SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

EasyJet: koniec lotów z Warszawy

easyJet, niskokosztowa linia lotnicza, ogłosiła, że w związku ze sporem z władzami lotniska w Warszawie dotyczącym dwukrotnego wzrostu opłat lotniskowych wycofuje się z Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina z dniem 5 lipca 2009.

Władze lotniska w Warszawie jednostronnie, bez konsultacji z zainteresowanymi stronami, z dniem 28 marca 2009 dwukrotnie zwiększyły opłaty lotniskowe - z 30 do 60 złotych. Jednocześnie wzrosły także opłaty nawigacyjne i handlingowe, co w rezultacie przyczyniło się do zwiększenia całkowitego kosztu o 34 zł w przeliczeniu na jednego pasażera - podano w komunikacie.

- Europa jest pogrążona w recesji i lotniska m.in. w Krakowie i Katowicach dokładają wszelkich starań, aby zmniejszyć koszty, a tym samym utrzymać ruch pasażerski. Takie działania są niezbędne do zabezpieczenia siatki połączeń z danego lotniska oraz miejsc pracy. Warszawskie lotnisko wydaje się działać dokładnie w odwrotny sposób, czego wyrazem jest dwukrotne zwiększenie opłat lotniskowych. Doprowadzi to znacznego spadku liczby pasażerów w tym roku - powiedział Oliver Aust, dyrektor komunikacji korporacyjnej easyJet.

- Jeżeli podnosi się ceny w czasach recesji, należy liczyć się z tym, że klienci po prostu odejdą. W styczniu br. warszawskie lotnisko zanotowało globalny spadek liczby pasażerów o ok. 18% (w ujęciu rok do roku). Należy się zatem spodziewać, że wzrost opłat przyniesie dalsze negatywne konsekwencje, w tym kolejne decyzje o zawieszeniu połączeń - dodał Aust.

- Ankieta przeprowadzona na zlecenie warszawskiego portu lotniczego wykazała, że ponad połowa pasażerów nie jest gotowa, aby ponieść dodatkową opłatę w wysokości 30 zł*. Zaproponowaliśmy proste rozwiązanie: obniżenie opłat lotniskowych na podobnych zasadach jak było to w przypadku innych lotnisk w Polsce w celu utrzymania tras i miejsc pracy. Niestety nasza propozycja nie spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony władz Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina. Okazało się, że w tym wypadku ważniejsza jest ochrona narodowego przewoźnika poprzez wyeliminowanie konkurencji niż chęć utrzymania zatrudnienia na dotychczasowym poziomie oraz dotychczasowych połączeń z Warszawy. Konsekwencje poniosą niestety polscy pasażerowie, którzy z jednej strony będą mieli ograniczony wybór, a z drugiej strony zostaną zmuszeni do ponoszenia dodatkowych kosztów - skomentował Aust.

Pasażerowie, którzy wykupili już bilety na podróż w terminie późniejszym niż 5 lipca 2009 otrzymali informacje od easyJet o alternatywnej ofercie połączeń lub zwrocie pieniędzy.

easyJet, czwarta co do wielkości linia lotnicza w Europie, zainaugurowała loty z Warszawy w 2004 roku. W ubiegłym roku easyJet przewiózł do Warszawy 200 tys. pasażerów. easyJet utrzymuje również regularne połączenia z Krakowa do: Londynu (Luton i Gatwick), Belfastu, Bristolu, Dortmundu, Edynburga, Liverpoolu i Paryża. easyJet zatrudnia ponadto 160 osób w Call Center w Poznaniu.



* Badanie Ipsos przeprowadzone wśród pasażerów w listopadzie 2008 r. na zlecenie Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie wykazała, że 51% z nich nie jest gotowa ponosić żadnych dodatkowych kosztów ani też nie jest przygotowana na podwyżkę w wysokości 30 zł.
autor:
2009-07-03

Dołącz do dyskusji:

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl