Forum Media Polska z większymi przychodami, zysk zmalał o prawie 2 mln zł
Wydawnictwo Forum Media Polska, publikujące magazyny branżowe z kilku kategorii tematycznych, w ub.r. osiągnęło wzrost wpływów o 2,7 proc. do 58,9 mln zł, a przy rosnących kosztach zysk netto zmalał z 6,5 do 4,6 mln zł.
Przychody Forum Media Polska ze sprzedaży produktów (głównie czasopism) zmalały z 24,22 do 22,58 mln zł, a te z usług (przede wszystkim reklam) zwiększyły się z 30,25 do 33,41 mln zł.
Wpływy krajowe firmy wzrosły z 51,86 do 54,19 mln zł, a zagraniczne spadły z 2,61 do 1,81 mln zł.
Forum Media Polska wydaje czasopisma z paru obszarów tematycznych: edukacja (m.in. „Psychologia w praktyce”, „Głos Pedagogiczny”, „Charaktery”, „Polonistyka”, „Forum Logopedy”), medycyna (m.in. „Animal Expert”, „Wiadomości Dermatologiczne”, „Forum Pediatrii Praktycznej”), budownictwo („Real Estate Magazine”, „Mieszkanie i Wspólnota”), BHP i produkcja („Menedżer Produkcji”, „Logistyka a Jakość”, „Służby Utrzymania Ruchu”), administracja i zarządzanie (m.in. „Magazyn Online Marketing”, „PR Manager”, „Monitor Zamówień Publicznych”, „HR Business Partner”) oraz zdrowie i uroda (m.in. „Food Forum”, „Kurier Fryzjerski”, „BikeBoard”). Firma publikuje również kursy i programy na CD i DVD.
- W 2021 roku największe przekroczenia w planowanym przychodzie związane były z rozwojem portfolio produktów w obszarze „life-style” oraz wdrożenie z sukcesem na rynek nowego magazynu „Małe Charaktery” ( dostępnego zarówno w prenumeracie jak i sprzedaży kolporterskiej). Przychody z reklamy w prasie branżowej oraz podczas eventów w 2021 roku również przekroczyły zakładane plany - wyliczono w sprawozdaniu wydawnictwa.
Z drugiej strony firma nadal odczuwała konsekwencje epidemii. - Zaostrzone przepisy sanitarno-epidemiologiczne w branży medycznej wpłynęły bezpośrednio na brak możliwości organizowania eventów stacjonarnych, co wpłynęło z kolei na umniejszenie budżetów reklamowych nawet o 30-40 proc. - opisano. Ponadto mocno poturbowana branża hoteli i gastronomii dalej ograniczała wydatki marketingowe.
Ubyło ponad 20 pracowników, bez e-commerce w Ameryce
Koszty pracownicze firmy zwiększyły się o 6,5 proc. do 48,53 mln zł, głównie e efekcie wzrostu wydatków na usługi obce z 14,46 do 16,79 mln zł i pozostałych kosztów rodzajowych z 3,23 do 4,62 mln zł.
Natomiast nakłady na wynagrodzenia zmniejszyły się z 21,17 do 21,02 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 3,89 do 3,82 mln zł. Wydawnictwo w ub.r. zatrudniało na etacie średnio 237 osób, o 12 mniej niż w 2020 roku. Na koniec ub.r. pracowników etatowych było już tylko 226.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty amortyzacji zmalały z 1,83 do 1,15 mln zł, a wydatki na zużycie materiałów i energii zwiększyły się z 514,8 do 551,1 tys. zł.
Wydawnictwo najwięcej inwestowało w obszar internetowy, m.in. narzędzia do automatyzacji marketingowej i w e-commerce. - W efekcie pod koniec roku powstały odpowiednie struktury zarządzania i rozliczania efektów tych działań - podkreślono w sprawozdaniu.
Firma wycofała się natomiast ze sprzedaży kursów internetowych w krajach Ameryki Środkowej i Południowej, uzasadniając, że wyniki sprzedażowe były niskie i nic nie wskazywało na ich poprawę. - W efekcie dokonano wypłat wszystkich środków skumulowanych na kontach u operatorów płatności internetowych, co przy obecnej sytuacji na rynku walutowym mocno zwiększyło koszty związane z wypłatą środków oraz przewalutowaniem ich na złotówki. Łączne koszty (które nie były planowane w wydatkach na 2021) wyniosły 873 tys. zł - opisano.
Pozostałe koszty operacyjne sięgnęły w ub.r. 4,24 mln zł, wobec 4,05 mln zł rok wcześniej. Z kolei wydatki finansowe poszły w górę z 47,5 do 532,9 tys. zł.
Zysk na dywidendę
Na poziomie sprzedażowym zysk Forum Media Polska zmalał z 11,76 do 10,35 mln zł, na poziomie operacyjnym - z 8,15 do 6,31 mln zł, a zysk netto zmniejszył się z 6,5 do 4,59 mln zł. Forum Media Group jako jedyny udziałowiec firmy postanowiła, że cały jej zeszłoroczny zysk netto dostanie jako dywidendę.
Wydawnictwo podkreśliło, że w br. pracuje dalej nad rozwojem w internecie, m.in. poprzez oferty subskrypcyjne. - W 2022 roku znaczna część eventów i szkoleń została zaplanowana w formule online. Kontynuowany jest także projekt e-commerce, który ma zabezpieczać przychody z kanałów sprzedaży online oraz opracować scenariusze utrzymania klientów w produktach online - wyliczono.
Na koniec ub.r. spółka miała na rachunkach bankowych 4,3 mln zł, wobec 8,1 mln zł rok wcześniej.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.