Prezes TVN: stawiamy na internet i komórki
TVN postawi w najbliższym czasie na dynamiczny rozwój nowych kanałów dystrybucji programów telewizyjnych - zapowiada w wywiadzie Walter.
Rozwijana będzie sprzedaż programów za pośrednictwem internetu i telefonii komórkowej - zapowiada prezes TVN Piotr Walter.
„Operatorzy kablowi nie mają już miejsca na kolejne kanały tematyczne, więc nasz rozwój przez kanały tematyczne jest ograniczony, nie ma też częstotliwości telewizyjnych. Dlatego szukamy możliwości rozwoju w nowych technologiach i takich przysparza internet, mobilna telewizja, jak również nowa platforma cyfrowa ITI – n” – powiedział w wywiadzie dla agencji ISB Walter.
„Mamy trzy kanały dystrybucji począwszy od tradycyjnego przez internetowy po mobilny i żadnej z tych gałęzi nie mamy zamiaru zaniedbywać i wszystkie będziemy rozwijać” - dodał.
TVN po przejęciu Grupy Onet planuje stworzyć specjalną ofertę programową przystosowaną do potrzeb internetu, ma powstać też nowy wortal telewizji TVN 24.
„Do końca tego roku chcemy nadgonić zaległości. Jest duża różnica między tym co TVN dzisiaj oferuje internautom, a tym co robi reszta świata. Na koniec tego roku, może na początku przyszłego uruchomimy wortal TVN 24, który będzie przynosił przychody zarówno reklamowe, jak i przychody z tytułu płatności za serwisy np. dostęp do archiwum informacji” – powiedział Walter.
„Wprowadzamy dystrybucję kontentu za opłatą w internecie. Docelowo mamy zamiar stworzyć nowy rodzaj oferty programowej funkcjonującej w internecie, która będzie nam przynosiła dodatkowe przychody” – dodał prezes TVN.
Z uwagi na brak miejsca w sieciach kablowych w przyszłym roku TVN raczej nie uruchomi nowych kanałów tematycznych. Natomiast zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami jeszcze tej jesieni ruszą trzy nowe kanały tematyczne. W październiku TVN Lingua – kanał do nauki języków obcych oraz TVN Med. Jesienią wystartuje też trzeci kanał tematyczny, ale na razie TVN nie ujawnia jego nazwy.
„Nie spodziewam się uruchomienia nowych kanałów tematycznych w przyszłym roku. Na chwilę przystopujemy i poświęcimy cały nasz czas żeby szlifować ofertę programową kanałów już funkcjonujących” – zapowiada prezes Walter.
Walter dodał, że spośród nowych programów TVN Lingua będzie w pełni sfinansowany przez ITI.
Spółka nie liczy, przynajmniej w tym roku, aby dystrybucja programów za pośrednictwem nowej platformy cyfrowej ITI przełożyła się na znaczny wzrost przychodów grupy. Niewykluczone natomiast, że TVN w przyszłości kupi spółkę ITI Neovision, która jest operatorem nowej platformy cyfrowej ‘n’.
„Wiem, że ITI nie wykluczało, że TVN mógłby przejąć platformę cyfrową, ale na tym etapie nie ma jeszcze o tym dyskusji. Poczekajmy aż ten projekt wystartuje i zobaczmy jak się rozwinie” – powiedział Walter.
Prezes TVN podtrzymał szacunki zgodnie, z którymi rynek reklamy telewizyjnej wzrośnie w tym roku o 12%. Wyjaśnia, że w pierwszym półroczu wzrost ten wyniósł 15%, ale wynikał z niskiej zeszłorocznej bazy (związanej z żałobą narodową po śmierci papieża).
Walter przewiduje, że w tym roku wzrost cen reklam w TVN wyniesie między 10% a 18%. Według prezesa z punktu widzenia cen reklam dobrze zapowiada się też dla TVN-u przyszły rok.
„Wydaje nam się, że mając dobrą oglądalność mamy z czym rozpoczynać negocjacje z domami mediowymi. Negocjacje na rynku telewizyjnym odbywają się od listopada do stycznia i one opisują poziomy cen na cały rok” – powiedział Walter.
Dane za 25 dni września pokazują, że telewizja TVN zwiększyła oglądalność całodobową w całej populacji do 18,8% z 15,4% w analogicznym okresie 2005 roku. Udział stacji TVN w grupie docelowej w 'prime time' wzrósł w tym okresie do 31,6% z 27,7% rok wcześniej.
W tym czasie oglądalność Polsatu wyniosła 15,4% (spadek z 17,2% w analogicznym okresie 2005 roku), TVP1 – 22,6% (wobec 22,9% rok wcześniej), a TVP2 -19,4% (wobec 22%). Całodobowa oglądalność TVN 24 w grupie docelowej (wiek 25+, miasta powyżej 100.000 i przychody powyżej średniej) wzrosła do 5,1% z 2,8% przed rokiem, a TVN7 w grupie docelowej (wiek 16-34 i miasta 100.000+) wzrosła do 2,4% z 2,2%.
Walter podtrzymał plan wypłaty w przyszłym roku dywidendy w wysokości od 30% do 50% zysku netto. Tłumaczył, że brak wypłaty dywidendy w 2006 roku związany był z zakupem Grupy Onet.
TVN miała 85,17 mln zł skonsolidowanego zysku netto w II kw. 2006 roku wobec 70,67 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny grupy wyniósł 126,44 mln zł wobec 81,28 mln zł zysku rok wcześniej, natomiast skonsolidowane przychody wyniosły 308,50 mln zł wobec 218,04 mln zł rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Prezes TVN: stawiamy na internet i komórki