Kto korzysta w Polsce z serwisów geolokalizacyjnych? (raport)
Polacy korzystają z serwisów geolokalizacyjnych częściej żeby przeglądać oferty niż informować znajomych o swoim położeniu. Prawie co czwarty robi to codziennie.
Z badania firm SoInteractive i IRCenter wynika, że wśród Polaków korzystających z serwisów i usług geolokalizacyjnych prawie jedna czwarta zagląda na nie codziennie, natomiast ponad 40 proc. - rzadziej niż raz w miesiącu.
84 proc. osób korzystających z portali geolokalizacyjnych ma od 19 do 34 lat, a 76 proc. mieszka w Warszawie, podczas w innych dużych miastach - tylko 9 proc. Jako podstawowe źródło informacji podają oni wyszukiwarki internetowe (92 proc. wskazań) i rekomendacje znajomych (34 proc.).
Polscy użytkownicy serwisów geolokalizacyjnych są mocno aktywni w społecznościach internetowych: 88 proc. ma profil na Facebooku, 73 proc. ogląda filmy w sieci, 68 proc. umieściło swój profil zawodowy na Goldenline.pl, a 66 proc. kupuje na Allegro. Z drugiej strony „tylko” 47 proc. z tych internautów prowadzi bloga, 36 proc. korzysta z serwisu LinkedIn, 28 proc. - z NK.pl, a 27 proc. - z Twittera.
Co trzecia osoba używająca serwisów geolokalizacyjnych szuka w nich ofert sklepów i usługodawców, a co czwarta - informuje o swoim położeniu znajomych lub szuka ciekawych miejsc. Co piąty respondent korzysta z takich stron, bo robią to jego znajomi.
Badanie zostało zrealizowane przez firmy SoInteractive i IRCenter w maju wśród 250 Polaków korzystających z serwisów i usług geolokalizacyjnych. Sondaż przeprowadzono przy pomocy kwestionariusza online, do którego zaproszenie pod postacią adresu URL prowadzącego na docelową stronę było emitowane osobom aktywnie uczestniczącym w dyskusjach o mediach społecznościowych i technologiach mobilnych.
Tę ankiętę uzupełniono badaniem w ramach serwisów geolokalizacyjnych przy pomocy narzędzi do data-minning opartych na publicznie dostępnych mechanizmach pozyskiwania danych (API), dzięki którym pobrane zostały informację dotyczące miejsc, liczby check-inów oraz internautów, którzy te miejsca odwiedzieli. W badaniu uwzględniono miejsca, w których użytkownicy zalogowali się przynajmniej raz od stycznia do maja br. Ponadto w podobny sposób zidentyfikowano wszystkie treści umieszczone od stycznia do kwietnia br. w mediach społecznościowych, w których pojawiła się nazwa usługi lub zwroty odnoszący się do serwisów geolokalizacyjnych.
Cały raport z badania można przeczytać i pobrać pod adresem http://sointeractive.pl/raport.
Dołącz do dyskusji: Kto korzysta w Polsce z serwisów geolokalizacyjnych? (raport)