SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UKE: prędkość transmisji danych rośnie, ale operatorzy nie oferują nowych usług

Wyniki pomiarów jakości usług wykazują wyraźny wzrost prędkości transmisji danych wobec poprzednich lat, ale dostawcy usług internetowych nie oferują nowych usług specjalistycznych - wynika ze sprawozdania UKE dotyczącego dostępu do otwartego internetu.

Chodzi o czwarte sprawozdanie prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczące przestrzegania na polskim rynku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 w zakresie dostępu do otwartego internetu w okresie od 1 maja 2019 r. do 30 kwietnia 2020 r.

Urząd wskazał, że niektóre dane za 2020 r. istotnie odbiegają od podawanych w latach ubiegłych i wynikają z innych zachowań użytkowników, takich jak praca zdalna, zdalne nauczanie, zwiększone zapotrzebowanie na usługi streamingowe. Jest to - jak wskazano - spowodowane nadzwyczajną sytuacją, jaka panuje od momentu pojawienia się pandemii związanej z wirusem SARS-CoV-2.

Jak ocenia UKE, analiza sytuacji rynkowej pokazuje, że dostawcy usług internetowych publikują informacje o jakości świadczonych usług, w szczególności wskazują w dokumentach umownych dotyczących usługi dostępu do internetu jasne i zrozumiałe informacje dotyczące prędkości pobierania i wysyłania danych. Wykazują także spadek średniego poziomu zajętości pasma przeznaczanego na świadczenie usług specjalistycznych, a na podstawie przedstawionych informacji można stwierdzić, że nie stosują środków zarządzania ruchem, mogących stanowić naruszenie przepisów Rozporządzenia.

Według UKE, dostawcy nie wskazują nowych usług specjalistycznych – najczęściej wskazywanymi usługami specjalistycznymi są nadal: telewizja IPTV, telefonia VoIP oraz VPN.

Dzieje się tak, mimo że - zdaniem UKE - wyniki pomiarów jakości usług wykazują wyraźny (względem poprzednich lat objętych monitoringiem) wzrost prędkości transmisji danych. Świadczy o tym wzrost liczby pomiarów, których wyniki prędkości pobierania znajdują się w przedziałach z zakresu 30-100 Mb/s i powyżej 100 Mb/s.

Jak podał Urząd, ta ocena sytuacji rynkowej została przygotowana w oparciu o bieżące działania Prezesa UKE, w szczególności ocenę dokumentów umownych dostawców usług internetowych oraz analizę reklamacji i skarg użytkowników końcowych, odpowiedzi 27 dostawców usług internetowych na pytania zawarte w kwestionariuszu UKE dotyczące głównie środków zarządzania ruchem oraz zasad świadczenia usług specjalistycznych i ich wpływu na ogólną jakość dostępu do internetu. Chodzi również o dane pomiarowe jakości usługi dostępu do internetu (sieci mobilne i stacjonarne), działania dostawców usług internetowych w zakresie uprawnień abonenckich, w szczególności zgodności dokumentów umownych z wymogami Rozporządzenia przedmiot i procedury rozpatrywania skarg, oferowanie usług specjalistycznych w zakresie stosowanych środków zarządzania ruchem.

Jak napisano w sprawozdaniu, przedmiotem skarg związanych z prawem do otwartego internetu kierowanych do Prezesa UKE była przede wszystkim jakość świadczonych usług dostępu do internetu. Użytkownicy końcowi przekazywali informacje o zaniżonych - względem treści umowy - prędkościach usług, a także skarżyli się na wysokie wartości opóźnienia i utraty pakietów. Skargi te stanowiły mały udział, około 4-procentowy wszystkich skarg złożonych do Urzędu Komunikacji Elektronicznej w okresie od 1 maja 2019 r. do 30 kwietnia 2020 r. Spośród wpływających w tym czasie skarg ponad 30 proc. dotyczyło jakości usług świadczonych w sieciach mobilnych; 29 proc. skarg było związanych z jakością usług w sieciach stacjonarnych, natomiast pozostałe 41 proc. nie dotyczyło jakości świadczonych usług dostępu do internetu, a innych kwestii związanych z neutralnością sieci.

Urząd przypomniał także, iż mając na uwadze wspieranie użytkowników końcowych udostępniono certyfikowany system pomiarowy przeznaczony do pomiaru m.in. prędkości transmisji danych dla usługi dostępu do internetu świadczonych w stacjonarnych publicznych sieciach telekomunikacyjnych. System umożliwia pomiary z poziomu aplikacji komputerowej oraz serwisu internetowego.

Dołącz do dyskusji: UKE: prędkość transmisji danych rośnie, ale operatorzy nie oferują nowych usług

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.
nie potrafisz na witrynach poradzić sobie z komunikatem o wyłączenie blok owania reklam? wejdz na dobre programy . pl po porady jak się go pozbyć. wpisz w wyszukiwarce domenę plus mój nick DER lCk a trafisz
0 0
odpowiedź
User
ow3
nie potrafisz na witrynach poradzić sobie z komunikatem o wyłączenie blok owania reklam? wejdz na dobre programy . pl po porady jak się go pozbyć. wpisz w wyszukiwarce domenę plus mój nick DER lCk a trafisz
0 0
odpowiedź
User
lau
nie potrafisz na witrynach poradzić sobie z komunikatem o wyłączenie blok owania reklam? wejdz na dobre programy . pl po porady jak się go pozbyć. wpisz w wyszukiwarce domenę plus mój nick DER lCk a trafisz
0 0
odpowiedź