozwój tego sektora - mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

W podobnym czasie IAA Polska zaprosiło decydentów i przedstawicieli największych platform społecznościowych, sieci kanałów MCN i grup reklamowych do uczestnictwa w pracach „Okrągłego Stołu Influencer Marketingu”. IAA Polska zaproponowało rozmowę na temat biznesowych aspektów współpracy pomiędzy twórcami a markami oraz podmiotami, które je obsługują.

- Kiedy dowiedzieliśmy się, że IAB Polska także powołało zespół roboczy dedykowany influencer marketingowi, postanowiliśmy połączyć siły i wspólnie pracować nad kompleksowym dokumentem zawierającym propozycje rozwiązań dotyczących najważniejszych obecnie obszarów, od standardów oceny naruszeń począwszy, na edukacji środowiska skończywszy – dodaje Jerzy Minorczyk, dyrektor generalny IAA Polska.

Zobacz: Co się wydarzyło w influencer marketingu w 2023? Podsumowanie roku i prognozy na 2024 rok (Część I)

Co wymaga regulacji w influencer marketingu

Największe branżowe organizacje pracują razem nad kompleksowym dokumentem, który stanie się podstawą współprac influencerskich: "Influencer Marketing - Zasady Współpracy I Dobre Praktyki”. 

Znajdą się tu:

  • standardy oceny naruszeń,
  • standardy reakcji na naruszenia,
  • zasady certyfikacji profesjonalistów rynku influencerskiego,
  • powstanie reprezentacji środowiska profesjonalistów rynku influencerskiego,
  • edukacja i promocja standardów.

Podczas pierwszych spotkań organizacje podzieliły między sobą zadania. IAA Polska zajmie się opracowaniem pierwszych dwóch obszarów, IAB Polska pochyli się nad certyfikacją profesjonalistów oraz „Kodeksem Etyki Reklamy Influencera”, zaś wspólna grupa pod kierunkiem Marka Myślickiego, szefującego Grupie Roboczej Influencer Marketing IAB Polska, zajmie się rozpoznaniem możliwości powołania reprezentacji środowiska profesjonalistów rynku influencerskiego.

Certyfikat z influencer marketingu - dla kogo? 

Według Marka Myślickiego certyfikacja influencerów to bardzo istotny obszar, zarówno dla marek, jak i dla twórców: poświadczenie wiedzy z zakresu oznaczania współprac, etyki publikacji komercyjnych i tworzenia treści sponsorowanych powinno stać się gwarantem działań zgodnych z prawem i ze standardami. Środowisko jest zgodne, że dziś nam tego brakuje. Dalsze plany obejmują utworzenie stowarzyszenia reprezentującego interesy influencerów, które zrzeszałoby twórców internetowych.

Po opracowaniu rozwiązań zaakceptowanych przez organizacje branżowe, standardy zostaną poddane szerokim konsultacjom w środowisku influencerów oraz podmiotów z nimi współpracujących, takich, jak platformy społecznościowe, sieci kanałów MCN, grupy reklamowe, organizacje skupiające różne grupy marketerów oraz podmioty niezrzeszone.

Po konsultacjach rozpocznie się proces edukacji i promocji wypracowanych standardów w środowisku profesjonalistów rynku influencerskiego – tak, by polski influencer marketing był skutecznym i bezpiecznym narzędziem dla wszystkich uczestników procesu komunikacji marketingowej.

Dołącz do dyskusji: Branża reklamowa chce certyfikować influencerów

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
Certyfikowana infuencerka musi mieć gumowe cycki, ajfona, usta glonojada, gustowne tatuaże, małego pieska, pożyczonego Mercedesa, chodzić na kurs boksu, kolegować się z p.e.d.ał.a.m.i.
28 6
odpowiedź
User
Net
Kolczyki będą zakładać?
13 0
odpowiedź
User
Xe
Branżowa starszyzna plemienna chce zapędzić te zakochane w sobie misiaczki do zagrody.
19 0
odpowiedź