Rośnie zainteresowanie reklamami HbbTV w TVN. „Doskonale przykuwają uwagę”
TVN to stacja, w której najczęściej pojawiają się reklamy w formie aplikacji HbbTV. Takowe kampanie zaczęły też trafiać do kanałów TVP i Polsatu. Katarzyna Topol, zastępca dyrektora ds. sprzedaży w TVN Media zdradza Wirtualnemedia.pl, że klienci są zadowoleni z takich kampanii i chętnie wracają do tego formatu.
HbbTV pozwala nadawcom telewizyjnym i operatorom multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej dodatkowe treści. Mogą być to aplikacje z wideo na żądanie, interaktywne quizy, atrakcyjne graficznie przewodniki po ofercie programowej, aplikacje ze stacjami radiowymi czy aplikacje reklamowe. Najczęściej mogą z nich skorzystać tylko odbiorcy naziemni, ale w niektórych państwach usługi telewizji hybrydowej oferują także operatorzy kablowi czy platformy satelitarne. Aby skorzystać z aplikacji trzeba mieć telewizor lub dekoder kompatybilny z HbbTV, który jest podłączony do internetu. Problemu z dostępem do takich usług nie ma na większości nowych telewizorów. Rzadziej HbbTV obsługują dekodery. Najczęściej te droższe.
Jakie aplikacje znajdziemy w HbbTV?
Odbiorcy naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce mogą korzystać z aplikacji VoD TVP GO i Polsat GO. Obie pozwalają na dostęp do filmów, seriali, dokumentów, programów informacyjnych czy rozrywkowych tych nadawców. W TVP GO dodatkowo można odtworzyć daną audycję od początku jej emisji i cofnąć poszczególne kanały TVP do tygodnia wstecz. Poza produkcjami BBC w TVP GO, treści dostępne w obu aplikacjach są bezpłatne. Czasem, aby je obejrzeć, trzeba jednak przebrnąć przez blok reklamowy. Grupa TVN zaczęła wdrażać swój odpłatny serwis streamingowy Player na telewizory z HbbTV. Na razie korzystanie z niego w ten sposób jest możliwe na telewizorach LG z systemem WebOS22.
Dostawcą aplikacji HbbTV w Polsce jest także Emitel, operator multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej. Za pośrednictwem jego serwisów możemy sprawdzić program wszystkich kanałów naziemnej telewizji cyfrowej wraz ze zdjęciami i opisami audycji. Możliwe jest też skorzystanie z aplikacji z dostępem do internetowych streamów najpopularniejszych stacji radiowych. Działa też serwis Legia TV, adresowany do fanów warszawskiego klubu piłkarskiego.
Reklama w czasie filmu lub programu
Od kilku miesięcy rośnie popularność aplikacji reklamowych. Najwięcej kampanii ma na koncie TVN. W ten sposób promowały się m.in. Samsung, Crunchips, Coca Cola, Netto, Vectra i Oyakata. TVP wdrożyła aplikacje marki Oponeo.pl, a Polsat sieci supermarketów Netto. Najczęściej aplikacja reklamowa wyświetla się w postaci zachęcającego do kliknięcia bannera. Po uruchomieniu jej pilotem pojawiają się informacje o danej marce, quiz jej dotyczący lub konkurs.
- Klienci chętnie rozszerzają swoją komunikację i kampanię o HbbTV, ponieważ jest to narzędzie, które doskonale przykuwa uwagę odbiorców i pozwala skutecznie zainteresować ich komunikatem reklamowym. Format HbbTV jest internetowy, a dotyczy telewizji linearnej. Oznacza to, że reklama jest bardzo dobrze widoczna, towarzyszy ciekawym i pożądanym programom telewizyjnym TVN, takim jak seriale, programy, czy filmy, a także zachęca widza do interakcji - informuje Wirtualnemedia.pl Katarzyna Topol, zastępca dyrektora ds. sprzedaży w TVN Media.
Podczas tradycyjnych bloków reklamowych wielu widzów wychodzi do kuchni czy toalety. Takiego problemu nie ma z HbbTV. Czasami nadawcy rotacyjnie wyświetlają różne bannery lub serwisy promujące swoje propozycje programowe. - Widzowie i odbiorcy mają ogromną podzielność uwagi. Format reklamowy HbbTV daje użytkownikowi możliwość interakcji i podjęcia decyzji, czy jest zainteresowany danym komunikatem. Już poprzez sam teaser prezentowany w warstwie programowej TV klient może reklamować swój produkt, usługi czy hasło. W formacie reklamy HbbTV klienci mogą również przekazać kompleksową informację czy prezentację o produkcie, a także dodać format video - taki sam jak w TV lub digitalu lub dedykowany tylko do kampanii HbbTV - tłumaczy Topol.
Jakie produkty reklamować w telewizji hybrydowej?
Reklamy w telewizji hybrydowej mogą mieć różnorodne zastosowanie. Na przykład apetycznie wyglądająca na ekranie kanapka lub pizza może zachęcić widza to zamówienia jedzenia. - HbbTV daje też duże możliwości w zakresie call to action - korzystając z QR kodu widzowie przechodzą na wskazaną stronę klienta, pobierają kod zniżkowy na zakupy bądź mogą zamówić jedzenie. Dzięki przejściu na microsite możemy również zaprosić widza do zabawy i stworzyć quiz, który jest doskonałym wprowadzeniem do prezentacji nowego produktu. Alternatywą może być test wiedzy o danym produkcie - zdradza przedstawicielka TVN Media.
Zdaniem TVN, zainteresowanie reklamą w HbbTV rośnie i klienci są zadowoleni z jej efektów. - Taka forma komunikacji doskonale sprawdza się w branży motoryzacyjnej czy ubezpieczeniowej. Pozwala dotrzeć z ofertą do osób, które są np. zainteresowane jazdą próbną nowym modelem auta lub zapoznaniem się z nową ofertą sprzedażową. Reklama HbbTV stanowi również doskonałe uzupełnienie kampanii, które prowadzone są równolegle w trakcie emisji premier programów i seriali TVN. Jej wyniki są porównywalne z kampaniami stricte digitalowymi. Dla klientów są one na tyle satysfakcjonujące, że wielu z nich wraca do tego formatu - zapewnia Topol.
Z danych Nielsena wynika, że w kwietniu br. TVN miał 6,53 proc. udziału w rynku telewizyjnym.
Dołącz do dyskusji: Rośnie zainteresowanie reklamami HbbTV w TVN. „Doskonale przykuwają uwagę”