Izba Wydawców Prasy: plany T-Mobile to naruszenie wolności i cenzura ekonomiczna
Izba Wydawców Prasy negatywnie ocenia plany sieci T-Mobile dotyczące blokowania reklam na mobilnych stronach internetowych. Zdaniem organizacji takie działanie to ekonomiczna forma cenzury naruszająca wolność prasy i integralność treści serwisów.
Plany blokowania reklam w mobilnych wersjach stron internetowych przedstawił niedawno Miroslav Rakowski, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora T-Mobile w naszym kraju. Natychmiast skrytykował to Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, którego zdaniem takie działanie będzie niezgodne z prawem (przeczytaj więcej na ten temat).
Podobną opinię wyraziła właśnie Izba Wydawców Prasy. „Wolność prasy immanentnie związana jest ze swobodą kształtowania formy i treści oraz zakresu publikacji materiałów prasowych, w tym ogłoszeń i reklam, i ich rozpowszechniania różnymi kanałami dystrybucji” - argumentuje organizacja, oceniając, że blokowanie reklam w serwisach mobilnych byołoby ekonomiczną formą cenzury i naruszałoby wolność prasy.
Izba podkreśla, że „wycinając” reklamy ze stron w telefonach komórkowych i tabletach, T-Mobile naruszyłaby integralność treści tych serwisów oraz uniemożliwiłaby wydawcom i operatorom internetowym swobodny dostęp do sieci mobilnej, a przez to łamała wolność gospodarowania. Natomiast proponowana przez T-Mobile zasada, zgodnie z którą w serwisach mobilnych będą wyświetlane reklamy tylko tych firm, które dodatkowo zapłacą operatorowi, zdaniem izby jest sprzeczna z obowiązującym prawem telekomunikacyjnym, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Dołącz do dyskusji: Izba Wydawców Prasy: plany T-Mobile to naruszenie wolności i cenzura ekonomiczna