Nowe Paczkomaty coraz szybciej się zapełniają. Podwyżki popłaciły InPostowi
Na koniec marca do InPostu należało 29,8 tys. Paczkomatów, z czego 20 tys. w Polsce, gdzie nowo stawiane automaty coraz szybciej generują wysokie obroty. W naszym kraju przy wzroście liczby dostarczonych paczek o 18 proc. przychody poszły w górę o 29 proc., m.in. dzięki dwóm podwyżkom cen w ciągu roku.
Mimo mocnego wyjścia kilka lat temu na rynki zagraniczne większość swoich przychodów InPost nadal generuje w Polsce. W pierwszym kwartale wpływy firmy na naszym rynku zwiększyły się o 29 proc. do 1,17 mld zł, z czego te z dostaw do Paczkomatów (ang. skrót APM) - z 693,4 do 891,1 mln zł.
Operator dostarczył 132 mln przesyłek (18 proc. więcej niż przed rokiem): 110,4 mln do Paczkomatów i 21,7 mln do domów odbiorców. Wzrosła też rentowność na poziomie skorygowanej EBITDA: marża z 41,3 do 45,3 proc., a zysk z 376,6 do 531,9 mln euro.
Wpłynęły na to dwie podwyżki cen dla klientów: pierwszą wprowadzono wiosną ub.r., kolejną w marcu br., a jesienią firma podniosła też stawki w ramach umowy z Allegro.
Rok do roku liczba Paczkomatów w Polsce zwiększyła się z 17,4 do 20 tys. InPost podkreśla, że nowo uruchamiane maszyny w br. już po trzech miesiącach działania obsłużyly tyle przesyłek, co w ub.r. po dziewięciu, a w 2021 roku po czterech.
Przez kwartał przybyły automaty z 3 tys. skrytek, o 0,4 tys. więcej niż rok wcześniej.
InPost podał, że w Polsce I kwartał 2023 był drugim najlepszym w historii firmy (po 4 kw. 2022 r.) pod względem wolumenu obsłużonych paczek. W I kwartale obsłużono 132 mln przesyłek, przy znacznym wzroście wolumenów dostarczanych zarówno do paczkomatów InPost, jak i przez dostawy kurierskie, co pozwoliło na wzrost udziału w rynku.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Za nami kolejny kwartał imponujących wzrostów liczby przesyłek. Nadal rośniemy szybciej niż branża e-commerce na wszystkich naszych kluczowych rynkach. Wyniki te udało nam się osiągnąć mimo, że pierwszy kwartał jest sezonowo najmniej dynamicznym kwartałem w roku - podkreślił w komunikacie Rafał Brzoska, prezes i mniejszościowy akcjonariusz InPostu.
W Wielkiej Brytanii i Włoszech InPost nadal stratny
We Francji, Mondial Relay odnotował silny wzrost wolumenu, głównie w segmencie B2C (pierwszy tak wysoki wzrost w tym segmencie) oraz C2C. Mondial Relay na wszystkich rynkach odnotował wysoką dynamikę ekspansji swojej sieci punktów odbioru paczek (zarówno PUDO jak i urządzeń paczkomatów), kończąc I kwartał 2023 z 23.219 punktami (+25 proc. r/r).
W Wielkiej Brytanii i we Włoszech InPost dostarczył w I kwartale 2023 roku 10,3 mln paczek, a przychody z tej części segmentu międzynarodowego wzrosły ponad trzykrotnie r/r.(
Mondial Relay zwiększył rok do roku przychody o 19 proc. do 717,1 mln zł, jego skorygowany zysk EBITDA zmalał z 77,1 do 71,6 mln zł, a skorygowana marża EBITDA - z 12,8 do 10 proc.
Natomiast w Wielkiej Brytanii i Włoszech InPost przy wzroście skoku przychodów z 29,6 do 103,4 mln zł (tylko we Włoszech: z 2 do 43,8 mln zł) i liczby dostarczonych przesyłek z 3,8 do 10,3 mln. Natomiast skorygowana strata EBITDA wyniosła 46,2 mln zł, wobec 44,6 mln zł rok wcześniej.
- W Polsce odnotowaliśmy nie tylko mocny wzrost obsługiwanych wolumenów - o 18 proc. w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku - ale także znaczną poprawę marży. Również Mondial Relay zanotował silny wzrost wolumenów, zarówno we Francji jak i na pozostałych rynkach. We Francji pozytywny jest w szczególności wzrost wolumenu w segmencie B2C, co potwierdza słuszność przyjętej strategii - skomentował Rafał Brzoska.
- W Wielkiej Brytanii zanotowaliśmy poprawę rentowności prowadzonych operacji, co pozwala z optymizmem patrzeć na perspektywy rozwoju na tym rynku. W kolejnych kwartałach nadal będziemy koncentrować się na usprawnianiu logistyki, co pozwoli nam na uwolnienie naszego potencjału wzrostu - zapowiedział.
E-commerce spowalnia
InPost podał w komunikacie, że podtrzymuje prognozę na rok 2023 i nadal będzie się koncentrować na trzech obszarach: wzroście wolumenu w Polsce ponad rynek, przy jednoczesnym wzroście marży. Zwiększeniu rentowności Mondial Relay, wzroście wydajności operacyjnej i zwiększeniu udziału w rynku B2C. Polepszaniu operacji logistycznych w Wielkiej Brytanii, co ma pozwolić na wzrost udziału w rynku B2C i dalszy wzrost ponad rynek.
- Pomimo imponującego wzrostu wolumenu w I kwartale 2023 roku, jesteśmy świadomi spowolnienia rynku e-commerce. Pozostajemy jednak przekonani, że jesteśmy w stanie spełnić nasze ambitne oczekiwania i cele zapowiadane na początku roku - powiedział Rafał Brzoska.
- Kwiecień był zgodny z naszymi przewidywaniami. Pierwsza połowa była słabsza i została nadgoniona drugą połową kwietnia, więc my wpisujemy się w swoje oczekiwania. Faktem jednak jest, że bardzo wielu graczy e-commercowych kwiecień oceniało bardzo negatywnie. Może był to czynnik pogodowy, czynnik kalendarzowy - Święta, później weekend majowy, może zbiegły się niefortunnie. Wielu narzeka, my nie narzekamy na kwiecień - powiedział Rafał Brzoska, pytany podczas telekonferencji z mediami o wolumeny przesyłek w Polsce.
- Maj wygląda nadzwyczaj pozytywnie. Pytanie, czy wpływ ma na to miało uwolnienie dużych zasobów gotówki w postaci zwrotu podatku dochodowego, który różni eksperci oceniają na około 20 mld zł - dodał.
- Jeśli chodzi o drugi kwartał 2023 r., jesteśmy świadomi ogólnego spowolnienia rynku i przewidujemy nieco niższe tempo wzrostu w II kw. 2023 r. w porównaniu do I kw. 2023 r., jednak nadal spodziewamy się dwucyfrowego wzrostu we wszystkich naszych segmentach - napisano w informacji prasowej.
Brzoska pytany o wypływ ewentualnego zwiększenia świadczenia 500+ do 800+ na InPost odpowiedział: "Niewątpliwie każda dystrybucja środków będzie przekładała się krótkotrwały efekt w postaci wzrostu siły nabywczej. Natomiast pamiętajmy, że efektem tego bezpośrednim będzie wzrost, czy utrzymanie się inflacji na wysokim poziomie. Myślę, że InPost już pokazał, że w tym inflacyjnym środowisku jesteśmy trochę marką konsumencką. (...) Jest to kolejny element dystrybucji, który prędzej przełoży się na handel tradycyjny niż e-commercowy, który waży znacznie mniej niż tradycyjny, ale jakiś efekt na pewno będzie"
Dołącz do dyskusji: Nowe Paczkomaty coraz szybciej się zapełniają. Podwyżki popłaciły InPostowi