Dopiero w 2013 roku większe odbicie na rynku reklamowym
Z raportu PricewaterhouseCooper wynika, że kryzys gospodarczy ograniczy wzrost reklamy internetowej, spowoduje zmniejszenie się rynku reklamy prasowej w ciągu najbliższych trzech lat o 24 proc. oraz spadek rynku reklamy telewizyjnej o 11,4 proc. w 2009 r.
Pierwszych wzrostów w branży mediów i rozrywki możemy oczekiwać w 2010 r. a wartość rynku do 2013 r. osiągnie 1,6 biliona USD - to główne wnioski z najnowszego raportu pt. Global Entertainment & Media Outlook 2009-2013, opracowanego przez PricewaterhouseCoopers.
Raport pokazuje, że globalny rynek reklamy mediów i rozrywki, uwzględniając wydatki konsumentów i reklamodawców, spadnie w 2009 roku o 3,9 proc., w 2010 wzrośnie o 0,4 proc., a w 2013 można oczekiwać przyspieszenia do 7,1 proc..
- Nie ma wątpliwości, że w porównaniu z poprzednimi okresami dekoniunktury, obecna recesja potrwa dłużej ze względu na znacznie poważniejsze spadki oraz ostrzejszy wpływ kryzysu na wydatki konsumenckie. Zmiana zachowania konsumentów nie pozostanie bez wpływu na rynek mediów i rozrywki - wg prognoz wydatki konsumenckie spadną o 1,2 procenta w 2009 r., następnie przez 2010 r. pozostaną na stosunkowo niskim poziomie, aby dopiero w 2011 r. odnotować pierwsze wzrosty na poziomie ok. 3,2 procenta - czytamy w analizie PricewaterhouseCoopers.
W zależności od kraju i regionu skutki recesji pozostaną zróżnicowane - przewiduje się, iż najszybszy wzrost będzie miał miejsce w Azji, Australii i Oceanii, gdzie skumulowana roczna stopa wzrostu wyniesie do 2013 r. 4,5 procenta, dzięki czemu wartość rynku sięgnie 413 mld USD. Z wyłączeniem Japonii - kraju o dominującej pozycji w tym regionie, na który przypadało 45 procent całkowitych wydatków w 2008 r. - w prognozowanym okresie skumulowana roczna stopa wzrostu nakładów na media i rozrywkę w krajach Azji oraz Australii i Oceanii powinna wynieść 7,1 procenta.
Zmieniające się oblicze reklamy
W ciągu najbliższych pięciu lat, w miarę jak coraz większa część
oferty rynku mediów i rozrywki będzie trafiać do konsumentów za
pośrednictwem platform cyfrowych i mobilnych, reklamodawcy będą
przesuwać swoje budżety do tych kanałów, w celu lepszego
dopasowania do bardziej rozdrobnionego rynku reklamowego.
Prognozuje się, że wydatki na reklamy w grach wideo będą rosły w
szybszym tempie od reszty branży reklamowej, choć co prawda z
niskiego pułapu wyjściowego. Skumulowana roczna stopa wzrostu
powinna wynieść w tym segmencie w prognozowanym okresie 13,8
procenta, podczas gdy dla całej branży przewidywany jest spadek o
0,6 procenta rocznie. Reklamy w internecie i mobilne zwiększą swój
udział w ogólnym rynku reklamowym z 12 procent w 2008 r. do 19
procent w 2013 r.
Reklama internetowa
Kryzys gospodarczy będzie ograniczał wzrost reklamy internetowej w
następnych dwóch latach i doprowadzi do spadków w Ameryce
Północnej, Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie oraz do
spowolnienia wzrostu na Dalekim Wschodzie i Ameryce Łacińskiej.
Z raportu wynika, że klasyczne ogłoszenia drobne oraz reklama graficzna będą segmentami, które najbardziej ucierpią z powodu kryzysu, podczas gdy reklama video i w wyszukiwarkach nie będą aż tak dotknięte negatywnymi skutkami w globalnej gospodarce.
Oczekiwane ożywienie gospodarcze doprowadzi do powrotu dwucyfrowego wzrostu w latach 2012- 2013. Wzrost ilości szerokopasmowych łączy internetowych będzie kluczowym czynnikiem napędzającym rozwój promocji w internecie, podczas gdy na rynku usług mobilnych do głównych czynników wzrostu należeć będą rozwój sieci bezprzewodowych i komórkowych, wzrost liczby abonentów komórkowych, rosnący udział smart-phone'ów z dostępem do internetu oraz ekspansja telewizji komórkowej.
PricewaterhouseCoopers szacuje, iż wydatki na reklamę internetową wzrosną z 59.9 miliardów USD w 2008 r. do 86,7 miliardów USD w 2013 r, czyli o 7,7 procent rocznie w rejonie Ameryki Północnej, w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie, Dalekim Wschodzie oraz w Ameryce Łacińskiej.
W Polsce wskaźnik wzrostu dla segmentu reklamy internetowej prognozowany jest na poziomie 12,6% CAGR, dzięki czemu wartość rynku osiągnie 736 mln USD w 2013 r. w porównaniu do 407 mln USD w 2008 r.
Wg wyników raportu IAB AdEx udział reklamy SEM w Polsce wzrósł z 20% w 2007 roku do 23% w 2008 roku. Porównując Polskę na tle rynków dojrzałych (Europa), gdzie udział SEM wynosi średnio 44%, a w niektórych krajach przekroczył już nawet 50% (np. w Wielkiej Brytanii) wciąż istnieje u nas pole do dalszych wzrostów SEM.
Dostęp do internetu: mobilny i
stacjonarny
W najbliższej perspektywie możemy spodziewać się niższego poziomu
migracji z analogowych łączy 'dodzwanianych' do łączy
szerokopasmowych, niższego poziomu wzrostu liczby szybkich łączy w
bliskim okresie oraz większej konkurencji, która doprowadzi do
obniżenia średniego poziomu wydatków przypadającego na
konsumenta.
W dłuższej perspektywie, dalsze zwiększenie udziałów łącz
szerokopasmowych na terenach wiejskich oraz ich coraz większa
przepustowość przyspieszą migrację użytkowników na szerokopasmowe
łącza internetowe. Wzrost wykorzystania światłowodów w sieci
internetu oraz światłowodowych łączy dostępowych FTTH doprowadzi do
zwiększenia prędkości transmisji, a tym samym sprawi, że będą się
one nadawały do odtwarzania dużych aplikacji video.
Globalnie rynek mobilnego dostępu do internetu będzie najszybciej
rosnącym segmentem, a prognozowany wzrost ma wynieść 16,5% CAGR,
osiągając wartość 111 mld USD w 2013 roku. Spodziewany jest wzrost
polskiego rynku mobilnego dostępu do Internetu z 230 mln USD w 2008
r. do 1 127 mln USD w 2012 r., CAGR na poziomie 37,4 procent.
Reklama telewizyjna
W krótkiej perspektywie spowolnienie gospodarcze będzie dominującym
czynnikiem mającym wpływ na rynek reklamy telewizyjnej w
poszczególnych regionach, a poprawa warunków gospodarczych
przyczyni się do ożywienia spodziewanego w latach 2012 i 2013.
Reklama wielokanałowa będzie najszybciej rozwijającym się segmentem
w każdym regionie w wyniku większego rozpowszechnienia technologii
cyfrowych oraz wzrostu oglądalności telewizji kablowej,
satelitarnej oraz kanałów DTT.
Globalny rynek reklamy telewizyjnej odnotuje spadek na poziomie 11,4 procent w 2009 roku i osiągnie szacowaną wartość 168,4 miliardów USD w 2013 roku, czyli powróci do poziomu 168,3 miliardów USD z 2008 roku.
W Polsce wskaźnik wzrostu dla segmentu reklamy telewizyjnej prognozowany jest na poziomie 0,8% CAGR, co patrząc na wartość rynku w poszczególnych latach przełoży się na spadek z poziomu 1 597 mln USD w 2008 r. do 1 400 mln USD w 2010 r., a następnie wzrost w 2013 do poziomu 1 659 mln USD. Prognozowany spadek roli anten ogólnotematycznych na rzecz intensyfikacji i rozbudowywania portfolio kanałów tematycznych spowoduje, że wartość reklamy w kanałach tematycznych w Polsce będzie w dalszym ciągu rosnąć (poza niewielkim spadkiem w 2009) na poziomie 9,8 procenta CAGR, osiągając wartość 498 mln USD w 2013 r.
Płatna telewizja
Segment telewizji płatnej na całym świecie odnotuje wolniejszy
wzrost w latach 2009 -2010, po czym nastąpi oczekiwane ożywienie
gospodarcze. Abonenci zamieniający telewizję analogową na
wielokanałową telewizję cyfrową będą napędzać wzrost usług VOD
(telewizji na żądanie), który odbędzie się głównie kosztem
pay-per-view. Darmowe usługi telewizji komórkowej świadczone w
wybranych krajach (np. Japonii) zmniejszą potencjalne wydatki na
abonamenty telewizji komórkowej. Telewizja typu IPTV (internet
protocol television), VOD oraz pay-per-view będą najszybciej
rozwijającymi się technologiami abonamentowymi w poszczególnych
regionach. W Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie, darmowa
telewizja typu DTT rozwijać się będzie kosztem wydatków na
abonamenty telewizyjne.
Globalnie segment ten wzrośnie z 186,1 mld USD w 2008 r. o 6,3% CAGR, by w 2013 r. osiągnąć pułap 252,3 mld USD. Wydatki na abonamenty telewizji komórkowej będą najszybciej rozwijającą się kategorią, która z niskiego pułapu osiągnie poziom 4,2 miliardów USD w 2013 roku.
W Polsce PricewaterhouseCoopers prognozuje wzrost rynku płatnej telewizji o 3,1% CAGR z 1 829 mln USD w 2008 do 2 128 mln USD w 2013 r.
Prasa
Globalny rynek reklamy prasowej
odnotował spadek o 8,7 procent w 2008 roku, a w następnych trzech
latach zmniejszy się o dodatkowe 24 procent. Wydatki na reklamę w
2013 roku osiągną tym samym poziom 83,5 miliardów USD, co oznacza
4,5 procentowy spadek rok do roku.
Rynek reklamy wydań onlinowych tytułów prasowych wzrośnie o 6,8
procent rok do roku, do poziomu 8,3 miliardów USD w 2013 roku z
poziomu 6 miliardów USD w roku 2008, zwiększając przy tym swój
udział w ogólnym rynku reklamy prasowej do 9,1 procent z 5,4
procent w 2008 roku.
Wzrost obserwowany w segmencie reklamy cyfrowej nie zniweluje
jednak spadków reklamy prasowej i łączny poziom wydatków na ten
rodzaj promocji obniży się z 110,8 miliardów USD w 2008 r. do 91,8
miliardów USD w 2013 r., co stanowi 3,7 procentowy spadek licząc
rok do roku.
W Polsce prognozowany jest spadek wartości tego rynku o 3,6% CAGR,
z 525 mln USD w 2008 r. do 438 mln USD w 2013 r.
Dołącz do dyskusji: Dopiero w 2013 roku większe odbicie na rynku reklamowym