SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ekspansja polskiej firmy w USA dzięki offsetowi

Comtica rozpoczyna ekspansję na terenie USA dzięki udziałowi w programie offsetowym Akceleratora Technologii

Informatyczna firma Comtica wraz ze swoim produktem Multiscreen.tv została zakwalifikowana do Austin Technology Incubator w Teksasie. Comtica utworzy w USA spółkę zależną, opatentuje swoją technologię i będzie sprzedawała swoje produkty na rynkach Ameryki Północnej. Polska firma pozyskała już za oceanem pierwszych klientów, rozmawia także z potencjalnymi inwestorami finansowymi. Jest to wynik wielomiesięcznych starań zapoczątkowanych poprzez udział w programie Akceleratora Technologii w Warszawie, realizowanym przez Fundację Centrum Innowacji FIRE w ramach zobowiązania offsetowego  Lockheed-Martin.

Comtica specjalizuje się w tworzeniu informatycznych rozwiązań typu Enterprise Mobile Solutions wykorzystujących technologie internetowe oraz usługi i technologie mobilne. W ofercie firmy znajdują się specjalistyczne rozwiązania dla branż takich jak finanse i bankowość, sektor FMCG, dystrybucja produktów IT, media, czy reklama zewnętrzna (outdoor).

Dla branży medialnej Comtica stworzyła produkt o nazwie Multiscreen.tv (www.multiscreen.tv). Jest to platforma technologiczna pozwalająca na szybkie i stosunkowo tanie uruchomienie stacji telewizyjnej z którą widzowie mają nieustanny kontakt poprzez wysyłane wiadomości SMS, MMS, aplikacje Java/GPRS, stronę WWW, czy telefoniczny system IVR. Na bazie Multiscreen.tv został uruchomiony pierwszy w Polsce w pełni interaktywny muzyczno-rozrywkowy kanał 4fun.tv.

Multiscreen.tv zdobył uznanie ekspertów IT i technologii bezprzewodowych z inkubatora technologicznego ATI (www.ic2-ati.org) przy Uniwersytecie Teksańskim w Austin, prowadzonym przez Instytut IC2, będący partnerem Centrum Innowacji FIRE w projekcie Akceleratora Technologii. Zgodnie z zawartym we wrześniu br. porozumieniem inkubator ten udzieli Comtice wsparcia w opatentowaniu technologii Multiscreen.tv w USA oraz w stworzeniu spółki zależnej działającej na rynkach Ameryki Północnej.
Wszystko zaczęło się od przystąpienia firmy Comtica we wrześniu 2003 r. do offsetowego programu Mining&Matching organizowanego przez Akcelerator Technologii Centrum Innowacji FIRE (http://www.innowacje.org.pl/). Program ten jest realizowany jako element zobowiązań offsetowych firmy Lockheed-Martin związanych z zakupem przez Polskę samolotów F-16. Comtica zakwalifikowała się do grupy firm, które wyjechały do USA, aby spotkać się z amerykańskimi partnerami z branży IT, internetowej oraz automatyki przemysłowej. Jednak przeprowadzone wówczas rozmowy nie przyniosły oczekiwanych spektakularnych efektów.

"Patrząc z perspektywy czasu odnoszę wrażenie, że większość polskich firm pojechała do Stanów z dość niesprecyzowanymi, ale raczej wysokimi oczekiwaniami" - wspomina Paweł Laskowski, Prezes Zarządu Comtica. "Myślę, że w głębi ducha część polskich menedżerów liczyła na bezpośrednie amerykańskie inwestycje, albo inne formy wsparcia. Tymczasem okazało się, że Ameryce nie dostaniemy nic za darmo tylko dlatego, że pojechaliśmy z offsetowymi hasłami na ustach" analizuje Laskowski.
"My w Comtice postanowiliśmy rozwijać zdobyte kontakty. Mamy dobry produkt dla branży medialnej, a rynek amerykański jest dla nas ogromną szansą.  Stwierdziliśmy, że nie brakuje nam umiejętności i wiedzy biznesowej, aby sprzedawać tam Multiscreen.tv" - mówi Paweł Laskowski.

Comtica wykorzystała kontakty zdobyte dzięki zespołowi Akceleratora Technologii, aby zgłosić swój produkt do Austin Technology Incubator poza programem offsetowym. Udało się. "Kiedy po raz drugi pojechaliśmy do Austin i zaprezentowaliśmy nasz produkt oraz biznesplan przed Success Committee w ATI usłyszeliśmy słowa uznania. Jeden z członków Komisji powiedział nawet, że nareszcie ktoś zaproponował coś ciekawego i że dawno nie widzieli tak oryginalnej koncepcji" - mówi Piotr Szostak, Wiceprezes Zarządu Comtica.

"Teraz naszym celem jest założenie spółki zależnej w Austin w Teksasie, pozyskanie pierwszego etapu finansowania oraz zadomowienie się z naszym produktem na rynkach USA oraz Kanady.  W dłuższej perspektywie mamy ambicję być tam wiodącym dostawcą usług i produktów integrujących telefonią komórkową, Internet i telewizję dla potrzeb branży rozrywkowej i medialnej" - tłumaczy Piotr Szostak. "Uważam, że tak ambitny cel jest możliwy do osiągnięcia ponieważ rynek usług mobilnych w USA dopiero raczkuje, a my Europejczycy mamy w tym zakresie już spore doświadczenia" dodaje Szostak.

Dotychczasowe dokonania i plany rozwoju Comtica pozytywnie ocenia Sylwester Janik, Dyrektor ds. Rozwoju Akceleratora Technologii Centrum Innowacji FIRE, którego działania pozwoliły warszawskiej firmie nawiązać tak owocne kontakty w USA. "Comtica jest modelowym przykładem wykorzystania szansy jaką daje offset LM oraz projekt Akceleratora Technologii. Pomoc w zawarciu pierwszych kontaktów z potencjalnymi partnerami oraz uzyskanie pewnego rodzaju wiarygodności na rynku USA dzięki udziałowi w programie ofsetowym to pierwszy etap w drodze do sukcesu. Determinacja, jasna strategia wejścia na rynek USA oraz przyporządkowanie odpowiednich zasobów ze strony spółki to etap drugi, równie kluczowy dla powodzenia przedsięwzięcia. Comtica spełniła te warunki i zaczyna odnosić sukcesy. " - komentuje Sylwester Janik. Na kolejnym etapie współpracy, Comtica może uzyskać dostęp do sieci polskich prywatnych zagranicznych inwestorów prywatnych i funduszy inwestycyjnych skupionych wokół Akceleratora. "Inkubator Technologii w Austin postrzegany jest przez inwestorów jako tzw. "dobry adres", podnoszący wiarygodność i atrakcyjność inwestycyjną nowego przedsięwzięcia".

Wnioski z historii Comtica nasuwają się same. Offsetowe zobowiązania firmy Lockheed-Martin dotyczące transferu nowych technologii i know-how należy rozpatrywać w obu kierunkach. Obiegowe opinie i oczekiwania związane są przeważnie z amerykańskimi inwestycjami oraz transferem technologii z USA do Polski. Tymczasem polskie firmy również mogą sprzedawać swoje innowacyjne rozwiązania na rynku Amerykańskim. Poza tym korzyści wynikające z offsetu nie muszą być bezpośrednie. W tym przypadku program kojarzenia partnerów prowadzony przez warszawski Akcelerator Technologii doprowadził do nawiązania cennych kontaktów biznesowych, ale tylko dzięki inicjatywie i determinacji polskich przedsiębiorców kontakty te mogą przerodzić się w realną rynkową szansę.

Dołącz do dyskusji: Ekspansja polskiej firmy w USA dzięki offsetowi

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl