Ponad 80 procent Polaków rozlicza PIT przez internet. 46 procent skorzysta z ulg podatkowych
W 2021 roku 81 procent podatników rozliczy się przez internet, co stanowi wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku - wynika z raportu KPMG. - Blisko 8 na 10 podatników zamierza podzielić się swoim jednym procentem podatku z organizacją pożytku publicznego. Z możliwości odliczenia w zeznaniu rocznym ulgi podatkowej chce skorzystać 46 procent respondentów badania, najpopularniejszą pozostaje ulga na dzieci.
Raport przygotowany przez KPMG zatytułowany ,,Roczne zeznania podatkowe Polaków PIT 2020” pokazuje, jakie są obecne zwyczaje Polaków związane z obowiązkiem rocznego rozliczenia podatkowego.
Czytaj także: Apel, by sprawy podatkowe załatwiać przez e-Urząd Skarbowy
Dominuje internet
Z opracowania KPMG wynika, że zdecydowana większość Polaków złożyła już swój PIT za 2020 r. W lutym br. rozliczyło się 31 proc. Polaków, a w marcu 48 proc. podatników. 18 proc. Polaków zadeklarowało, że roczne zeznanie złoży w kwietniu.
8 na 10 Polaków, którzy mają obowiązek rozliczenia się z urzędem skarbowym dokonuje tego w miejscu zamieszkania, które jest jednocześnie miejscem zameldowania.
Większość Polaków (57 proc.) rozlicza się indywidualnie, 39 proc. podatników składa wspólne zeznanie podatkowe ze współmałżonkiem, a 4 proc. jako osoby samotnie wychowujące dziecko.
Według raportu każdego roku coraz większą popularność zyskuje rozliczenie się z urzędem skarbowym przez internet. Z takiej formy złożenia zeznania zamierza w tym roku skorzystać 81 proc. Polaków, co oznacza wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do ub.r. 57 proc. podatników rozliczających się przez internet skorzysta z usługi Twój e-PIT, a 43 proc. z systemu e-deklaracje.
PIT to nic trudnego
KPMG podaje, że połowa podatników, która korzysta z usługi Twój e-PIT zaakceptowała w całości zeznanie przygotowane przez Krajową Administrację Skarbową, a 32 proc. postanowiło zmienić lub dodać dane we wstępnie przygotowanym formularzu rocznego rozliczenia. Zaledwie 9 proc. podatników odrzuciło przygotowane zeznanie i wypełniło je od początku.
Wypełnienie zeznania PIT dla zdecydowanej większości Polaków (68 proc. wskazań) jest bardzo łatwym lub raczej łatwym zadaniem. Dzięki temu systematycznie maleje odsetek Polaków, którzy zlecają wypełnienie zeznania PIT komuś innemu.
W br. 30 proc. podatników zadeklarowało, że zleca wypełnienie zeznania w całości, a kolejne 12 proc. korzysta z częściowej pomocy innej osoby. Najczęściej w wypełnieniu zeznania pomagają księgowi (39 proc. wskazań), znajomi (31 proc.) lub członek rodziny (30 proc.).
86 proc. respondentów badania deklaruje, że coroczne rozliczenie z urzędem skarbowym nie jest dla nich źródłem stresu. Jednocześnie wypełnienie zeznania PIT nie jest czasochłonnym zadaniem – 61 proc. Polaków potrzebuje na to maksymalnie 30 minut, a kolejne 26 proc. osób wypełnia zeznanie PIT w ciągu godziny.
Apetyt na ulgę
Zgodnie z wynikami raportu z możliwości odliczenia ulg w rocznym zeznaniu podatkowym za 2020 r. skorzystała lub jeszcze skorzysta blisko połowa podatników (46 proc. wskazań). Najpopularniejszą ulgą podatkową, bez zmian w stosunku do ubiegłorocznej edycji badania, pozostaje ulga na dziecko, z której zamierza skorzystać 55 proc. podatników odliczających w zeznaniu PIT ulgi podatkowe. 23 proc. podatników zamierza skorzystać z możliwości odliczenia ulgi podatkowej na internet, a nieco mniej osób (19 proc. wskazań) z ulgi z tytułu darowizn.
W br. 78 proc. Polaków deklaruje, że zamierza przekazać 1 proc. swojego podatku na rzecz wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego. Oznacza to spadek o 6 punktów procentowych w stosunku do poprzedniej edycji badania.
Statystycznie najczęściej podatku nie przekazują najmłodsi Polacy, w wieku do 24 lat – zaledwie 39 proc. podatników w tej grupie wiekowej deklaruje, że przekazuje swój 1 proc. podatku. Z kolei grupą, która najliczniej przekazuje podatkowe wsparcie, są Polacy w przedziale wiekowym 45-54 lata.
66 proc. podatników rozliczających się z urzędem skarbowym dokonuje wyboru organizacji pożytku publicznego w oparciu o sugestię lub prośbę znajomych albo rodziny. Oznacza to spadek o 2 punkty procentowe w stosunku do ubiegłorocznej edycji badania. Co piąty Polak przyznaje, że wyboru organizacji pożytku publicznego dokonuje w sposób losowy, a kolejne 14 proc. na podstawie informacji z mediów.
Czytaj także: Fundacja Rak’n’Roll w imprezowym spocie zachęca do przekazywania 1 procenta podatku
Raport KPMG został przygotowany na podstawie badania przeprowadzonego metodą wywiadów telefonicznych CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) na reprezentatywnej próbie 800 dorosłych Polaków. Na pytania odpowiedziały osoby mające obowiązek rozliczenia się z urzędem skarbowym za rok 2020. W grupie badanych nie zostały uwzględnione osoby, za które zeznanie podatkowe przygotowuje i składa ZUS. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 18-26.03.2021 r. przez firmę badawczą Norstat.
Dołącz do dyskusji: