SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Głośność programów i reklam w telewizji będzie taka sama. Jest porozumienie największych nadawców

Telewizja Polska, Polsat, TVN, ITI Neovision, Telewizja Puls i Grupa ZPR Media uzgodnili wspólne porozumienie, na mocy którego nie będą emitować na swoich antenach dźwięków głośniejszych niż te określone przez Europejską Unię Nadawców. Porozumienie zostanie wdrożone do końca 2018 roku.

Dokument, który ma zostać formalnie podpisany we wrześniu przez Telewizję Polską, Polsat, TVN, ITI Neovision (czyli platforma nc+ m.in. Canal+, MiniMini+, Planete+), Telewizję Puls oraz Grupę ZPR Media (m.in. Eska TV, Polo i Fokus TV), to efekt współpracy nadawców i Krajowej Radiofonii i Telewizji.

Nadawcy zobowiązują się w nim do produkowania i emitowania treści audiowizualnych z uwzględnieniem poziomu głośności dźwięku „-23 LUFS” przyjętym na podstawie rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców (dokument EBU R128). Oznacza to, że głośność na wszystkich kanałach przez cały czas ma być taka sama.

Rekomendacje te zostały uwzględnione w Rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 30 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wielokrotnie prowadziła monitoringi głośności audycji i wskazywała na uchybienia i konieczne zmiany w obowiązujących przepisach. 18 grudnia 2012 roku KRRiT dokonała zmian w Rozporządzeniu z 30 czerwca 2011 r., które polegały na dostosowaniu polskich przepisów do odpowiednich zaleceń Europejskiej Unii Nadawców i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego. Zgodnie z rozporządzeniem poziom głośności reklamy i telesprzedaży, emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji.

Od dawna już powszechnie stosowaną praktyką jest, że przede wszystkim poziom dźwięku bloków reklamowych jest wyższy od poziomu głośności pozostałych programów telewizyjnych. Z monitoringu przeprowadzonego przez KRRiT w ub.r. wynikało, że 12 proc. bloków reklamowych w stacjach naziemnych i 6 proc. w kanałach satelitarnych jest znacząco głośniejszych od sąsiadujących z nimi programów.

Przy okazji publikacji wyników tego monitoringu wiosną ub.r. Rada zwróciła uwagę, że konieczne jest wdrożenie przez wszystkich nadawców rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców (EBU), która normalizuje głośność wszystkich elementów programu, czyli zarówno audycji, jak i przekazów handlowych na poziomie -23 LUFS.

Ogłoszone właśnie porozumienie nadawców telewizyjnych jest dobrowolne, będzie stosowane przez czas nieokreślony i ma charakter otwarty, co oznacza, że mogą do niego przystąpić inni nadawcy.

Jednocześnie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na dotychczasowych zasadach będzie prowadziła monitoringi wynikające z ustawowego obowiązku kontroli nadawców.

Jest to kolejny już akt samoregulacji nadawców w Polsce. W październiku 2014 r. z inicjatywy KRRiT nadawcy telewizyjni podpisali porozumienie w sprawie zasad rozpowszechniania reklam i wskazań sponsorskich  tzw. niezdrowej żywności przy audycjach skierowanych do dzieci poniżej 12 lat, a dostawcy usług na żądanie „Kodeks dobrych praktyk VoD w zakresie ochrony małoletnich”.

Dołącz do dyskusji: Głośność programów i reklam w telewizji będzie taka sama. Jest porozumienie największych nadawców

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ciekawy
A jak to wygląda w przypadku radia? I dlaczego Polskie Radio używa jingli "autopromocja", a taki RMF kompletnie tego nie robi? Co na to KRRiT?
odpowiedź
User
Jarek
Ależ żenująca jest ta KRRiT, wydała swoje rozporządzenie pięć lat temu i przez ten czas nie była , czy nie chciała, wyegzekwować od nadawców do stosowania się do zapisów w nim zawartych. Totalna kompromitacja. Dno
odpowiedź
User
@Jarek
KRRiTV ma w poważaniu to, jak nadają nadawcy. Panów interesują ich wygodne posady a te zalecenia i pomiary robi tylko po to, by pokazać, że coś robi.
Żeby się przekonać wystarczy sobie policzyć np. czasy emisji reklam w programach telewizyjnych. Teoretycznie w ciągu godziny można nadać 12 minut reklam i 2 minuty autopromocji, czyli razem 14 minut. Policzcie sobie kiedyś czas reklamy i autopromocji w TVP1 dookoła wiadomości... albo czas reklamy i autopromocji w czasie filmów w TVN, TVN7 czy Polsacie - często przerwa trwa nawet 20 minut. Pierwsza przerwa reklamowa, która powinna być po 40 minutach programu zaczyna się po 15-20 minutach.
A co robi KRRiTV? Nic. Czeka na nasze zgłoszenia, zamiast kupić urządzenie do rejestracji kilkunastu głównych programów i liczyć (ręcznie lub automatycznie) czasy reklam i autopromocji.
Tak samo będzie z głośnością.
odpowiedź