Przychody reklamowe mediów wzrosły o 9,7 proc. r/r
Według szacunków analityków CR Media Consulting S.A., przychody reklamowe mediów w ujęciu netto wzrosły w pierwszym półroczu 2007 roku o 9,7% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Drugi kwartał przyniósł obniżenie dynamiki wzrostu rynku reklamowego w stosunku do kwartału pierwszego - dynamika w miesiącach kwiecień-czerwiec wyniosła 9,2% wobec 10,4% zanotowanej w miesiącach styczeń-marzec.
Największym beneficjentem wzrostu była telewizja, która zwiększyła przychody o 185,1 mln złotych, co stanowi 12,1% wzrostu wobec I półrocza roku poprzedniego. Najbardziej dynamicznie rosną wydatki reklamowe w Internecie, które wzrosły o 46,7% osiągając poziom 157,6 mln złotych. Znacznie słabsze wzrosty wygenerowała prasa (3,0%) i radio (4,6%).
Wzrost przychodów telewizji jest skutkiem przede wszystkim trwającego od trzech lat wzrostu realnych cen zakupu czasu reklamowego, który w wiodących stacjach telewizyjnych sięgnął w tym okresie kilkudziesięciu procent. Możliwości dalszego wzrostu cen czasu reklamowego w telewizji - przy ograniczonej ustawowo podaży - będą w znaczący sposób wpływały na obraz rynku reklamy w średnim okresie, decydując o skali dynamiki całego rynku jak i poszczególnych mediów - czytamy w raporcie.
Bardzo niska dynamika wzrostu wydatków na reklamę prasową, której udział w wydatkach reklamowych ogółem jest bardzo znaczący, spowodowała obniżenie prognozy wzrostu wartości rynku reklamowego ogółem w roku 2007 z 9,6% do 9,2%. Prognoza ta nie uwzględnia jednak wpływu ewentualnej kampanii wyborczej do parlamentu na jesieni b.r.
Niezmiennie główną przyczyną poprawy koniunktury na rynku reklamy jest wzrost gospodarczy. Reklama jest branżą szczególnie czułą na wahania koniunktury, jako że wydatki na reklamę są bardzo elastyczne. Z tego powodu recesja na rynku reklamowym była zdecydowanie głębsza niż w innych sektorach gospodarki, ale można się spodziewać, że w okresie koniunktury rynek reklamy będzie rósł szybciej niż PKB - czytamy w raporcie.
CR Media Consulting prognozuje dynamikę wzrostu rynku reklamy w latach 2008-9 na poziomie 7,5-8,0%. Najszybciej rosnąć będą przychody z reklamy internetowej, które w 2009 roku powinny osiągnąć udział w rynku reklamy ogółem przekraczający 7,5%.
CR Media Consulting jest doradcą mediowym specjalizującym się w planowaniu i zakupie mediów. Działa na polu radia, prasy i Internetu. Od 2003 roku publikuje Ad.Media Raport - kwartalne opracowanie na temat rynku mediów i reklamy. Od maja tego roku CR Media Consulting jest częścią giełdowej Internet Group SA.
Dołącz do dyskusji: Przychody reklamowe mediów wzrosły o 9,7 proc. r/r