Ponad 240 zł jednorazowo wydajemy w outletach
8 na 10 osób odwiedzających polskie outlety robi w nich zakupy, jednorazowo wydając średnio ponad 240 zł - wynika z raportu firmy badawczej IQS.
Klienci odwiedzają centra wyprzedażowe przeciętnie 3-4 razy w roku i jednorazowo zostawiają w nich średnio ponad 240 zł. Chętniej korzystają z ich oferty mieszkańcy mniejszych miast. Klienci najczęściej odwiedzają sklepy z odzieżą, dlatego wśród najemców centrów wyprzedażowych nie powinno zabraknąć marek modowych. Tego rodzaju sklepy, będące filarem centrów outletowych, odwiedza 90% klientów.
Centrum wyprzedażowe jest dla większości klientów (70% respondentów) miejscem na ogół zaplanowanych zakupów, choć wielu – szczególnie z mniejszych miast – pozwala sobie na spontaniczne zakupy. Największy ruch i największe obroty w sklepach działających w centrach wyprzedażowych odbywają się podczas weekendu (po ok. 40% w sobotę i niedzielę), a jedynie ok. 20% w ciągu tygodnia.
Centra wyprzedażowe w Polsce najprawdopodobniej jeszcze długo nie będą podobne do tych z krajów Europy Zachodniej. Główne przyczyny to niewystarczająca "masa krytyczna" handlu oraz wyraźnie niższa niż na zachodzie siła nabywcza mieszkańców powodująca brak na rynku marek z sektora "premium". Niemniej, polskie centra wyprzedażowe korzystają z doświadczeń europejskich, aby kreować modę na "polowanie na okazje".
Na polskim rynku działa ok. 60-80 sieci handlowych z wystarczającą ilością sklepów i nadwyżką towarów do zagospodarowania, aby otwierać punkty w centrach wyprzedażowych w największych ośrodkach miejskich w kraju.
W Polsce obecnie funkcjonuje 14 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni najmu ok. 250 000 m2. Są to obiekty małe i średniej wielkości (10 000 - 25 000 m2 powierzchni najmu brutto), które zwykle powstawały w fazach. Obecnie działa w nich ponad 380 najemców, prowadzących ok. 1 150 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. Każde z centrów wyprzedażowych oferuje średnio 90-100 lokali, a średnia wielkość sklepu wynosi 150-200 m2. Największą grupę najemców w centrach wyprzedażowych stanowią podmioty z sektorów: moda mix (55 podmiotów) oraz kawiarnie i restauracje (45 podmiotów).
Istniejące w Polsce centra wyprzedażowe na ogół są ulokowane na obrzeżach największych aglomeracji. W ostatnich latach podjęte zostały także inwestycje w miastach regionalnych, takich jak Białystok (Outlet Center Białystok, Outlet Białystok), Bydgoszcz (Outlet Center Bydgoszcz, Metropolitan Outlet) i Lublin (Outlet Center Lublin). W wyniku repozycjonowania jednego z centrów w Rzeszowie powstaje kolejny obiekt tego typu (Outlet Graffica).
Średnia długość najmu powierzchni w centrach wyprzedażowych wynosi od 3 do 10 lat. Stawki czynszowe dla lokali o powierzchni 100-250 m2 wahają się między 7 a 27 euro/m2 na miesiąc.
Raport Colliers International "Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce" powstał przy współpracy z firmą IQS. Badanie konsumenckie zostało przeprowadzono w lutym i marcu br., techniką CAWI, na próbie klientów centrów handlowych w wieku 18 lat i więcej, mieszkańców miast i aglomeracji, w których w okresie prowadzonych badań działały centra wyprzedażowe. Respondenci byli uczestnikami panelu internetowego IQS opinie.pl.
Dołącz do dyskusji: Ponad 240 zł jednorazowo wydajemy w outletach
Za to lumpexy mają się świetnie.... oto prawdziwa siła nabywcza....