Nowa oprawa Canal+
Twórcą szaty graficznej jest dyrektor artystyczny stacji, znany francuski grafik Etienne Robial
Canal+ wprowadza zmiany w swojej oprawie graficznej. Pierwsze modyfikacje na antenie CANAL+ pojawiły się pod koniec lutego. Cały proces zakończy się wiosną, kiedy nowe elementy zostaną wprowadzone do wszystkich materiałów drukowanych.
Twórcą szaty graficznej CANAL+ jest dyrektor artystyczny stacji, znany francuski grafik Etienne Robial, który opracował całościowy system identyfikacji wizualnej kanału. Co kilka lat artysta odświeża oprawę CANAL+, wprowadzając do niej nowe elementy. Tym razem Robial zwiększył paletę kolorów, zmodyfikował istniejące kroje czcionek oraz elementy dźwiękowe oprawy. W motywach muzycznych wykorzystywanych na antenie zastosował nowe brzmienie - dźwięk ksylofonu - ponadczasowego instrumentu perkusyjnego, który harmonijnie współgra z wieloma gatunkami muzyki, jednocześnie zaś nie jest w wyłączny sposób utożsamiany z żadnym stylem muzycznym.
Na początku istnienia międzynarodowej stacji CANAL+ głównym jej znakiem rozpoznawczym była elipsa z logo kanału. W 1997 roku wiodącym elementem systemu wizualnego stały się prostokąty. Bieżąca oprawa to trzecia już kolekcja krojów, kształtów i kolorów opracowana przez Etienne'a Robiala dla CANAL+. Znamiennym jest to, że artysta nigdy nie przygotowuje pełnej dokumentacji graficznej na potrzeby stacji, opracowuje jedynie zbiór elementów możliwych do wykorzystania oraz precyzyjne zasady ich zestawiania. Dzięki temu praca grafików we wszystkich filiach CANAL+ na świecie przypomina układanie przygotowanych przez artystę klocków - każda praca jest niepowtarzalna, jednocześnie każda stylistycznie identyfikowana jest z stacją. W Polskim oddziale CANAL+ francuski wzór został zaadaptowany do tutejszych potrzeb przez pion grafiki, który nie tylko opracowuje - na podstawie wytycznych Robiala - nowe elementy graficzne, ale również jest "strażnikiem" oprawy wizualnej na etapie produkcyjnym.
Do najnowszej oprawy graficznej Robial wprowadził kolejną figurę geometryczną - kwadrat - który od tej pory występuje równolegle z emblematycznymi prostokątami. Podstawowa zmiana w szacie wizualnej polega na tym, że formy geometryczne - dotychczas zestawiane obok siebie -zaczynają się nakładać, przenikać i mieszać. Skutkuje to zwiększeniem palety kolorów o dodatkowych 9, powstałych z połączenia podstawowych barw.
Oprawa graficzna to część całego systemu identyfikacji wizualnej stacji. Nie tylko podnosi ona atrakcyjność programu, gwarantuje jego rozpoznawalność, ale jest też sposobem komunikowania się z widzem. W bieżącej oprawie odnowiony został system informacyjny. Pojawiły się nowe kroje czcionek, choć dotychczas obowiązujące oficjalne liternictwo (Futura CANAL+) jest nadal wykorzystywane. Modyfikacjom w warstwie wizualnej towarzyszy nowa muzyka autorstwa Florent Barbiera oraz Stephane'a Sauniera (odpowiedzialnych za oprawę muzyczną kanału), z wykorzystaniem ksylofonu jako instrumentu wiodącego. Zarówno unikalne czcionki przypisane do wszystkich typów programów, jak i określona warstwa dźwiękowa pomagają identyfikować poszczególne pozycje ramówki, niosą ze sobą informacje o każdym programie. Stają się dla widza przewodnikiem po ofercie CANAL+ - infomuje Canal+.
System identyfikacji CANAL+, który od lat rozwija Etienne Robial nie ogranicza się tylko do oprawy antenowej. Dotyczy również wszelkich dokumentów firmowych, materiałów reklamowych, informacyjnych, które zawsze opracowywane są w ściśle określony sposób, według standardów ustalonych przez artystę.
Etienne Robial, nazywany we Francji papieżem grafiki, urodził się w 1945 r. w Rouen. W 1967 ukończył tamtejszą Akademię Sztuk Pięknych, a rok później - Akademię Sztuki i Rzemiosła w Vevey (Szwajcaria). W 1970 został dyrektorem artystycznym Barclay i Filipacchi. Artysta przyczynił się do odrodzenia sztuki komiksu we Francji, poprzez stworzenie w 1972 r. (wspólnie z Florence Cestac) wydawnictwa Futuropolis, w ramach którego opublikowanych zostało ponad 500 książek 328 twórców.
Dołącz do dyskusji: Nowa oprawa Canal+