Elektroniczne sklepy online łamią prawa konsumentów
Ponad połowa sklepów internetowych oferujących urządzeniaelektroniczne łamie obowiązujące w Unii Europejskiej prawa mającena celu ochronę konsumentów.
Tak wynika z analizy 369 serwisów sprzedających telefonykomórkowe, aparaty cyfrowe, sprzęt komputerowy, odtwarzacze DVD,konsole do gier wideo i inne elektroniczne gadżety w 28europejskich krajach (26 krajów UE oprócz Słowacji plus Islandia iNorwegia).
Okazało się, że na stronach aż 203 tego typu serwisów zawartebyły informacje wprowadzające konsumentów w błąd.
W przypadku 2/3 z nich brakowało informacji, że konsumenci mająprawo do odesłania w ciągu siedmiu dni zakupionego produktu bezpodawania przyczyny, a w przypadku 45 proc. brakowało szczegółówodnośnie dodatkowych kosztów przesyłki bądź było je trudno znaleźć.Z kolei 1/3 sklepów nie podaje swojej pełnej nazwy, adresupocztowego lub adresu e-mail, co utrudnia kontakt w raziewystąpienia problemu. Niektóre serwisy nie informują także, żekonsument ma prawo do naprawy lub wymiany wadliwego produktu przezco najmniej dwa lata od zakupu.
"Z uwagi na liczbę skarg napływających do Europejskich CentrówKonsumenckich wiemy, że jest to sfera realnych problemów dlakonsumentów. Odkryliśmy, że ponad połowa sprzedawców oferującychurządzenia elektroniczne online rozczarowuje konsumentów" -stwierdziła Meglena Kunewa, komisarz UE ds. Ochrony Konsumenta.
Z wszystkimi internetowymi sklepami, w których wykryto błędy,będą teraz kontaktować się władze i żądać od nich usunięciauchybień. Jeśli tego nie zrobią, grozić im będą kary finansowe, anawet zamknięcie działalności.
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że około 1/4 europejskichinternautów robiących zakupy w sieci, wykorzystuje internet dokupowania elektronicznych produktów. Wartość tego rynku szacuje sięna około 6,8 miliarda euro.
Dołącz do dyskusji: Elektroniczne sklepy online łamią prawa konsumentów