W public relations zarabia się coraz lepiej. Prawie 18 tys. na dla dyrektorów
Wynagrodzenia pracowników sektora public relations wzrosły średnio o 8 proc. na poziomie płacy gwarantowanej w porównaniu z danymi z 2023 r., zaś stawki cennikowe agencji PR wzrosły przeciętnie o 7 proc. To główne wnioski z nowego raportu Związku Firm Public Relations.
W tegorocznej edycji badania, zrealizowanej w lutym i marcu br., udział wzięło 26 agencji zrzeszonych w ZFPR. Uzyskane metodą kwestionariuszową dane ponad 700 osób zostały opracowane i zweryfikowane przez firmę WTW Consulting.
– W tym roku wynagrodzenia brutto pracowników agencji PR na poszczególnych stanowiskach są średnio o 8 proc. wyższe niż w roku ubiegłym. Na tę sytuację w dużej mierze wpłynął wzrost płacy minimalnej, który znacząco podniósł uposażenie oferowane na początkowych szczeblach kariery. Stawki cennikowe dla klientów wzrosły analogicznie – średnio 7 proc. w stosunku do ubiegłego roku i o ok. 21 proc. w stosunku do roku 2022 r. co zważywszy na poziom inflacji oraz wzrost kosztów operacyjnych jest sytuacją naturalną – podsumowuje Daria Tworek, wiceprezeska ZFPR.
Zobacz: Nowy zarząd ZFPR: public relations wzmacnia biznes, chcemy o tym głośno mówić
Praca w PR atrakcyjna dla młodych
Badanie ZFPR pokazało, że praca w public relations jest atrakcyjna dla zaczynających zawodową karierę – przeciętnie 60 proc. stażystów agencji PR podejmuje po stażu stałą pracę w tej samej firmie i po roku pracy nadal kontynuuje w niej zatrudnienie. 68 proc. biorących udział w badaniu firm prowadzi programy stażowe.
– Obserwujemy także rosnące zapotrzebowanie klientów na profesjonalne usługi PR - połowa badanych agencji planuje wzrost liczby zatrudnionych pracowników w roku 2024 – dodaje Daria Tworek.
Zobacz: Średnie zarobki internetowych twórców wcale nie powalają
Wynagrodzenia w PR
Z badania stawek wynika, że osoby rozpoczynające pracę mogą liczyć na zarobki rzędu 4400 zł miesięcznie (brutto, bez rozróżnienia rodzaju umowy). Średni szczebel menadżerki może liczyć już na pensje od 7 do 9 tys. zł miesięcznie. Starszy konsultant zarobi już powyżej 11 tysięcy złotych na miesiąc. Osoby na stanowiskach dyrektorskich, takich jak unit director, mogą liczyć na wynagrodzenie powyżej 17 tys. zł.
Badanie ZFPR obejmowało również określenie wartości stawek cennikowych, a więc stawek pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierające marżę, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Dane zostały opracowane według stanu na dzień 1.04.2024 r.
- Duża różnorodność agencji zrzeszonych w ramach ZFPR sprawia, że posiadają one odmienną strukturę, w różny sposób określają doświadczenie wymagane na poszczególnych stanowiskach i oferują inne narzędzia i benefity swoim pracownikom, co wpływa na ostateczną cenę dla klienta. W związku z tym zaobserwowaliśmy, że posługiwanie się wyłącznie środkową wartością (medianą) jest niewystarczające w tym przypadku, gdyż z uwagi na specyfikę tego miernika - wyklucza on skrajne wartości ze zbioru. Dlatego też starając się jak najdokładniej zobrazować sytuację rynkową, w tym roku oprócz mediany postanowiliśmy także opublikować średnią stawkę godzinową oferowaną klientom za pracę poszczególnych osób w agencjach PR - dodaje Daria Tworek.
W tabeli poniżej zaprezentowano mediany i średnie wartości stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk wyrażone w złotych (netto).
* Ze względu na specyfikę stanowiska, prezentowane jest miesięczne wynagrodzenie gwarantowane brutto w PLN, dla wszystkich typów umów łącznie tj.: umów o pracę, cywilno-prawnych oraz B2B. Przy fakturach nie uwzględniono VAT. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.
Dołącz do dyskusji: W public relations zarabia się coraz lepiej. Prawie 18 tys. na dla dyrektorów