Branża turystyczna o 16 proc. więcej na reklamy, głównie w internecie i telewizji
W pierwszej połowie br. cała branża turystyczna cennikowo przeznaczyła na reklamy niemal 119 mln zł, czyli 16 proc. więcej niż przed rokiem. Firmy z tego sektora najwięcej wydawały w internecie i telewizji, a najbardziej zwiększyły w skali roku budżety w sieci i magazynach.
Wydatki bez uwzględnienia branży gastronomicznej wyniosły z kolei niemal 88 mln zł i wzrosły o 24 proc. W analizowanym okresie najwięcej w promocję zainwestowały biura podróży przeznaczając na ten cel ponad 32 mln zł (28 proc. wszystkich wydatków) - o 3 proc. więcej niż w okresie od stycznia do czerwca 2014 roku. Drugie miejsce z udziałem na poziomie 26 proc. i kwotą ponad 31 mln zł zajęły firmy z kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze. Ten sektor zanotował najbardziej dynamiczny wzrost wydatków w stosunku do pierwszej połowy 2014 roku, zwiększając je dwukrotnie - wynika z analizy Codemedia opracowanej na podstawie danych Kantar Media.
Prawie 31 mln zł wynosiły budżety, jakie na reklamę przeznaczyła gastronomia, która zanotowała z kolei nieznaczny spadek o 4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku. Zestawienie zamyka promocja miejsc noclegowych (12 proc., 14 mln zł ) i regionów turystycznych (8 proc. i 9,5 mln zł), która to kategoria zanotowała z kolei największy spadek nakładów - o 21proc..
Biura podróży najchętniej reklamują swoją ofertę turystyczno-wypoczynkową. W kategorii transport publiczny, koleje i linie lotnicze na swoją reklamę najwięcej przeznaczyła kolej (ponad 16 mln zł) wyprzedzając porty i linie lotnicze (11 mln zł). W przypadku gastronomii dominują reklamy restauracji, a spośród miejsc noclegowych najchętniej promowały się hotele.
Firmy z sektora turystycznego najczęściej reklamują się w internecie, gdzie w pierwszej połowie br. ulokowały 37 proc. swoich budżetów marketingowych. Reklama w tym kanale kosztowała je ponad 43 mln zł, a wzrost w porównaniu z pierwszą połową 2014 roku wynosi 52 proc. Najczęściej kampanie reklamowe były realizowane w takich portalach jak WP.pl, Onet.pl i Gazeta.pl.
Drugim najpopularniejszym medium była telewizja, gdzie firmy ulokowały ponad 33 mln zł (28 proc. nakładów). Jest to kwota o ok. 2 proc. większa niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku. Reklamy najczęściej pojawiały się w Polsacie i TVN. Bardzo chętnie wybierany był kanał informacyjny TVN24, wyprzedzając TVP1 i AXN. Wysoko uplasowały się takie kanały tematyczne jak Discovery Channel, National Geographic Channel i Comedy Central.
10 proc., czyli 12 mln zł, firmy przeznaczyły na kampanie z wykorzystaniem radia, najczęściej w stacjach ogólnopolskich Radiu Zet i RMF FM. Chętnie reklamowały się również w lokalnych edycjach radiowej Trójki, radia ESKA oraz Vox FM. W porównaniu z analogicznym okresem 2014 rokiem wydano więcej o ok. 9 proc. (4 mln zł).
Niecałe 13 mln zł (11 proc.) branża turystyczna przeznaczyła na promocję w magazynach, które zanotowały wzrost - o 20 proc. - w porównaniu z pierwszą połową 2014 roku. W przypadku tygodników i miesięczników firmy wybierały najczęściej „Wprost”, „Politykę” i „Forbes”. Zaraz za nimi uplasował się „Twój Styl”, „Newsweek” i „Gala”. Jeśli chodzi o tytuły turystyczne, to najchętniej branża reklamowała się w takich magazynach jak: „Podróże”, „Business Traveller Poland” i „Voyage”. Dużą popularnością cieszyły się periodyki wydawane przez linie lotnicze - „Kaleidoscope” i „Wizz”.
7 proc. budżetów - 8,5 mln zł - przeznaczono na reklamę zewnętrzną. Ponad 4,5 mln zł kosztowała promocja w kinach (4 proc. wydatków całej kategorii), a nieco ponad 4 mln zł w prasie codziennej. W dziennikach najwięcej budżetów ulokowano w „Gazecie Wyborczej”, tytułach z portfolio Polska Press i „Super Expressie”.
Dołącz do dyskusji: Branża turystyczna o 16 proc. więcej na reklamy, głównie w internecie i telewizji