„Dziennik Gazeta Prawna” liderem wśród e-wydań, a „Wyborcza” - wśród mutacji cyfrowych
W 2012 roku największą średnią sprzedaż wydań elektronicznych wśród gazet codziennych miał „Dziennik Gazeta Prawna”, natomiast wśród tzw. mutacji cyfrowych, czyli m.in. wydań dzienników na tablety, prym wiodła „Gazeta Wyborcza”.
E-wydania to dostępne w internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Wśród e-wydań w 2012 roku największą sprzedaż miał „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) z wynikiem na poziomie 6 593 egz., czyli o 51,49 proc. większym niż rok wcześniej. Tytuł ten miał drugi największy udział sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem, który wyniósł 11,67 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych dla Wirtualnemedia.pl.
Na drugim miejscu znalazła się „Rzeczpospolita” (Presspublica) z wynikiem na poziomie 4 119 egz., czyli o 34,36 proc. mniejszym niż w 2011 roku. Trzecią pozycję zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora), której sprzedaż e-wydań wzrosła o 31,87 proc. do 2 011 egz.
Czwarta lokata należała do „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska). Jego sprzedaż e-wydań wyniosła w analizowanym okresie 1 749 egz., czyli o 40,59 proc. więcej niż rok wcześniej. Dziennik ten w rankingu pochwalić się może największym udziałem sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem, wynoszącym 14,02 proc.
Pozostałe tytuły codzienne miały już zdecydowanie mniejszą sprzedaż e-wydań, wynoszącą od 351 do 75 egzemplarzy.
Poza „Dziennikiem Gazetą Prawną” i „Pulsem Biznesu” udział sprzedaży e-wydań pozostałych dzienników w ich sprzedaży ogółem nie przekroczył 10 proc.
W ZKDP od stycznia 2012 roku istnieje także kategoria sprzedaży mutacji cyfrowych. Chodzi tutaj o wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety - iPad czy Kindle. Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
W 2012 roku tylko trzy dzienniki wykazały sprzedaż mutacji cyfrowych. Liderem z 557 egz. była „Gazeta Wyborcza” (jest to średnia za pół roku, gdyż dziennik ten mutacje cyfrowe raportuje od lipca ub.r.). Na drugim miejscu znalazła się „Rzeczpospolita” z 458 egz., a na trzecim - „Parkiet” (Presspublica; tylko 39 egz.). Oba tytuły mutacje cyfrowe mają od początku stycznia ub.r.
Wirtualnemedia.pl | rok | ||||
ZKDP | 2012 | 2011 | |||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż mutacji cyfrowych | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem |
Dziennik Gazeta Prawna | 6593 | 0 | 56490 | 4352 | 66702 |
Rzeczpospolita | 4119 | 458 | 79591 | 6275 | 100293 |
Gazeta Wyborcza | 2011 | 557 | 236000 | 1525 | 270635 |
Puls Biznesu | 1749 | 0 | 12478 | 1244 | 13423 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 351 | 39 | 4228 | 572 | 5245 |
Gazeta Polska Codziennie | 348 | 0 | 28073 | 0 | 31249 |
Super Express | 163 | 0 | 160895 | 130 | 173623 |
Przegląd Sportowy | 107 | 0 | 43229 | 85 | 47543 |
Fakt Gazeta Codzienna | 75 | 0 | 373716 | 55 | 394453 |
Dołącz do dyskusji: „Dziennik Gazeta Prawna” liderem wśród e-wydań, a „Wyborcza” - wśród mutacji cyfrowych
Można prosić redaktorów o ujednolicenie przekazu?
To jest totalne pomieszanie !