Kolejna katolicka stacja w multipleksie eksperymentalnym firmy Polsatu
Radio Niepokalanów zastąpiło Muzo.fm w multipleksie eksperymentalnym DABCAST, należącej do Cyfrowego Polsatu spółki BCAST. Stacja franciszkanów dołączyła tym samym do m.in. rozgłośni redemptorystów (Radia Maryja) i paulinów (Radio Jasna Góra), które już wcześniej wchodziły w skład tego MUX-u.
Radio Niepokalanów jest nadawane z bitrate 136 kbps. Multipleks testowy DABCAST jest dostępny w Gdańsku, Katowicach, Warszawie i Wrocławiu.
W stolicy za jego pośrednictwem można słuchać: Muzycznego Radia z Jeleniej Góry, Radia Parada z Łodzi, Pop Radia z Pruszkowa, Radia 7 z Mławy, Radia Maryja z Torunia oraz Radia Jasna Góra z Częstochowy.
Muzo.fm zmienia właściciela
W niektórych lokalizacjach Muzo.fm było nadawane z dwóch multipleksów cyfrowego radia. Stacja około rok temu rozpoczęła bowiem nadawanie z regularnych MUX-ów lokalnych w stolicy Polski, Katowicach, Częstochowie, Poznaniu, Rzeszowie i Toruniu. Decyzja o zastąpieniu Muzo.fm przez Radio Niepokalanów jest tym samym usunięciem dubla.
Pod koniec października Telewizja Polsat oraz Grupa ZPR Media zawarły porozumienie dotyczące sprzedaży udziałów Muzo.fm. W komunikacie podano, że rozgłośnia zmieni nazwę na Eska Rock. Nadal tak się jednak nie stało, nie było też informacji o sfinalizowaniu transakcji.
Przed tygodniem zakończono niekodowaną emisję satelitarną Muzo.fm z transpondera platformy cyfrowej Polsat Box na pozycji orbitalnej Hot Bird 13E. Obecnie Muzo.FM nadaje z transpondera platformy Canal+ (11,488 GHz, polaryzacja H, SR=27500, FEC=3/4). Sygnał jest kodowany w systemach Mediaguard i Nagravision.
BCAST jest też operatorem multipleksu eksperymentalnego naziemnej telewizji cyfrowej, który można odbierać w Gdańsku, Warszawie, Wrocławiu oraz ich okolicach. W jego skład wchodzą: uniwersalne Polsat HD, Nowa TV HD, katolicka EWTN Polska, informacyjno-publicystyczna TV Republika, telezakupowa stacja TV Okazje, lokalna TV Regionalna.pl oraz muzyczne Stars.TV i 4Fun Kids.
W DAB+ królują stacje Polskiego Radia, katolickie i lokalne
Obecnie największym zasięgiem może pochwalić się multipleks eksperymentalny Polskiego Radia. Dociera do 44 proc. powierzchni Polski. Tym samym publiczne rozgłośnie docierają do ok. 67 proc. potencjalnych odbiorców (ponad 25 mln mieszkańców). Niedawno ruszył przetarg dotyczący dalszej emisji i zwiększenia zasięgu tego multipleksu.
MUX obejmuje: Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę, Polskie Radio 24, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne.
W zeszłym roku ruszyły też multipleksy lokalne DAB+ w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Tarnowie, Toruniu i Częstochowie. Multipleksy eksperymentalne działają z kolei w Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Bielsku-Białej, Gliwicach, Szczawnicy, Andrychowie, Wrocławiu, Szczecinie i Trójmieście. Za pośrednictwem tych MUX-ów można słuchać m.in. Radia Bezpieczna Podróż, Radia Jasna Góra, Radia Profeto, Mega Radia, Disco Radia, Radia Nuta, Radia 7, Radia Parada i Muzycznego Radia.
Jesienią Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zawiesiła konkurs w sprawie miejsc w multipleksie ogólnopolskim. Nadawcy czekają na wyłonienie operatora multipleksu, ale Urząd Komunikacji Elektronicznej nie podaje konkretnych terminów. Stacje komercyjne krytykują DAB+. Twierdzą, że to przestarzała technologia i cyfryzacja powinna być oparta na internecie.
Lokalni nadawcy eksperymentują
Muzycznego Radia z Jeleniej Góry można słuchać m.in. w Szczecinie, Szczawnicy, Opolu, Krakowie, Andrychowie, Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Łodzi, a także w okolicach tych miast.
- Jeśli KRRiT byłaby skłonna postawić na DAB+ w formule dalszego rozwoju radia w nowym dodatkowym paśmie otwartym dla stacji nowo aspirujących i ze starego portfela, to wtedy sprawa staje się interesująca dla naszej stacji i pewnie też wszystkich innych. Dlatego też testujemy do czasu ostatecznych decyzji co dalej z FM czy na innych rynkach nasza propozycja muzyczna spotka się z zainteresowaniem uzasadniającym aplikacje w DAB+ na niektórych rynkach. Okres testowy to 1-2 lat i po takim okresie nawet bez systemu badawczego jakieś wnioski na przyszłość będą - stwierdził w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Ryszard Pragłowski, prezes Muzycznego Radia.
Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że tylko 44 tys. Polaków codziennie słucha radia w systemie DAB+. W 2022 roku dzienna liczba słuchaczy radiowej Jedynki wyniosła w przypadku FM 1,37 mln, drogą internetową 50 tys., przez dekoder telewizji cyfrowej 25 tys., a metodą DAB+ 11 tys. W przypadku Trójki to odpowiednio: 684 tys., 46 tys., 8 tys. i 6 tys., Polskiego Radia 24 104 tys., 45 tys., 3 tys. i 4 tys.
W zeszłym roku w Polsce sprzedano 950 tys. tunerów obsługujących FM, DAB+ oraz do odbioru internetowego radia. Z danych udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez GfK wynika, że to spadek o 2 proc. w porównaniu do 2021 roku. Jedynie 6,3 proc. stanowiły odbiorniki do cyfrowego radia DAB+.
Dołącz do dyskusji: Kolejna katolicka stacja w multipleksie eksperymentalnym firmy Polsatu