Cavendish w PBO
MB SMG/KRC – nowy partner w spółce Polskie Badania Outdooru
W dniu 24 lutego 2005 r. MillwardBrown SMG/KRC - instytut badawczy należący do międzynarodowej sieci badawczej, odkupił po 10% udziałów od firm: AMS i Clear Channel Poland. Obecnie struktura udziałów w spółce PBO przedstawia się następująco: AMS posiada 41 % udziałów, Clear Channel Poland 39%, a Cavendisch Square Holding - właściciel Millward Brown SMG/KRC - 20 %.
Spółka Polskie Badania Outdooru została założona 23 lutego 2004 roku przez dwie czołowe firmy działające na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce: AMS S.A. i Clear Channel Poland.
Celem PBO jest dostarczenie wiarygodnych danych i stworzenie w Polsce jednolitego standardu badań reklamy zewnętrznej dla rynku reklamowego.
"Przynależność do spółki PBO, to instytucjonalizacja naszej wieloletniej pozytywnej relacji z rynkiem reklamy zewnętrznej w Polsce, a jednocześnie rozpoczęcie nowego etapu współtworzenia standardu badań tego medium. Jestem przekonany, że wzajemne wsparcie naszego instytutu i pozostałych udziałowców spółki PBO gwarantuje powodzenie tego przedsięwzięcia". - mówi Krzysztof Kruszewski Dyrektor Generalny MillwardBrown SMG/KRC.
Przynależność do PBO daje MillwardBrown SMG/KRC możliwość odegrania znaczącej roli w tworzeniu standardu badań outdooru w stopniu większym, niż ma to miejsce w przypadku jedynie wykonawcy badania.
O przystąpieniu MillwardBrown SMG/KRC do spółki PBO zdecydowała specyfika rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. Instytut od wielu lat jest zaangażowany w stworzenie takiego sposobu pomiaru reklamy zewnętrznej, który dostarczając danych w pełni porównywalnych z pochodzącymi z badań innych mediów, jednocześnie uwzględniałby specyfikę outdooru. Przystąpienie MB SMG/KRC do spółki, to wspólna decyzja instytutu badawczego, AMS i Clear Channel. Firmy chcą w ten sposób wspólnie wziąć na siebie odpowiedzialność za rozwój i sukces przedsięwzięcia, jakim jest tworzenie standardu badawczego dla reklamy zewnętrznej w Polsce.
"Zgoda na przystąpienie MB SMG/KRC do PBO dokładnie w rok po zawiązaniu Spółki ma wymiar symboliczny. Ten rok pozwolił na pogłębienie zaufania między partnerami poprzez realizację tak skomplikowanego i kosztownego projektu. Postrzeganie projektu PBO przez polski rynek jako najbardziej zaawansowanego projektu badań dla outdooru, jest efektem ścisłej współpracy PBO z Instytutem MB SMG/KRC" - powiedział Piotr Parnowski, Prezes Zarządu AMS S.A.
Zdaniem Anny Nowakowskiej-Godun, Dyrektor Marketingu Clear Channel Poland, nowy udziałowiec zapewni spółce PBO silne wsparcie metodologiczne oraz jeszcze większe zaangażowanie w tworzenie i upowszechnianie standardu badań reklamy zewnętrznej.
"W minionym roku PBO wprowadziła na rynek wynik badań dla widowni nośników typu billboard i backlight, uruchomiła na Platformie Autoryzacyjnej zewnętrzną autoryzację parametrów kampanii outdoorowych, rozpoczęła kolejną fazę badania wg nowej metodologii OVIA autorstwa MB SMG/KRC oraz zaktualizowała bazy rozkładu natężenie ruchu BIT.
Jeszcze w tym roku PBO wprowadzi na rynek wyniki dla nośników typu citylight zbadanych według metodologii OVIA oraz zaktualizuje wyniki dla już zbadanych nośników w oparciu o odświeżone bazy rozkładu ruchu BIT.
Wejście Instytutu MillwardBrown SMG/KRC do grona udziałowców PBO świadczy o tym, że PBO nie jest inicjatywą doraźną, ale konsekwentnie rozwijanym przedsięwzięciem przygotowanym dla całej branży outdooru - reklamodawców i operatorów reklamy zewnętrznej" - podsumowuje Waldemar Kruk, Prezes Zarządu PBO.
Jak podaje "GW" według szacunków domu mediowego Starlink, wydatki netto firm na reklamę zewnętrzną wzrosły w Polsce w ubiegłym roku o 16,7 proc. do 377,3 mln zł. Outdoor jest więc drugim pod względem tempa wzrostu sektorem rynku reklamowego, po reklamie kinowej (wzrost o 17,8 proc.). Jednocześnie pozostaje on jednym z najgorzej zbadanych sektorów, gdyż - poza ofertą PBO - obecnie funkcjonują na nim jeszcze dwa standardy: G-wert (firmy Cityboard Media) oraz Oscar (Grupy Ströer). W październiku badaniami outdooru zajęła się również firma Outdoor Research, należąca do amerykańskiej Emerging Analisys Corp. Jej szefowie deklarują, że zainwestowali w badania ok. 2 mln zł. Spółka oferuje m.in. audyty reklamy zewnętrznej, ale nie mierzy "oglądalności" nośników, czyli tego, na czym domom mediowym zależy najbardziej.
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów bezpłatny newsletter (więcej)!!!
Dołącz do dyskusji: Cavendish w PBO