SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co dziesiąty Polak chodzi do muzeum, co trzeci na festyny

W muzeum lub galerii sztuki w ciągu roku było 10,1 proc. Polaków, a nieco więcej, bo 15 proc. badanych, odwiedziło obiekty historyczne - wynika z danych z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów.

Zabawa odpustowa w Kamiance w 2014 roku (screen: YouTube/Moja Ostrołęka)Zabawa odpustowa w Kamiance w 2014 roku (screen: YouTube/Moja Ostrołęka)

W muzeum lub galerii sztuki przynajmniej raz w ciągu roku było 10,1 proc. badanych. Jedną wizytę w takim miejscu deklaruje 6,8 proc. ogółu badanych, a 2-3 wizyty – 2,9 proc. Relatywnie częściej do muzeum lub galerii chodzą osoby w wieku 16-24 lat (14,1 proc.) oraz 35-44 lat (13,7 proc.).

Obiekty historyczne odwiedziło15 proc. Polaków. Przynajmniej raz w roku w takim miejscu było 9,7 proc. badanych, a 2-3 razy – 4,4 proc. Wśród osób w przedziałach wiekowych 16-24 i 35-44 lata było najwięcej osób, które podążają w taki sposób śladami historii (po 19,9 proc.).

W festynach, jarmarkach i imprezach folklorystycznych w ciągu ostatnich  12 miesięcy wzięło udział 33,8 proc. Polaków, w tym 19,6 proc. - jeden raz, 13 proc. - 2-3 razy, a 1,2 proc. przynajmniej 4 razy.

Z domów lub ośrodków kultury korzystało 9,7 proc. Polaków. Największy odsetek osób, odwiedzających takie miejsca jest w grupie wiekowej 16-24 lata – 17,5 proc. oraz wśród mieszkańców miast od 100 tys. do 500 tys. – 13,5 proc.

Dane pochodzą z badania, które objęło reprezentatywną próbę 14 324 osób w wieku 16+. Pomiaru dokonywano w okresie lipiec 2021-marzec 2022.

„Odwiedzanie miejsc publicznych, związanych z rozrywką, czy kulturą w ostatnim roku było ograniczone ze względu na pandemię. Okres wiosenno-letni sprzyja korzystaniu z obiektów kultury. Kiedy jesteśmy na wakacjach zdecydowanie chętniej odwiedzamy miejsca historyczne czy lokalne zabytki. Wyniki badania pokazują także, że dużą popularnością cieszą się festyny i jarmarki. Promowanie lokalnej kultury i czerpanie z folklorystycznego kolorytu pozwala poczuć lokalny klimat i lepiej go zrozumieć” – komentuje Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu Badan i Analiz.

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 roku. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.

Flagowym projektem KIM jest Badanie Założycielskie, największe i najbardziej kompleksowe badanie konsumpcji mediów w Polsce, realizowane na w pełni losowej reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych TERYT GUS. Jest to jednoźródłowe badanie ciągłe, które w sposób maksymalnie transparentny, adekwatny do wymogów współczesnego rynku opisuje korzystanie z mediów. Instytut mierzy i bada zachowania konsumenta w odniesieniu do różnych mediów (radia, telewizji, internetu) jednocześnie i na największą jak dotąd skalę w kraju.

Czytaj też: Nie będzie nowej kontroli NIK w Krajowym Instytucie Mediów. „Terminy zbiegły się”

Dołącz do dyskusji: Co dziesiąty Polak chodzi do muzeum, co trzeci na festyny

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ja
Polacy maja dobra intuicje. Szkoda czasu i hajsu. Warto posluchac co prywatnie mysla historycy sztuki.
Nie ma sensu chodzic do muzeow,bo tamw wiekszosci jest wystawienniczy junk. czyli szmelc. Najciekawsze jest u prywatnych kolekcjonerow.
odpowiedź