PR w nadchodzących wyborach
Zbliża się okres wyborów prezydenckich - felieton Norberta Ofmańskiego Wiceprezesa Zarządu Związku Firm Public Relations.
Zbliża się okres wyborów prezydenckich. Przy tej okazji, dziennikarze częściej i chętniej sięgają po opinie, wypowiedzi konsultantów PR na temat wizerunku kandydatów oraz samych metod jego kształtowania. Jest to okazja do głębszych refleksji na temat strategii politycznych i metod działania jakie podejmują poszczególni kandydaci.
Odnoszę wrażanie, że działania marketingowe naszych polityków startujących w wyborach prezydenckich w większości ograniczają się do krótkiego okresu przed wyborczego 2-4 miesięcy. Obserwujemy raczej działania ukierunkowane na pozyskiwanie głosów, a w mniejszym stopniu na kształtowanie i budowanie ich wizerunku. W takim przypadku nie możemy mówić o działaniach public relations i marketingu politycznym, a raczej o marketingu wyborczym czy reklamie wyborczej.
Szkoda, bo przecież marketing polityczny jest ściśle powiązany z public relations - narzędziem długofalowego budowania wizerunku. Natomiast podczas kampanii wyborczych mamy raczej kontakt z marketingiem wyborczym i działaniami reklamowymi ukierunkowanymi na pozyskanie jak największej liczby głosów. Może to nasza kiepska pamięć sprawia, że kandydaci koncentrują swoje działania wyłącznie na wyborach?
No cóż, na pewno jest to bardziej efektywne jeżeli chodzi o środki i czas. Jednak w dłuższej perspektywie to nie "kolorowe krawaty" będą wygrywały wybory, a politycy którym bliskie są narzędzia marketingu politycznego. Wówczas coraz częściej będziemy obserwowali długofalowe strategie marketingowe, gdzie podejmowane działania public relations, a nie wysokość budżetów reklamowych decyduje o sukcesie polityka.
Norbert Ofmański Wiceprezes Zarządu Związku Firm Public Relations (ZFPR). Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Konsultantów Public Relations IPRA. Od 1999 roku pełni stanowisko Dyrektora Zarządzającego On Board PR / Ecco Network - jednej z największych w Polsce firm public relations. Od dwunastu lat związany z branżą public relations. Koordynował projekty realizowane dla wielu firm (m.in. Telekomunikacja Polska, Fiat Auto Poland, Kredyt Bank, US Pharmacia).
Dołącz do dyskusji: PR w nadchodzących wyborach