Konkursy promocyjne kontra programy lojalnościowe
Konkursy promocyjne są wśród Polaków coraz mniej popularne, za to coraz częściej bierzemy udział w programach lojalnościowych.
Wynika z badania "BTL Monitor 2005" przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.
W 2005 roku aż 68,1% respondentów zadeklarowało, że zetknęło się kiedykolwiek z programem lojalnościowym. W 2003 r. odpowiedziało tak tylko 58,7% badanych a w 2004 r. 66,3%. Co ciekawe ze względu na program lojalnościowy aż 36,2% badanych zaczęło częściej nabywać objęte nim produkty.
W porównaniu z ubiegłymi latami znacznie wzrosła liczba osób, które biorą udział w programie lojalnościowym (kiedykolwiek: 2003-27,4%; 2004-36,3%; obecnie: 2003-15,3%; 2004-24,9%).
Jak wynika z badania "BTL Monitor 2005" im wyższe wykształcenie mają badani tym częściej stykają się z programami lojalnościowymi (niepełne średnie i niższe 56,8%; średnie 72,8%; wyższe i niepełne wyższe 82,2%).
W porównaniu z rokiem 2003 i 2004 wzrosła liczba osób, które zetknęły się z programami lojalnościowymi oraz tych, które kiedykolwiek wzięły nich udział.
Udział w programie lojalnościowym częściej deklarują osoby lepiej wykształcone (im wyższe wykształcenie tym częściej kiedykolwiek badani brali udział w programie lojalnościowym od 15,5% do 55,8%).
Obecnie programy lojalnościowe stały się częścią konsumenckiej rzeczywistości Polaków - mówi dr Adam Czarnecki wice prezes Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia. Wynika to z dwóch czynników: po pierwsze firmy coraz częściej uznają, że bardziej opłaca się im dbać o klientów, których już pozyskały niż za duże pieniądze przyciągać nowych.
Po drugie na pewnych rynkach niejako standardem stało się oferowanie klientowi uczestnictwa w programie lojalnościowym. I tak programy lojalnościowe to już codzienność klientów stacji benzynowych, operatorów komórkowych czy nawet supermarketów.
Konkursy promocyjne cieszą się w tym roku mniejszą popularnością niż w latach ubiegłych. Tylko niecałe 40 % badanych zadeklarowało, iż bierze udział w konkursach promocyjnych, podczas gdy rok wcześniej takich osób było 47,4%. Osoby biorące udział w konkursach promocyjnych to częściej osoby w wieku poniżej 44 lat.
W tym roku 59,1% osób deklaruje, iż w ogóle nie bierze udziału w tego typu konkursach, podczas gdy w 2004 roku było takich osób 51,8%.
Konkursy promocyjne są jednym z częściej stosowanych instrumentów mających wpłynąć na okresowy wzrost sprzedaży produktów - mówi dr Adam Czarnecki wice prezes Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia. Zastanawiający jest spadek liczby osób biorących w nich udział w 2005 roku. Może - po prostu - jest on związany z mniejszą ilością tego typu akcji?
Może to być związane z tym, że zorganizowanie konkursu jest dość skomplikowane. To duża inwestycja finansowa, która wymaga dobrego zaplanowania, wypromowania i zaoferowanie atrakcyjnych nagród. A poniesione na konkurs nakłady nie zawsze przynoszą oczekiwane efekty. Co więcej, konkurs kosztuje tyle samo, niezależnie od ilości osób, które wezmą w nim udział. A może nie przynieść spodziewanych efektów, z powodów zupełnie od organizatora niezależnych - na przykład konkurs zorganizowany przez producenta lodów nie odniesie sukcesu w zimne lato. Producenci nie zawsze chcą ponosić takie ryzyko - dodaje Czarnecki.
Głównym powodem brania udziału w tego typu konkursach są atrakcyjne nagrody - stąd tak ważne poznanie preferencji potencjalnych klientów co do atrakcyjności nagród. Znaczna część osób bierze w nich udział niejako przy okazji zakupu.
Dołącz do dyskusji: Konkursy promocyjne kontra programy lojalnościowe