Meta sprzedaje aplikację Giphy po decyzji brytyjskiego regulatora
Na mocy postanowienia brytyjskiego Urząd ds. Konkurencji i Rynków koncern Meta zobowiązał się do sprzedaży platformy graficznej Giphy, kupionej w 2020 roku za 315 milionów dolarów.
Powołując się na ryzyko znacznego zmniejszenia konkurencji w mediach społecznościowych i reklamy display, Competition and Markets Authority (CMA) nakazał koncernowi Meta "sprzedaż Giphy w całości, odpowiedniemu nabywcy". W oświadczeniu firma przekazała, że była "rozczarowana decyzją CMA, ale akceptuje orzeczenie jako ostateczne w tej sprawie".
In November 2021, we ordered #Meta to sell #Giphy after our phase 2 investigation found that the merger could harm social media users and UK #advertisers.
— Competition & Markets Authority (@CMAgovUK) October 18, 2022
[1/3] pic.twitter.com/oXHYR6ww0A
Transakcja Mety zablokowana
Jest to pierwszy przypadek, gdy globalny regulator blokuje zamkniętą transakcję którejkolwiek globalnej firmy technologicznej.
W listopadzie ubiegłego roku Urząd ds. Konkurencji i Rynków w Wielkiej Brytanii nakazał Mecie zbycie Giphy po uznaniu, że połączenie obu firm budzi obawy o konkurencję.
Meta próbowała odwołać się od tej decyzji. Jednak w czerwcu tego roku sąd w znacznej części oddalił powództwo koncernu, przekazując sprawę z powrotem do brytyjskiego regulatora rynku. Po Po trzymiesięcznym postępowaniu, urząd stwierdził, że transakcja pozwoli Mecie na dalsze powiększanie swojej przewagi konkurencyjnej.
Przejęcie Giphy przez Metę za 315 milionów dolarów nie było dla koncernu Marka Zuckerberg największą transakcją w historii. Gigant mediów społecznościowych za miliard dolarów kupił Instagrama, za komunikator WhatsApp zapłacił zaś aż 19 miliardów dolarów.
Giphy powstała w 2013 r. Platforma założona przez Alexa Chunga i Jace’a Cooke’a służy do obsługi GIF-ów, czyli krótkich animowanych grafik wykorzystywanych głównie w internecie. Początkowo Giphy oferowała wyłącznie wyszukiwarkę GIF-ów w sieci, później na platformie pojawiły się także narzędzia i opcje ułatwiające tworzenie przez użytkowników ich własnych animacji.
W drugim kwartale br. koncern Meta zanotował wyniki poniżej oczekiwań: wpływy zmalały o 1 proc. do 28,82 mld dolarów, a zysk netto z 10,39 do 6,69 mld dolarów. Tłumaczył to słabą koniunkturą reklamową, przyznając, że nie spodziewa się poprawy w trzecim kwartale.
Dołącz do dyskusji: Meta sprzedaje aplikację Giphy po decyzji brytyjskiego regulatora