"Jakich mediów potrzebują Polacy"
Znawcy mediów i szefowie publicznych stacji z całej Polski dyskutowali w Krakowie o przyszłości publicznego radia i telewizji
Tematem zakończonych wczoraj V Konferencji Mediów Publicznych było: "Jakich mediów potrzebują Polacy". Szef rady nadzorczej Polskiego Radia Andrzej Długosz podkreślił, że w mediach publicznych jest wiele do poprawienia, a pracownicy radia i telewizji powinni zdać sobie sprawę, iż nie są to instytucje "wieczne i niezatapialne".
Zgodnie z tematem Konferencji jej uczestnicy sformułowali wnioski, które dotyczą zmian, jakie muszą nastąpić w mediach publicznych, aby widzowie Telewizji Polskiej i słuchacze Polskiego Radia uznali te media za własne.
Media publiczne muszą swoją ofertą programową wykazać, że są potrzebne, muszą same dokonać swojej legitymizacji. Trzeba odzyskać więź emocjonalną z odbiorcami, nauczyć się słuchać potrzeb widzów, środowisk opiniotwórczych, zasłużyć na uprzywilejowaną pozycję. Celem nadrzędnym stojącym przed mediami publicznymi jest uzyskanie wysokiego stopnia uznania i akceptacji społecznej.
Istotną sprawą jest także działanie na rzecz wyjaśnienia widzom i słuchaczom, że płacony przez nich abonament, który jest ważnym źródłem finansowania mediów publicznych, jest dla odbiorców programów istotną wartością. Dzięki abonamentowi widzowie mają dostęp do wysokiej jakości audycji kulturalnych, edukacyjnych, popularno-naukowych i innych, których nie znajdą w stacjach komercyjnych.
Uczestnicy Konferencji dyskutowali także o nowych technologiach, które wkraczają dziś do telewizji i radia. Jednym z elementów Konferencji był pokaz telewizji interaktywnej, która niebawem już może być powszechnie dostępna.
Ważnym wątkiem dyskusji były rozwiązania prawne, które obowiązują wyłącznie media publiczne i w dramatyczny sposób obniżają konkurencyjność wobec nadawców prywatnych. Telewizje i radia prywatne nie są skrępowane gorsetem ustawy o zamówieniach publicznych, która nakłada na TVP i PR obowiązek organizowania przetargów na audycje.
W dyskusji w drugim dniu Konferencji powracał temat projektu prywatyzacji mediów publicznych i likwidacji abonamentu. Takim projektom trzeba zdecydowanie przeciwdziałać – mówili uczestnicy Konferencji. Potrzebna jest natomiast długoterminowa strategia Państwa wobec mediów publicznych, wyraźne określenie modelu mediów publicznych i sposobu ich finansowania. Podkreślano, że abonament jest najpowszechniejszą formą finansowania mediów publicznych w Europie, formą w pełni akceptowaną przez prawo Unii Europejskiej.
Na zakończenie obrad V Konferencji Mediów Publicznych jej uczestnicy przyjęli Oświadczenie, którego pełną treść publikujemy poniżej.
Oświadczenie V Konferencji Mediów Publicznych
Polskie Radio i Telewizja Polska znalazły się w punkcie zwrotnym. Bez jasno określonej medialnej polityki państwa, publiczne radio i telewizja nie mają w Polsce przyszłości. Brak tej polityki przekreśla perspektywy rozwoju, lekceważy 80-letnią tradycję Polskiego Radia i miliony widzów oglądających programy Telewizji Polskiej.
Nowe technologie zmieniły sytuację na rynku mediów i telekomunikacji. Współczesna polityka medialna państwa jest elementem rozwoju cywilizacyjnego. Media publiczne jako instytucja narodowa nie mogą być przedmiotem gry politycznej. Idea prywatyzacji mediów publicznych jest wymierzona w ład demokratycznego państwa.
Nowe prawo medialne powinno umożliwić wykorzystanie nowoczesnych technologii, określić źródła finansowania mediów publicznych, zagwarantować suwerenność programową i personalną Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Obowiązujące obecnie regulacje prawne, którym podlegają media publiczne wymagają zmian, w szczególności w prawie autorskim, prawie o zamówieniach publicznych, prawie podatkowym. Wsparcie państwa nie jest sprzeczne z ideą wolnego rynku, gdyż celem mediów publicznych nie jest gra rynkowa.
Tylko media publiczne są w stanie zapewnić powszechny dostęp do najważniejszych wydarzeń i do programów określających narodową tożsamość. Edukacja obywatelska i tworzenie kapitału społecznego wymagają istnienia silnych mediów publicznych. Dlatego dzisiaj raz jeszcze dokonaliśmy analizy w jaki sposób pełnimy służbę publiczną, w jaki sposób wypełniamy przestrzeń debaty obywatelskiej, po to aby tworzyć wartościowe programy dostosowane do prawdziwych potrzeb naszych słuchaczy i widzów. Obowiązkiem państwa jest stworzenie warunków umożliwiających wypełnianie tej misji.
Dołącz do dyskusji: "Jakich mediów potrzebują Polacy"