SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Przywiązanie Polaków do pracy i firmy

Ponad połowa - 52% Polaków deklaruje duże przywiązanie do wykonywanej pracy i / lub do firmy, w której pracuje - wynika z raportu The Global Employee Commitment 2002*, opublikowanego dzisiaj przez firmę Taylor Nelson Sofres (realizacja w Polsce - TNS OBOP). Wynik ten jest znacznie niższy niż średnia uzyskana we wszystkich 33 krajach objętych pomiarem (65%). Prawie połowa Polaków (48%) nie wykazuje przywiązania ani do firmy, ani do wykonywanej pracy.

Z badania wynika ponadto, że Polacy są znacznie bardziej przywiązani do pracy, którą wykonują (44%) niż do firmy, w której pracują (36%). Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku (praca i firma) wyższy poziom przywiązania wykazują kobiety (odpowiednio 48% i 40%) niż mężczyźni (odpowiednio 41% i 33%).

We wszystkich objętych pomiarem krajach ponad połowę zatrudnionych stanowią osoby, które wykazują przywiązanie do wykonywanej pracy (57%) i do firmy, w której pracują (51%). 14% spośród badanych pracowników to osoby zorientowane na karierę, czyli przywiązani głównie do swojej pracy, ale nie do swojej firmy. Natomiast tylko 8% respondentów to pracownicy przywiązani do firmy, ale przejawiający niski stopień przywiązania do aktualnie wykonywanej pracy.

"Jeśli pracodawcy chcą efektywnie zarządzać swoimi pracownikami, powinni umieć zidentyfikować ich potrzeby oraz zrozumieć to, co ich motywuje, satysfakcjonuje i interesuje po to, aby mogli podtrzymać ich przywiązanie. Zazwyczaj pracodawcy zajmują się oszacowaniem postępów oraz satysfakcji swoich pracowników, ale rzadko badają to, jak ich zespół czuje się w firmie i jak bardzo jego poszczególni członkowie przywiązani są do swoich ról. Wydaje się, że obecnie dominującym trendem - i w Polsce, i w skali ogólnoświatowej - staje się większe przywiązanie pracowników do pracy, którą wykonują, niż do firmy, dla której pracują" - komentuje wyniki badań Urszula Krassowska, Dyrektor Działu Badań Społecznych i Politycznych TNS OBOP.

Z raportu wynika, że pracownicy z krajów zachodnich są bardziej zorientowani na karierę niż ci z regionu azjatyckiego. Francja, Holandia, Niemcy i Stany Zjednoczone mają największy procent pracowników "zorientowanych na karierę", podczas gdy Australia, Nowa Zelandia i Hong Kong odnotowuje najwyższy udział pracowników przywiązanych do firmy. Najniższy stopień przywiązania zarówno do wykonywanej pracy, jak i do firmy, w której pracują, charakteryzuje pracowników w Japonii (59%), Korei (55%) oraz Bułgarii (58%). Natomiast osobami najbardziej przywiązanymi do pracy i firmy są Izraelczycy (59%) oraz Norwegowie (57%).

Interesujące, że zatrudnieni w międzynarodowych firmach wykazują najwyższy stopień przywiązania zarówno do swoich firm, jak i do wykonywanej pracy, podczas gdy ci pracujący w niewielkich firmach ujawniają najniższy poziom przywiązania. Również osoby powyżej 50 roku życia znacznie częściej deklarują przywiązanie i do firmy, i do pracy (48%) niż młodsi badani.

Wyniki badania pokazują, że istnieją także wyraźne różnice w deklarowanym przywiązaniu pomiędzy sektorami biznesowymi. Najwyższy stopień przywiązania zarówno do firmy, jak i rodzaju wykonywanej pracy odnotowano w branży edukacyjnej (52%), w usługach finansowych (51%), w sektorze publicznym (48%) oraz usług dla biznesu (48 %). Dla porównania w sektorze przemysłowym i w budownictwie odsetek ten wyniósł tylko 35%.

"Wyniki raportu wskazują na to, że w wielu krajach firmy mają ogromną szansę na utrzymanie i rozwijanie personelu poprzez regularny i efektywny monitoring siły roboczej. Mierząc przywiązanie pracownika, firmy mogą sprawdzić, czy wartości i cele pracowników są powiązane z wartościami firmy, w której pracują i rodzaju pracy, którą wykonują, a także czy potrzeby obu stron są zaspokojone. Pozwoli to firmom wdrażać nowe rozwiązania, które w oczekiwany sposób będą odpowiadały na te potrzeby" - dodaje Urszula Krassowska.

Dołącz do dyskusji: Przywiązanie Polaków do pracy i firmy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl