Dzięki Sanofi i T- Mobile przychody Mindshare wzrosły o 26 proc. w 2018 roku
Dom mediowy Mindshare (GroupM/WPP) zwiększył w 2018 roku przychody o 26 proc., do 492,43 mln zł. Było to m.in. efektem pozyskania do współpracy dwóch nowych klientów: firmy telekomunikacyjnej T-Mobile Polska i firmy farmaceutycznej Sanofi. Agencja odpracowała 2,09 mln straty z 2017 roku kończąc ub.r. zyskiem netto w wysokości 250,5 tys. zł.
Przychody Mindshare Polska na koniec 2018 roku wyniosły 492,43 mln zł wobec 390,55 mln zł rok wcześniej. W kraju agencja zarobiła 454,25 mln zł, a za granicą – 38,18 mln zł. W 2017 roku było to odpowiednio 364,19 mln zł i 26,36 mln zł.
Przychody agencji z tytułu prowizji wyniosły 17,61 mln zł w 2018 roku, podczas gdy rok wcześniej było to 15,85 mln zł.
Udało się je zwiększyć m.in. dzięki rozpoczęciu współpracy z pozyskanymi w rozstrzygniętych pod koniec 2017 roku przetargach firmami T-Mobile Polska i Sanofi oraz rozszerzeniu współpracy z już obsługiwanymi marketerami.
O 103,29 mln zł wzrosły w skali roku koszty działalności operacyjnej – do 491,42 mln zł. Na tzw. usługi obce agencja przeznaczyła 474,71 mln zł (wobec 374,06 mln zł w 2017 roku), a na wynagrodzenia wydała 11,81 mln zł (wobec 9,74 mln zł rok wcześniej).
Przybyło 6 pracowników etatowych – na koniec 2018 roku w agencji pracowało łącznie 100 osób.
Zarząd agencji, w którym są Adrian Kawecki jako prezes i Joanna Kazak w roli członka pobrał w 2018 roku 1,07 mln zł wynagrodzenia (wobec 970,56 tys. zł w 2017 roku).
Na koniec 2018 roku Mindshare miał 1,54 mln zł zysku z działalności operacyjnej (wobec 1,35 mln zł straty w 2017 roku). Udało się odpracować 2,43 mln zł straty brutto z 2017 roku kończąc 2018 rok zyskiem brutto w wysokości 299,86 tys. zł.
Podobnie było z wynikiem finansowym netto – 2,09 mln zł straty netto z 2017 roku zamieniono na 250,5 tys. zł zysku netto w 2018 roku.
Rozwój usług e-commerce
W złożonym do KRS sprawozdaniu z działalności władze Midnshare podkreślają że agencja konsekwentnie kontynuowała przyjętą wcześniej strategię wspierania innowacji i rozwoju digital marketingu inwestując w rozwój kompetencji, narzędzi i partnerstw w obszarze digital marketingu zarówno we współpracy z GroupM jak i w ramach firmy.
Zarząd Mindshare wzmocnił zespoły FAST i Business Development – grupę specjalistów z zakresu mediów interaktywnych, danych, analityki rozwijając nowe obszary współpracy z klientami. Konsekwencją wymienionych inwestycji było wejście w obszar współpracy e-commercowej oraz zaawansowany technologicznie projekt współpracy performance’owej dla wielu klientów.
Agencja znacznie przyśpieszyła prace nad edukacją programatyczną wszystkich pracowników oraz programatyzacją zakupów mediów cyfrowych. Mindshare kontynuował strategiczne partnerstwo z Google, w ramach którego nie tylko rozwija kompetencje digitalowe pracowników, ale także zyskał preferencyjny dostęp do nowości rynkowych rozwijanych w ramach Google. Wspomniane partnerstwo wspomaga kontynuowaną przez zarząd Mindshare strategię innowacyjnego podejścia do planowania mediów oraz cyfryzacji agencji. Agencja także aktywnie współpracowała w ramach IAB i angażowała się w promowanie standardów rynkowych dotyczących brand safety i viewability.
Ceny mediów będą rosnąć
W 2019 roku Mindshare spodziewa się dalszego wzrostu cen mediów. Głównymi przyczynami tego stanu rzeczy są m.in.: dobra sytuacja gospodarcza i dalszy wzrost PKB, spadek podaży czasu reklamowego w TV w związku ze spadkami oglądalności oraz wzrost budżetów marketingowych klientów. W konsekwencji prosperity na rynku mediów wszystkie główne grupy telewizyjne ogłosiły nowe zasady sprzedaży czasu reklamowego wprowadzające zasadnicze zmiany funkcjonowania rynku i sankcjonujące dwucyfrową inflację. Ma to bezpośrednie implikacje dla klientów Mindshare, wymaga dalszej rewizji strategii inwestowania w telewizję oraz strategicznego doradztwa dla klientów w zmiennej rzeczywistości.
Zarząd agencji zwraca też uwagę, że dynamiczna sytuacja panuje także na rynku internetowym. Dwucyfrowy wzrost zakupów programatycznych oraz intensywny wzrost zainteresowania obszarem e-commerce wśród klientów pogłębia zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę w obszarze programmatic, performance oraz e-commerce – agencja chce wychodzić naprzeciw tym trendom i będzie kontynuować inwestycje w specjalistycznych obszarach digitalowych.
Zarząd planuje dalszy rozwój i wzmocnienie kompetencji działów specjalistycznych, rozwój nowych obszarów ze szczególnym uwzględnieniem działań e-commerce. Wyzwaniem, z którym spółka będzie musiała się zmierzyć w tym obszarze jest brak wykwalifikowanej kadry na rynku (rynek pracownika), co powoduję presję na wzrost płac i może niekorzystnie wpłynąć na marżowość projektów.
- Perspektywy rozwoju Mindshare w Polsce zależą w dużej mierze od inwestycji w rozwój nowych kompetencji, głownie telewizyjnych i digitalowych. Organiczny wzrost rynku mediowego jest jednocyfrowy, zatem możliwości większego wzrostu spółka upatruje przede wszystkim w akwizycji nowych klientów (obsługiwanych obecnie przez konkurencję) oraz poszerzeniu zakresu działalności - tworzeniu nowych produktów - czytamy w sprawozdaniu finansowym.
Agencja liczy na to, że korzystnie na wzrost i rozwój jej biznesu w tym roku wpłynie pozyskanie do obsługi firmy Mondelez – przetarg, w którym wygrało Mindshare rozstrzygnięto jesienią 2018 roku.
Spółka obroniła też obsługę mbanku, rozpoczęła współpracę z WWF Polska.
Na początku ub.r. Mindshare zakończył obsługę Maspexu – jego budżet mediowy w wyniku przetargu przejął Satrcom (Publicis Media).
Tegoroczny budżet agencji zakłada dalszy wzrost przychodów netto oraz znaczącą poprawę zysku brutto spółki.
Spółka przewiduje znaczne nakłady na nowe systemy informatyczne oraz kontynuację inwestycji w obszarze HR, D&A oraz e-commerce, a także dalszy rozwój działów FAST, oraz rozszerzenie zakresu kompetencji działu Business Development.
Dołącz do dyskusji: Dzięki Sanofi i T- Mobile przychody Mindshare wzrosły o 26 proc. w 2018 roku