Komputer w co drugim domu
Blisko połowa Polaków (44%) posiadających w domu dostęp dointernetu stworzyła domową sieć komputerową - wynika z badaniaD-Link Technology Trend (DTT), przeprowadzonego na zlecenie firmyD-Link przez Millward Brown SMG/KRC.
Sieci domowe najczęściej są tworzone przez mieszkańców dużychmiast. Najpopularniejszym łączem w Polsce jest ADSL, z któregokorzysta 37% internautów.
Polacy tworzą najczęściej sieci przewodowe. Do stosowaniatakiego rozwiązania przyznaje się 35% badanych posiadających dostępdo internetu. W 8% przypadków domowe sieci są bezprzewodowe,natomiast 1% ankietowanych wskazał na posiadanie w domu obu typówsieci.
W badaniu D-Link Technology Trend pytano również o nowoczesneurządzenia technologiczne jakie Polacy posiadają w swoich domach.Najpopularniejszy jest komputer, który posiada 51% Polaków.Najczęściej jest to stacjonarny desktop - tak odpowiedziało 45%ankietowanych. Z kolei do posiadania laptopa przyznało się 6%badanych. Coraz popularniejsze są nowinki związane z telewizją.Odtwarzacze DVD znajdują się u 20%, natomiast telewizory nowejgeneracji HD u 6% respondentów.
Liczba osób posiadających komputer pokrywa się dokładnie zwynikami, które zostały zaprezentowane w "Diagnozie Społecznej2007" - największym polskim badaniu socjologicznym realizowanymprzez zespół prof. Janusza Czapińskiego przez Instytut PsychologiiUniwersytetu Warszawskiego oraz Radę Monitoringu Społecznego.
W badaniu D-Link Technology Trend ankietowani odpowiadalirównież na pytania dotyczące dostawców internetu. Najpopularniejszew Polsce jest stałe łącze ADSL, które promują dostawcytelekomunikacyjni (Telekomunikacja Polska, Netia, Tele 2). Korzystaz niego 37% ankietowanych. Kolejne 22% korzysta z łącz operatoratelewizji kablowej, a aż 16% lokalnego dostawcy osiedlowego. Polacyzauważyli również, możliwość łączenia się z internetem korzystającz sieci telefonii komórkowej. Z tej opcji korzysta 3% spośródwszystkich mających odstęp do Internetu.
- D-Link Technology Trend pokazuje, iż Polacy są lepiejzinformatyzowani niż nasza rodzima administracja państwowa - mówiRoman Napierała, szef D-Linka w Europie Środkowej i Wschodniej. - WEstonii 82% podatników składa deklaracje podatkowe przez internet.W Polsce nie ma przede wszystkim woli do wprowadzenia takiegoprojektu w życie, podczas gdy ponad 30 procent gospodarstw domowychma już dostęp do internetu. To wynik słabszy niż w bardziejrozwiniętych krajach, ale wzrost zainteresowania internetem itechnologiami jest ogromny.
Komentarze:
prof. Janusz Czapiński, komentując wyniki Diagnozy Społecznej 2007na antenie Pierwszego Programu Polskiego Radia
- Wydaje się, że bariera finansowa jest coraz słabszą barierąjeśli chodzi o dostęp i umiejętność posługiwania się nowoczesnymitechnologiami. [&] W tej chwili barierą wydaje się być główniepoziom wykształcenia i wiek. To jest bariera edukacyjna. Aleponieważ Polacy również na potęgę się kształcą, w związku z tymmożna oczekiwać, że tempo wzrostu upowszechnienia tych nowoczesnychtechnologii komunikacyjnych będzie przynamniej takie jakdotychczas, a to jest naprawdę bardzo duże tempo, ponieważ ponadpołowa gospodarstw domowych w Polsce jest wyposażona w komputery, aprawie 40 proc. ma dostęp do Internetu. I pod tym względem toraczej wyprzedzamy inne kraje na podobnym poziomie rozwoju, aniżeliciągniemy się gdzieś w ogonie.
Kuba Antoszewski, PR Manager SMG/KRC
- Wyniki badania pokazują, że rewolucja technologiczna w polskimdomu jest jeszcze kwestią przyszłości. Komputer stacjonarny jest,co prawda, w prawie połowie wszystkich gospodarstw domowych, adostęp do internetu w blisko jednej trzeciej. Jednak posiadaniemurządzeń związanych z nowymi technologiami (laptop, palmtop, kamerakomputerowa) może się pochwalić już poniżej 10%.. Coraz więcejinternautów łączy się z siecią w domu. Charakter internetu w Polscezmienia się i z obszaru aktywności zawodowej wkracza w światrozrywki, spędzania wolnego czasu. Biorąc pod uwagę rosnącąpenetrację internetu w Polsce (obecnie ponad 42%) orazzróżnicowanie potrzeb i zainteresowań internautów, ze względuchoćby na wiek oraz ciągle spadające ceny urządzeń, można sięspodziewać, że już wkrótce dwa lub więcej komputerów w domu niebędzie rzadkością. Podobnie jak obecnie dzieje się z telefonamikomórkowymi.
O badaniu D-Link Technology Trend
D-Link Technology Trend (DTT) to cykliczne, kwartalne badanienastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest nazlecenie firmy D-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanieprzeprowadzane jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskieprowadzone w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15+.
Dołącz do dyskusji: Komputer w co drugim domu