InPost i Modivo testują opakowania wielokrotnego użytku
Firma logistyczna InPost i platforma modowa Modivo rozpoczęły testy nowego rozwiązania, które polega na korzystaniu z opakowań wielokrotnego użytku. Według zapowiedzi posługiwanie się systemem może dziesięciokrotnie zmniejszyć zapotrzebowanie na opakowania służące do wysyłek produktów.
InPost, firma logistyczna założona przez Rafała Brzoskę wraz z Modivo, modową platformą e-commerce spółki eobuwie.pl z grupy CCC wprowadza test ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku dla e-sklepów.
Według planów dzięki temu rozwiązaniu nawet dziesięciokrotnie można zmniejszyć zapotrzebowanie na jednorazowe opakowania.
Każde opakowanie ma wewnętrzną etykietę zwrotną. Zeskanowanie jej w dowolnym Paczkomacie ma umożliwiać zwrot opakowania do magazynu InPost, po czym wraca ono do konkretnego e-sklepu.
Czytaj także: InPost będzie dostarczał zakupy do Paczkomatów w dniu nadania w kolejnych miastach
Jeden kierunek
- Tylko w ubiegłym roku w Polsce wysłanych zostało ponad 640 mln paczek, w tym roku będzie ich jeszcze więcej - podkreśla w komunikacie Rafał Brzoska. - Niestety, opakowania są piętą achillesową branży e-commerce. Co roku setki milionów jednorazowych opakowań trafia na śmietniki. Przy obecnym wzroście rynku e-commerce kierunek jest tylko jeden – logistyka musi być nowoczesna, wydajna i jeszcze bardziej ekologiczna. Dlatego wprowadzamy pierwszy w Polsce system wtórnego obiegu opakowań w e-commerce. Są one dostosowane rozmiarem do wysyłanego produktu, aby nie przewozić powietrza. Jako lider rynku wierzymy, że dostępność Paczkomatów InPostu i łatwość ich obsługi umożliwi wprowadzenie prawdziwie efektywnego systemu obrotu opakowaniami zwrotnymi.
Jako pierwszy partner w Polsce do projektu przystępuje Modivo, platforma e-commerce spółki eobuwie.pl. - Zrównoważone podejście w kontekście rosnącego biznesu jest dla nas bardzo ważne - zaznacza Damian Zapłata, prezes eobuwie.pl. - Badania rynkowe wskazują, że konsumenci są coraz częściej zaniepokojeni nadmiarem opakowań znajdujących się w obiegu i zastanawiają się nad możliwościami ich recyklingu. Ten temat jest również ważny dla naszych pracowników. Dlatego jako pierwsi w Polsce podejmujemy wyzwanie InPost i przyłączamy się do projektu, w ramach którego udostępnimy klientom opakowania wielokrotnego użytku. Po odebraniu przesyłki pudełko wystarczy zwrócić do najbliższego Paczkomatu InPost, by po dokładnym czyszczeniu wróciło do obiegu. Gorąco zachęcamy do udziału w akcji - dołóżmy wspólnie cegiełkę do zielonej rewolucji w e-commerce.
Rafał Brzoska zaznacza z kolei, że dzięki bardzo rozbudowanej sieci Paczkomatów - których jest obecnie 15 tys. - InPost jako jedyny w Polsce jest w stanie zadbać o to, aby opakowanie wracało do powtórnego obiegu.
Czytaj także: Grupa CCC chce mieć w 2025 r. min. 60 proc. wpływów z e-commerce, połowa sprzedaży eobuwia w mobile’u
Według InPostu Paczkomaty są najbardziej ekologiczną formą zakupów internetowych. Z analiz firmy wynika, że zamówienie przesyłki do Paczkomatu zmniejsza emisję CO2 nawet o 75 proc. w porównaniu do dostawy bezpośrednio do domu klienta. W 2020 r. dostawy do Paczkomatów ograniczyły emisję CO2 o ponad 180 tys. ton. Dalszy rozwój i optymalizacja sieci Paczkomatów ma się przyczynić się do ograniczenia ruchu samochodowego w miastach, co przełoży się na poprawę jakości powietrza i ochronę klimatu.
W trzecim kwartale br. przychody InPostu zwiększyły się rok do roku o 18 proc. do 1,274 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA - o 73 proc. do 409 mln zł. Wzrosty były niższe w związku z przejęciem na początku lipca br. za 513 mln euro francuskiego operatora Mondial Relay.
Przychody InPostu i wolumen dostarczonych paczek w trzecim kwartale br. zwiększyły się słabiej niż w pierwszym półroczu. Firma prognozuje, że przy niższym wzroście rynku e-commerce będzie poprawiać swoją rentowność, na koniec br. planuje mieć w Polsce 16-16,3 tys. Paczkomatów.
Dołącz do dyskusji: InPost i Modivo testują opakowania wielokrotnego użytku