"Dziennik" już w sprzedaży
Dzisiaj na rynku pojawiło się pierwsze wydanie nowej gazety koncernu ASP "Dziennik". Jak gazeta wygląda i jakie są pierwsze oceny?
Pierwszy numer nowego dziennika wydawnictwa Axel Springer Polska - "Dziennik" - od dzisiejszego ranka jest dostępny w kioskach. Gazeta będzie wydawana 6 dni w tygodniu w cenie 1,50 zł. Objętość dziennika wynosi co najmniej 40 stron.
Z zapowiedzi wydawcy gazety wynika, że 'Dziennik Polska Europa Świat' ma być “nowoczesną gazetą jakościową, skierowaną do młodych, wykształconych czytelników".
W "Dzienniku" informacje o najważniejszych wydarzeniach politycznych i ekonomicznych znajdują się w działach "Polityka" i "Ekonomia". Aktualne wiadomości z kraju, z Europy i świata pojawiają się w kolumnach "Wydarzenia" i "Świat".
Nie zabraknie analitycznych tekstów i komentarzy znanych publicystów w dziale "Opinie". Pozostałe informacje będzie można znaleźć np. w działach: "Nauka", "Styl","Rozrywka", "Telewizja" czy "Sport".
Warszawskie wydanie “Dziennika” wzbogacone jest o dodatkowe 8 stron, które zawierają aktualności stołeczne,zarówno gospodarczo–społeczne jak i kulturalne i sportowe.
„Dziennik jako nowoczesna gazeta opiniotwórcza chce zaoferować więcej niż tylko tematykę polityczną i gospodarczą. Także w działach Kultura i Styl zaproponujemy naszym czytelnikom ambitne dziennikarstwo. Wierzymy, że docenią to młodzi i otwarci na świat czytelnicy, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o Polsce, Europie i świecie”- mówi Robert Krasowski, redaktor naczelny nowej gazety.
„Wprowadzenie nowego dziennika jest naszą odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony czytelników, którzy nie znajdują wśród ukazujących się obecnie tytułów odpowiedniej dla siebie gazety. Przeprowadzone przez nas badania potwierdzają, że na rynku jest jeszcze miejsce dla nowej gazety opiniotwórczej, oferującej szerokie spektrum tematów i nowe, świeże spojrzenie. Chcielibyśmy, aby nowoczesna i innowacyjna koncepcja Dziennnika pozwoliła mu pozyskać nowych czytelników.” - powiedział Florian Fels, prezes zarządu Axel Springer Polska.
Autorem makiety nowego dziennika jest Helmut Steindl, który wcześniej projektował dla Axel Springer Polska m.in. makietę Fakt Europa. Dyrektorem artystycznym gazety jest Piotr Grzybowski, równocześnie dyrektor artystyczny Faktu.
W pierwszym etapie wydawca chce zalać rynek liczbą egzemplarzy nowej gazety - początkowo nakład ma wynieść około 500 tys. egz. - podał "Puls Biznesu".
- Średniookresowo sprzedaż na poziomie 150 000 egz. będzie dla nas satysfakcjonująca, choć oczywiście będziemy pracowali nad stałym zwiększeniem nakładu - poinformował Wirtualnemedia.pl Michał Fijoł, rzecznik prasowy zarządu wydawnictwa Axel Springer Polska.
Wejściu "Dziennika" będzie towarzyszyła ogromna kampania reklamowa - ASP chce wydać na promocję nowego tytułu 100 mln zł brutto.
- To mniej więcej tyle, ile wydaliśmy na promocję "Faktu" - mówi Florian Fels.
W ciągu 3-5 lat przychody mają wynosić 100-150 mln zł rocznie. ASP liczy na duże zainteresowanie reklamodawców. Reklamy kosztują 50-80 tys. zł brutto, a zainteresowanie w pierwszym numerze było tak duże, że wydawca przeprowadził aukcję. Dodatkowo ASP zamierza sprzedawać je w pakietach z "Newsweekiem" i "Faktem".
Szata graficzna jest wzorowana na niemieckim "Die Welt kompakt", ale czerpie też z brytyjskiego "Guardiana", "Independent", amerykańskiego "New York Times" czy "Wall Street Journal". Gazetę będzie "sprzedawał" tzw. 48-stronicowy grzbiet główny, podzielony na działy: polityka, świat, wydarzenia, ekonomia, nauka, opinie, kultura. W środy "Dziennikowi" będzie towarzyszył dodatek "Europa", w piątek - kulturalny, w sobotę - lifestyle'owy (więcej-kliknij).
Axel Springer przygotował dziennik w rekordowo krótkim, jak na to wydawnictwo, czasie - prace zaczął w październiku ubiegłego roku.
- Mieliśmy świetne wyniki badań, rynek się rozwijał, bezpłatne gazety czy "Fakt" odnosiły sukcesy - tak Florian Fels tłumaczy decyzję o wprowadzeniu nowego tytułu.
Obecnie redakcja zatrudnia 200 osób. Przez projekt ASP przewinęła się ogromna liczba dziennikarzy, wiele osób nie wytrzymało tempa po dwóch tygodniach pracy (więcej o załodze).
- Mamy wysoki cel jakościowy, a projekt był przygotowywany w bardzo krótkim okresie. To powodowało, że praca była intensywna i bardzo stresująca - mówi Florian Fels.
Czym zaskoczy "Dziennik"?
Drodzy Czytelnicy Oto nowy, ogólnopolski, opiniotwórczy "DZIENNIK Polska Europa Świat".
Przedstawiam go z prawdziwą dumą. Bez fałszywej skromności mogę stwierdzić, że to jeden z najbardziej wyczekiwanych debiutów w historii polskiego rynku mediów. Już pierwsze, nieoficjalne informacje o przygotowywaniu przez Axel Springer Polska nowej gazety codziennej wzbudziły ogromne emocje. Trudno się dziwić. Od wielu lat nikt nie odważył się naruszyć ustalonego jeszcze w latach 90. podziału rynku poważnej, ogólnopolskiej prasy codziennej.
My postanowiliśmy to zmienić. I zrobiliśmy to. DZIENNIK ukazał się 18 kwietnia 2006 r.
Jaki jest? Hasło jednej z reklam DZIENNIKA brzmi: Nie stoi za nami żaden pałac. To żart, bo wielka plansza z takim właśnie napisem zawisła na... warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. To jednak też jak najbardziej poważna deklaracja naszej niezależności i intelektualnej samodzielności.
Nie jesteśmy niewolnikami żadnej ideologii. Nie reprezentujemy żadnej z opcji politycznych. Nie popieramy żadnej partii. Chcemy być rzecznikami tylko naszych mądrych, wykształconych, ciekawych świata Czytelników. Chcemy rzetelnie i ciekawie opisywać otaczającą nas i nieustannie zmieniającą się rzeczywistość.
Nie jesteśmy, jak inne gazety, surowym, karcącym nieustannie wychowawcą społeczeństwa. My nie pouczamy. Nie mówimy, co należy myśleć. Jesteśmy partnerem i przyjacielem naszych Czytelników, a nie ich mentorem.
Wierzę, że DZIENNIK jest właśnie tą gazetą, na którą od dawna czekali - napisał do pierwszego numeru redaktor naczelny, Robert Krasowski.
A jak Państwu podoba się nowy dziennik Axel Springer Polska? Czy gazeta utrzyma się na rynku? Kto straci najwięcej? Zapraszamy do dyskusji.
Dołącz do dyskusji: "Dziennik" już w sprzedaży