Reklamy w „Gazecie Wyborczej” i magazyny Agory o ponad 30 proc w dół
W pierwszych trzech kwartałach br. wpływy reklamowe „Gazety Wyborczej” zmalały w skali roku o 31,3 proc., a ze sprzedaży dziennika - tylko o 6,1 proc. Natomiast w segmencie magazynów Agory zarówno przychody reklamowe, jak i ze sprzedaży spadły o ok. 30 proc.
Od stycznia do września br. w segmencie prasy codziennej Agora zanotowała 359,1 mln zł przychodów, o 7,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Przy czym mocno wzrosły wpływy określone jako pozostałe - o 22,9 proc., do kwoty 121,5 mln zł. Składają się na to przede wszystkim usługi poligraficzne (w drukarni Agory drukowana jest m.in. „Rzeczpospolita). Z kolei przychody z projektów specjalnych (w tym kolekcji wydawniczych) zwiększyły się o 18,3 proc., do 25,9 mln zł.
Za to dużo mniej niż rok wcześniej Agora zarobiła na swoich dwóch dziennikach. Co prawda przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” od stycznia do września br. zmalały rok do roku tylko o 6,1 proc. (z 80,8 do 75,9 mln zł), co wydawca wyjaśnia dwukrotną podwyżką jej ceny: w styczniu i lipcu br. (więcej na ten temat). Jednocześnie wpływy reklamowe dziennika zmniejszyły się aż o 31,3 proc. (z 153,5 do 105,5 mln zł, czyli o 48 mln zł), a w przypadku bezpłatnego „Metra” ten spadek wyniósł 22,4 proc. (z 20,1 do 15,6 mln zł).
Przypomnijmy, że według szacunków Starlinka w I połowie br. wydatki na reklamę w gazetach wyniosły 176,3 mln zł, o 28,1 proc. mniej niż rok wcześniej (przeczytaj o tym więcej). Natomiast w trzech kwartałach br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 201 295 egz., o 15,9 proc. mniej niż rok wcześniej (zobacz wyniki wszystkich dzienników ogólnopolskich).
>>> Agora ze spadkiem przychodów i 11 mln zł straty
Agora szacuje, że w samym III kwartale wydatki reklamowe w gazetach zmalały w skali roku o 32 proc., a udział „Gazety Wyborczej” w tym segmencie wyniósł ponad 35 proc., o jeden pkt proc. mniej niż rok wcześniej. Przy czym w przypadku samych dzienników ogólnopolskich udział „GW” wyniósł już 42,5 proc. po wzroście rok do roku o 0,5 pkt proc.
Po stronie kosztów w segmencie prasy codziennej Agora wyraźnie ograniczyła wydatki na reprezentację i reklamę (o 22,7 proc., z 32,6 do 25,2 mln zł) oraz wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników (o 12,3 proc., z 98,1 do 86 mln zł), nie ponosiła też już kosztów zwolnień grupowych, które w III kwartale ub.r. wiązały się w wydatkami wynoszącymi 6 mln zł.
>>> Agora: rynek reklamy zmaleje w tym roku o 5-8 proc., ogromny spadek w dziennikach
Z kolei przychody czasopism wydawanych przez Agorę w trzech kwartałach br. wyniosły 33,8 mln zł, aż o 32,5 proc. mniej niż rok wcześniej (to spadek o 16,3 mln zł). Złożyły się na to spadki przychodów ze sprzedaży pism (o 29,8 proc., z 20,8 do 14,6 mln zł) i wpływów reklamowych (o 34,1 proc., z 29 do 19,1 mln zł).
Jednocześnie spółce udało się mocno obciąć w tym segmencie koszty, które od stycznia do września br. wyniosły 30 mln zł, o 36,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Wydatki na reprezentację i reklamę zmalały aż o 55,6 proc. (z 9,9 do 4,4 mln zł), a na materiały, energię, towary i usługi poligraficzne - o 41,2 proc. (z 19,9 do 11,1 mln zł).
Agora zaznacza, że porównywanie tych wyników rok do roku nie do końca jest miarodajne, ponieważ w lutym br. spółka kupiła od Edipresse Polska miesięcznik „Dom & Wnętrze”, a sprzedała temu wydawcy „Poradnik Domowy” (więcej o tej transakcji). W efekcie w III kwartale średnie rozpowszechnianie płatne wszystkich miesięczników Agory wynosiło 393,2 tys. egz., aż o 53,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Jeśli jednak wyłączyć z tego porównania „Poradnik Domowy” i „Dom & Wnętrze”, ten spadek wynosi 20,9 proc.
W IV kwartale br. wydatki Agory w segmencie czasopism mogą być wyższe, zwłaszcza na reprezentację i reklamę, ponieważ w październiku firma wprowadziła gruntowne zmiany w kilku magazynach: „Czterech Kątach” (więcej na ten temat), „Avanti” (więcej o tym), „Logo” (zobacz szczegóły) oraz „Domu & Wnętrzu” (więcej o tym). Towarzyszą temu kampanie reklamowe prowadzone w najważniejszych mediach, na czele z telewizją.
Dołącz do dyskusji: Reklamy w „Gazecie Wyborczej” i magazyny Agory o ponad 30 proc w dół