Gwiazdka w domach internautów
Zdecydowana większość internautów obchodzących święta BożegoNarodzenia kupi prezenty pod choinkę, wśród nich aż 40 proc.zamierza przeznaczyć na zakup świątecznych upominków więcejpieniędzy niż w roku ubiegłym - pokazują wyniki grudniowego raportuGemius.
Z raportu wynika, że do najbardziej powszechnychbożonarodzeniowych zwyczajów należą składanie sobie życzeń idzielenie się opłatkiem - obecne w domach 91 proc. internautów.Niewiele mniej - 82 proc. badanych - przyznaje, że w czasie świątbędą obdarowywać prezentami.
Na pamiątkę gwiazdy betlejemskiej wieczerza wigilijna powinnarozpocząć się wraz z pojawieniem pierwszej gwiazdki na niebie. Dokultywowania tej tradycji przyznaje się jednak tylko połowainternautów biorących udział w badaniu (47 proc.). O wiele bardziejpowszechnym zwyczajem jest zostawianie pustego nakrycia dlaniespodziewanego gościa - znajdzie się ono na wigilijnych stołach u74 proc. badanych internautów. Prawie w każdym domu przestrzega siętradycji dotyczących potraw wigilijnych (73 proc.). Religijnycharakter uroczystości podkreślają kolędy (54 proc.), uczestnictwow pasterce (36 proc.) i czytanie Pisma Świętego (32 proc.).
Internauci, którzy obchodzą Boże Narodzenie, kojarzą je główniez choinką (59 proc. wskazań) i czasem spędzonym z rodziną (53proc.). Dla 35 proc. badanych Boże Narodzenie to przede wszystkimświęto religijne (35 proc.), a dla 32 proc. - prezenty. Co piątyinternauta łączy Boże Narodzenie z jedzeniem i spędzaniem czasuprzy stole (22 proc.), dzieciństwem (22 proc.) oraz ŚwiętymMikołajem (19 proc.).
Święta to także czas przygotowań. Co dziesiątemu internaucieBoże Narodzenie kojarzy się głównie z zakupami (10 proc.), a cosiódmemu (15 proc.) z gotowaniem i pieczeniem. Jedynie 18 proc.internautów łączy je przede wszystkim z czasem odpoczynku i relaksu(18 proc.). Dla 5 proc. badanych zbliżające się święta są powodemstresu i zmęczenia.
Z badania wynika, że kobiety i mężczyźni nieco inaczejpostrzegają święta Bożego Narodzenia. Mężczyźni zdecydowanieczęściej niż kobiety traktują Boże Narodzenie przede wszystkim jakoświęto religijne - uważa tak 41 proc. mężczyzn i 28 proc. kobiet.Panowie łączą je także częściej z jedzeniem i spędzaniem czasu przystole (24 proc. wskazań mężczyźni i 19 proc. kobiety) oraz zodpoczynkiem i relaksem (odpowiednio 21 proc. i 15 proc.).Natomiast kobiety częściej niż mężczyźni kojarzą święta BożegoNarodzenia ze Świętym Mikołajem (22 proc. wskazań - kobiety i 16proc. - mężczyźni) oraz gotowaniem i pieczeniem (odpowiednio 20proc. i 11 proc.).
Jak pokazują wyniki raportu, ważnym elementem bożonarodzeniowejtradycji jest obdarowywanie najbliższych prezentami. Jedynie 9proc. internautów obchodzących Boże Narodzenie przyznaje, że wogóle nie kupuje prezentów gwiazdkowych. Do tej grupy należy niecowięcej mężczyzn (11 proc.) niż kobiet (6 proc.).
Ci, którzy planują kupno upominków, świąteczne sprawunkizostawiają często na ostatnią chwilę. Między 10 a 14 grudnia codrugi internauta obchodzący święta Bożego Narodzenia nie miałjeszcze kupionych żadnych prezentów (50 proc.). Co piąty badanyplanuje zakup świątecznych upominków w ostatni weekend przedświętami (20 proc.).
Kupno prezentów pod choinkę może być sporym obciążeniem dladomowego budżetu. 40 proc. internautów kupujących prezenty uważa,że w tym roku na zakup świątecznych upominków przeznaczy więcejpieniędzy niż rok temu. Jedynie 13 proc. respondentów szacuje, żeich tegoroczne wydatki na prezenty będą niższe. Aż 60 proc.badanych, pytanych o przewidywaną wysokość wydatków na prezenty podchoinkę, nie było w stanie podać żadnej konkretnej sumy. Osoby,które podały kwotę, średnio planują wydać na prezenty 644 zł.
Wśród internautów, którzy w trakcie realizacji badania kupilijuż przynajmniej część prezentów, 34 proc. dokonało zakupu przezinternet. Internet jest także miejscem, gdzie badani szukająpomysłów na świąteczne upominki. 51 proc. internautów, którzykupują w tym roku prezenty, przyznaje, że zdarza im się korzystać zinternetu w poszukiwaniu pomysłu na podarunki.
O badaniu - Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowychemitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnegoaudytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo wokresie od 10 do 14 grudnia 2007 roku. Analizą objęto 1983internautów w wieku co najmniej 15 lat, którzy wypełnili ankietę dokońca. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu internautów w wieku15 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniemwagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci iwieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetupochodzących z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2007).
Dołącz do dyskusji: Gwiazdka w domach internautów