Coraz droższa kampania w telewizji
Rosną koszty dotarcia w telewizji w regionie Europy Środkowej i Wschodniej - wynika z raportu Starcomu.
Dom mediowy Starcom przygotował raport dotyczący rynku mediów i reklamy w wybranych krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Raport obejmuje rynki Rosji, Ukrainy, Czech, Słowacji, Bułgarii, Litwy i Polski.
Z analiz przygotowanych przez Starcom wynika, że w krajach objętych raportem w najbliższych latach szybko wzrastać będzie koszt dotarcia w stacjach telewizyjnych. W 2007 r. CPT w telewizji na sześciu wybranych rynkach wzrośnie średnio o blisko 25 proc. Najwyższej dynamiki można się spodziewać w Rosji i na Ukrainie – 35 proc. Jednak na rynku rosyjskim ogromny wzrost CPT będzie miał miejsce w 2008 r., kiedy to dynamika, w porównaniu z rokiem bieżącym, może osiągnąć nawet 50 proc. Tak znaczny wzrost cen w Rosji będzie konsekwencją m.in..: dostosowywania gospodarki kraju do reguł prawodawstwa unijnego. Od 2008 r. zgodnie z dyrektywą o telewizji transgranicznej stacje telewizyjne w Rosji będą musiały ograniczyć ilość czasu przeznaczonego na reklamę w ciągu doby (do nie więcej niż 15 proc.) i w ciągu godziny (do nie więcej niż 15 proc.) Średnio CPT w 2008 vs. 2007 r. wzrośnie w stacjach telewizyjnych na analizowanych rynkach o 21,4 proc. W 2007 r. najwyższy estymowany średni koszt dotarcia odnotowany zostanie w Czechach. CPT w TV w wartościach netto wyniesie w Czechach 7,47 dolara. Kolejne w tym rankingu są Litwa – 6,7 dol. i Słowacja – 4,26 dol. Telewizja jest najtańsza w Rosji (2 dol.) i na Ukrainie (1,7 dol).
W raporcie znalazły się również dane dotyczące demografii, PKB, rozwoju i konsumpcji poszczególnych klas mediów oraz wydatków reklamowych. W najbliższych latach analitycy spodziewają się bardzo dynamicznego wzrostu inwestycji reklamowych w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Budżety reklamowe w sześciu krajach objętych raportem do 2009 r. (w porównaniu z 2005 r.) wzrosną średnio o 106 proc., przy czym najwyższy przyrost odnotują media w Rosji – 167 proc., a najniższy w Czechach – 44,2 proc. Obecnie w krajach takich jak Słowacja, Ukraina i Litwa ponad 70 proc. inwestycji reklamowych alokowane jest w telewizji, nieco ponad 65 proc. w Bułgarii i Czechach, a poniżej 50 proc. w Rosji i Polsce. Na większości rynków główną kategorią reklamową jest telekomunikacja.
Jak podano w komunikacie raport dotyczący mediów i reklamy w Europie Środkowej i Wschodniej został przygotowany, ponieważ Starcom w ostatnim czasie odnotował znaczne zainteresowanie rozpoczęciem aktywności reklamowych w tym regionie, ze strony polskich firm. Coraz więcej firm zwraca się do Starcomu z prośbą o ekspertyzę związaną z planowaniem i zakupem mediów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Obecnie Starcom w tym zakresie koordynuje pracę dla m.in.: US Pharmacii, (klient ten posiada w zespole pracującym dla niego w Starcomie koordynatora ds. działań mediowych na rynkach Europy Wschodniej), a także dla Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka, Estée Lauder i innych.
Dołącz do dyskusji: Coraz droższa kampania w telewizji