Rośnie rynek reklamy telewizyjnej
Szacowana wartość rynku reklamy telewizyjnej po 9 miesiącach 2005 roku osiągnęła wartość 1 miliard 675 milionów złotych.
Oznacza to wzrost w porównaniu do 2004 roku o 9,7% (szacowana wartość rynku wyniosła wtedy 1,526 miliarda złotych). W czterech głównych stacjach ogólnopolskich wzrost wyniósł 9,3%, w pozostałych stacjach wyniósł 13,6%. Niezmiennie wzrost całego rynku reklamy telewizyjnej jest generowany przez sektory: żywność (wzrost inwestycji o 31,6 miliona, dynamika - 6,2%), higiena i pielęgnacja ciała (wzrost inwestycji o 26,9 miliona, dynamika - 13,3%), telekomunikacja (wzrost inwestycji o 21,7 miliona, dynamika - 15,4%) i sprzedaż (wzrost inwestycji o 15 milionów, dynamika - 36,8%). Dodatkowo pojawiły się istotne inwestycje związane z kampaniami wyborczymi - ponad 22 miliony złotych. Wspomniane wyżej sektory odpowiadają za 79,2% wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w 2005 roku - informuje Jarosław Roszkowski, dom mediowy Starlink, który przygotował te wyliczenia.
W III kwartale wzrost wyniósł aż o 16,2%. Jest to najlepszy kwartał dla rynku pod względem dynamiki wzrostu (w I kwartale dynamika wzrostu wyniosła 11,3%, w drugim jedynie 4,1%). Najwyższa szacowana miesięczna dynamika wzrostu przychodów wyniosła we wrześniu 2005 roku i wyniosła aż 25,7%. W dużym stopniu tak silny wzrost był efektem m.in. kampanii związanych z wyborami - bez ich uwzględnienia szacowany wzrost reklamy telewizyjnej wyniósłby w III kwartale około 11,3%. Innym sektorem, który istotnie zwiększył inwestycje reklamowe jest higiena i pielęgnacja ciała - wzrost inwestycji wyniósł aż 13,7 miliona złotych (wzrost o 24,6%). Ten sektor wraz z kampaniami politycznymi odpowiada za ponad połowę wzrostu inwestycji w III kwartale. Wbrew oczekiwaniom wprowadzenie zmiany marki Idea na Orange nie doprowadziło do istotnego wzrostu inwestycji reklamowych w sektorze telekomunikacja - wzrost inwestycji we wrześniu wyniósł jedynie 8,9%.
- Niepokojącym sygnałem jest coraz niższa dynamika wzrostu w najważniejszym sektorze dla reklamy telewizyjnej - żywność. W III kwartale wzrost wyniósł jedynie 4,4%. W ostatnim kwartale dynamika wzrostu w stacjach ogólnopolskich wyjątkowo była wyższa niż pozostałych stacjach - wzrost w stacjach ogólnopolskich wyniósł 16,5%, w pozostałych - 14,2%. Jest to w dużym stopniu efektem sposobu inwestowania w stacje w kampaniach wyborczych - prawie 97% budżetów wyborczych zostało lokowane w stacje ogólnopolskie. Dodatkowym powodem była większa atrakcyjność kosztowa stacji ogólnopolskich w okresie wakacyjnym oraz mniejszy problem z zasobami w tym okresie - dodaje Jarosław Roszkowski.
Dane dotyczą tylko inwestycji związanych z tradycyjną reklamą telewizyjną (nie obejmują danych o sponsoringu i innych formach wykorzystania reklamowego telewizji np. product placement, teleshoppingu itp.)
Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek reklamy telewizyjnej